بلاگ

کندانسور چیست؟ (از طرز کار تا معرفی اجزاء چگالنده)

آپدیت شده در: 07 آبان 1402
امتیاز شما به این مقاله:

آیا می دانید کندانسور چیست؟ کندانسور یا چگالنده، وسیله ای است که برای تغییر فاز یک سیال از آن استفاده می کنند. در واقع این دستگاه گاز فشرده شده را از کمپرسور می گیرد و بعد از خنک کردن (گرفتن گرمای بخار) آن را به مایع تبدیل می کند. از همین رو به کندانسور، مبدل حرارتی هم گفته می شود.

کندانسور چیست؟

کندانسور قطعه ای است که در کنار دیگر سیالات مانند هوا و آب تغییر فاز داده و از حالت بخار به مایع تبدیل می شود. این قطعه جزو مهمترین قسمت های سیکل تبیرد است که نقش زیادی در خنک سازی دارد.

طرز کار کندانسور چگونه است؟

کندانسور چیست؟ | طرز کار کندانسور مبرد (گاز فریون)، بعد از تبخیر وارد موتور کمپرسور شده و سپس با فشار خروجی بالا وارد چگالنده می شود. در کندانسور سه مرحله برای تبدیل سیال گاز به مایع وجود دارد. در ابتدا دمای سیال داغ توسط آب، هوا یا ترکیبی از هر دو که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم، گرفته می شود سپس فاز سیال تغییر کرده و به مایع تبدیل می شود و در نهایت دمای سیال مایع نیز کاهش می یابد.

اجزای کندانسور چیست؟

کندانسور ها در سه نوع ساخته می شوند که هر کدام از آن ها با توجه به کارایی و ویژگی های خاص، اجزای مختلفی دارند. اجزای کندانسور شامل موارد زیر است:

  • شاسی
  • کویل حرارتی
  • الکترو موتور
  • فن
  • فین پلیت

انواع مختلف کندانسور

 چگالنده ها با توجه به ساختار سازنده آن ها و همچنین نوع سیالی که قرار است مبرد را خنک کنند، به سه دسته تقسیم می شوند. در ادامه در مورد ویژگی های هر کدام مختصرا توضیح داده ایم.

کندانسورهای هوا خنک

در این نوع از کندانسور، برای خنک کردن مبرد، از جریان هوا استفاده می شود. هوا به صورت طبیعی یا با استفاده از فن وارد چگالنده شده و پس از آن از میان لوله ها و کویل عبور می کند و گرمای مبرد را دریافت و به محیط منتقل می نماید. در واقع زمانی که مبرد داغ گازی وارد لوله می شود، گرمای آن توسط هوای جریان یافته در میان لوله ها گرفته و سرد شده و در نهایت تغییر فاز می دهد.
کندانسورهای هوا خنک بسته به این که هوا چگونه وارد آن می شود دو نوع هستند که در ادامه مشخصات هر کدام را بیان می کنیم.

 کندانسورهای هوا خنک طبیعی

کندانسورهای هوا خنک طبیعی، وسایلی هستند که جریان هوا به طور طبیعی وارد آن می شود. بیشتر برای پمپ باد یخچالی و فریزرهای خانگی استفاده می کنند. علت این است که به دلیل پایین بودن جریان هوا، گرما به خوبی منتقل نمی شود و نیاز است در سطح بزرگی ساخته شود تا گرما را به خوبی انتقال دهد. در مجموع این نوع چگالنده ها به دلیل ظرفیت پایین برای استفاده در صنعت مناسب نیستند.

کندانسور های هوا خنک فن دار

کندانسور های هوا خنک فن دار در فضای داخلی این کندانسورهای هوا خنک فن دار، در کنار لوله های مبرد، فن هایی را قرار می دهند تا هنگام ورود مبرد داغ به درون لوله ها، هوا را با جریان بیشتری میان لوله های چگالنده عبور دهند. کاربرد این مدل برای ظرفیت های بزرگتر مانند سیستم های تهویه خانگی یا اسپیلت به کار گرفته می شود.

در صورت خراب شدن اسپیلت، برای رفع مشکل مقاله عیب یابی اسپیلت را بخوانید.

مزایای کندانسور های هوا خنک

یکی از مهم ترین مزیت های کندانسور های هوا خنک این است که چون با آب ارتباطی ندارند، دچار زنگ زدگی نمی شوند و این موضوع طول عمر آن ها را بالا می برد. در ادامه چند مورد از مزیت های دیگر آن ها را بیان می کنیم.

  • نصب راحت
  • عدم نیاز به آب
  • جلوگیری از فرسودگی
  • عدم یخ زدگی هوا

معایب کندانسور های هوا خنک

یکی از عیب های کندانسور هوایی این است که وقتی درجه هوا تغییر کند، در فشار سیستم نوسان ایجاد می شود. از دیگر عیب های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • احتمال یخ زدگی در هنگام کندانس آب
  • سخت بودن تهویه هوای طبیعی مورد نیاز

 کندانسورهای آبی یا آب خنک

کندانسورهای آبی یا آب خنکدر این نوع از چگالنده ها از آب برای خنک کردن مبرد استفاده می کنند. آیا می دانید روش کار این کندانسور چیست؟ در واقع مبرد وارد لوله ها می شود و در مجاورت آب وارد شده به پوسته کندانسور، قرار می گیرد. سپس بدون این که به طور مستقیم با هم تماسی داشته باشند مبرد، گرمای خود را به آب که دمای پایین تری دارد منتقل می کند و سرد می شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که کندانسور های آبی نیاز به برج خنک کننده دارند تا هنگام داغ شدن آب آن را خنک کنند و مجدد به دستگاه بازگردانند.

مزایای کندانسورهای آبی

کندانسور های آبی در مقایسه با کندانسورهای هوا خنک دارای برتری هایی هستند که در ادامه 3 مزیت مهم آن را بیان می کنیم.

  • امکان کوچک ساختن این نوع به دلیل بازدهی حرارتی بالا
  • کنترل بهتر فشار کندانس
  • فشار کمتر در مقایسه با کندانسور هوا خنک

معایب کندانسورهای آبی

گرچه کندانسورهای آبی عملکرد بهتری نسبت به نوع هوایی دارند؛ اما دارای چند ویژگی منفی نیز هستند که بازدهی آنها را کم می کند. از این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خورده شدن لوله به مرور زمان
  • یخ زدن کندانسه در دمای پایین
  • عدم استفاده در مناطق رطوبتی

 کندانسورهای تبخیری یا ترکیبی

کندانسورهای تبخیری یا ترکیبیدر کندانسورهای تبخیری هم از آب و هم از هوا برای خنک کردن مبرد استفاده می کنند. فرایند تبدیل گاز به مایع درون این چگالنده به این صورت است که در ابتدا هوا از سمت پایین میان لوله های دارای مبرد، در گردش قرار می گیرد و همزمان آب روی لوله ها پاشیده می شود تا گرمای مبرد را دریافت کند. در نهایت آبی که گرم شده توسط فن و گردش هوا خنک می شود و دوباره به چرخه برمی گردد.

تفاوت کندانسور تبخیری با آبی

در واقع کندانسور های تبخیری در مقایسه با کندانسور های آبی نیاز به برج خنک کننده ندارند. با این حال این عمل یکی برتری های کنداسورهای تبخیری را نشان می دهد.

حرف آخر

کندانسور چیست؟ کندانسورها مبدل های حرارتی هستند که در سه نوع هوا خنک، آب خنک و ترکیبی تولید می شوند و هر کدام ویژگی ها و کاربرد منحصر به فرد خود را دارند. این قطعه جزو اجزای اصلی سیستم های تبرید (سردسازی) هستند و کاربرد های فراوانی در صنایع شیمیایی، تاسیسات پالایشگاهی، سیستم های تهویه صنعتی و خانگی و نیروگاه ها دارند. می توان گفت بدون چگالنده، خنک سازی این سیستم ها امکان پذیر نیست.

سوالات متداول

کندانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

کندانسور قطعه ای است که در کنار سیالات دیگر مانند آب و هوا تغییر فاز می دهد از حالت بخار به مایع تبدیل می شود. این قطعه نقش زیادی در خنک سازی دارد.

کندانسور از چه اجزائی تشکیل شده است؟

شاسی – کویل حرارتی – فین پلیت – فن و…

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا