بلاگ

انتخاب بهترین کمپرسور باد تعمیرگاهی

آپدیت شده در: 14 شهریور 1400
1/5 - (1 امتیاز)

بسیاری از متخصصان مکانیک و اتومبیل هنگام تعمیر وسایل نقلیه از کمپرسور باد تعمیرگاهی استفاده می کنند. این کمپرسورهای باد امکانات بسیاری را برای طیف گسترده‌ای از تجهیزات آن‌ها فراهم کرده و راندمان کاری را افزایش می‌دهند. اما مهمترین نکته برای این مشاغل، انتخاب یک کمپرسور باد تعمیرگاهی مطمئن است که بتواند این نیاز را به خوبی برآورده کند.

از کمپرسورهای هوا در طیف گسترده ای از کارها استفاده می‌شود و آن‌ها نیروی لازم برای بسیاری از ابزارها و تجهیزات را تامین می‌کنند. پس اگر شما نیز اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، در این مطلب انواع پمپ برای کمپرسور آپاراتی و کمپرسور آپاراتی را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید بهترین کمپرسور باد را برای تعمیرگاه خود انتخاب کنید.

کمپرسور باد تعمیرگاهی چیست؟

کمپرسور باد تعمیرگاهی چیست؟

در طیف گسترده‌ای از مشاغل، از جمله تعمیرگاه‌های مکانیکی اتومبیل، تعمیرگاه‌های صاف‌کاری و رنگ و همچنین آپاراتی‌ها (جهت تنظیم باد لاستیک خودرو) از کمپرسور باد تعمیرگاهی استفاده می‌شود و این دستگاه به شیوه‌های گوناگون هوای فشرده‌ی مورد نظر برای آن‌ها را تامین می‌کند.

سرویس‌های خودرو، تعمیرات و بدنه‌های اتومبیل معمولاً به 5 تا 30 HP با 80 تا 240 لیتر هوای فشرده نیاز دارند تا انرژی مورد نیاز ابزار و تجهیزات پنوماتیک تعمیرگاه خودرو را تأمین کنند. کمپرسورهای هوای پیستونی، که به عنوان کمپرسورهای هوای متقابل شناخته می‌شوند، هنوز هم رایج‌ترین کمپرسور باد در صنعت خدمات خودروسازی هستند، اگرچه به دلیل مزایای چشمگیر و کاهش هزینه‌های فناوری کمپرسور هوای پیچ دوار، امروزه از این نوع کمپرسورهای باد نیز استفاده می‌شود. برخی از مهمترین موارد استفاده از کمپرسورهای باد تعمیرگاهی عبارت‌اند از:

تعمیرگاه‌های مکانیکی اتومبیل

تعمیرگاه‌های مکانیکی اتومبیل

تمام ابزارها و تجهیزات پنوماتیک در تعمیرگاه‌های اتومبیل معمولاً فقط در بعضی از روزها و برای مدت زمان نسبتاً کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. لذا آن‌ها را می‌توان به عنوان استفاده‌ی متناوب طبقه بندی کرد. با استفاده از برخی شهود، میانگین استفاده از این تجهیزات 15٪ تخمین زده می‌شود. در نتیجه به طور متوسط ​​تقاضای هوای فشرده شده تقریباً 15 SCFM خواهد بود. بنابراین ، یک آچار ضربه‌ای که در حداکثر استفاده به 40 SCFM نیاز دارد، در واقع فقط 6 SCFM را بر اساس ضریب استفاده 15٪ مصرف می‌کند.

تعمیرگاه‌های صاف‌کاری و رنگ

از کمپرسور باد تعمیرگاهی در بسیاری از ابزارها و تجهیزات تعمیرگاه‌های صاف‌کاری و رنگ از جمله اسپری رنگ و سایر دستگاه‌های دمنده، سنباده،بکس بادی و دستگاه پولیش استفاده می‌شود. از آن جا که این دستگاه‌ها مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان آن‌ها را در دسته‌ی استفاده‌ی مداوم طبقه بندی کرد.بهترین گزینه برای استفاده کمپرسور باد پیستونی 250 لیتر به بالا میباشد.

کمپرسور باد آپاراتی

کمپرسور باد آپاراتی

کمپرسور باد آپاراتی نقش مهمی در تنظیم باد تایر در فصل‌های مختلف سال دارد. غالبا مناسب‌ترین پمپ باد برای آپاراتی پمپ باد پرتابل هستند تا بتوانند قدرت مانور اپراتور را بیشتر کنند. وقتی نوبت به انتخاب بهترین کمپرسور باد تعمیرگاهی برای آپاراتی‌ها می‌رسد، موارد بسیاری باید در نظر گرفته شود.

مهم ترین نکات برای خرید بهترین کمپرسور باد تعمیرگاهی

مهم ترین نکات برای خرید بهترین کمپرسور باد تعمیرگاهی

برخی از مهمترین نکاتی که باید برای خرید بهترین کمپرسور باد برای تعمیرگاه خودرو در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

قابل حمل (کمپرسور باد پرتابل)

کمپرسور هوایی که شما به عنوان پمپ باد برای آپاراتی انتخاب می‌کنید باید به راحتی در دور اتومبیل حرکت کند تا به سادگی به همه‌ی لاستیک‌ها برسد.یا استفاده از شلنگ های فشار قوی و بسیار بلند که بتوان دور تا دور ماشین چرخید.

اتوماسیون

برخی از مدل‌های کمپرسورهای باد تعمیرگاهی را می‌توان طی تنظیماتی خاص از قبل آماده سازی کرد، برخی دیگر نیز به صورت دستی امکان تنظیم Psi را فراهم می‌کنند. همچنین، برخی از کمپرسورهای باد به محض رسیدن به فشار دلخواه به صورت اتوماتیک خاموش می‌شوند و برخی دیگر را باید به شکل دستی خاموش کرد. اگرچه این قابلیت‌ها بر قیمت کمپرسور باد تعمیرگاهی تاثیرگذار است، اما گاهی اوقات این راحتی ارزش آن را دارد!

بخوانید: قیمت کمپرسور باد

مدت زمان باد کردن لاستیک

پیش از خرید پمپ باد برای آپاراتی خود، بررسی کنید که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا این دستگاه کاملاً لاستیک‌های کوچک، متوسط ​​و بزرگ اتومبیل را باد کند. هرچه سریع‌تر کار باد کردن توسط این کمپرسور باد تعمیرگاهی انجام شود، زمان کمتری منتظر خواهید ماند.

بخوانید: تعمیر کمپرسور باد

اندازه‌ی تایر

از آن جا که لاستیک‌ها در سایزهای متنوع بسیاری تولید می‌شوند کمپرسوری که انتخاب می‌کنید باید قابلیت باد کردن اندازه‌ی تایر مورد نظر شما را داشته باشد.

چرخه‌ی وظیفه

چرخه‌ی وظیفه مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک پمپ باد تعمیرگاهی پس از استفاده خنک شود. هرچه چرخه‌ی عملیات کمپرسور باد آپاراتی طولانی‌تر باشد، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا دوباره بتوانید از آن استفاده کنید. اگر کمپرسور شما در چرخه‌ی وظیفه 50٪ قرار داشته باشد، این بدان معناست که می‌تواند بدون نیاز به خنک شدن به طور مداوم کار کند.

به منظور انتخاب صحیح کمپرسور هوا، خواه یک کمپرسور پیستونی یا کمپرسور پیچ دوار، ممکن است اشتباهاتی در اندازه‌گیری و انتخاب یک کمپرسور باد تعمیرگاهی به وجود آید، که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

به چه مقدار هوای فشرده نیاز دارید؟

به چه مقدار هوای فشرده نیاز دارید؟

اولین سوال اساسی که باید پیش از خرید کمپرسور باد تعمیرگاهی بپرسید این است که چقدر هوای فشرده شده برای سرویس‌دهی و تعمیر خودرو یا رنگ زدن بدنه‌ی اتومبیل شما لازم است؟ اگرچه پاسخ به این سوال دقیق نیست. زیرا فعالیت در یک تعمیرگاه همیشه در حال تغییر است؛ اما آنچه ما در این مرحله سعی در دستیابی به آن داریم تخمین ایده‌آلی است که سبب کاهش برخی از نوسانات شود.

آنچه شما باید بدانید تحویل هوای فشرده شده در SCFM یا فوت مکعب استاندارد در دقیقه اندازه‌گیری می‌‌شود. SCFM یک اندازه‌گیری استاندارد از جریان حجمی هوای فشرده است. هر یک از تجهیزات پنوماتیک دارای SCFM مشخصی است و هر کمپرسور هوا حداکثر خروجی SCFM را دارد.

برای محاسبه‌ی صحیح نیازهای هوای واقعی یا «میزان گردش»، لازم است که هر یک از ابزارها و تجهیزات پنوماتیک موجود در تعمیرگاه‌های مکانیکی یا صاف‌کاری و نقاشی اتومبیل خود را شناسایی و الزامات SCFM آن را بررسی کرده و میزان مصرف هوای فشرده شده تحت فشار آن‌ها را مشخص کنید. اگر این اعداد روی ابزارها و تجهیزات ذکر نشده‌اند، می‌توانید آن‌ها را در دفترچه‌ی محصول سازنده یا در وب سایت آن‌ها پیدا کنید.

ببینید: کمپرسور یخچالی

از آن جا که اکثر وسایل و تجهیزات هوای فشرده شده در یک تعمیرگاه در تمام طول روز مورد استفاده قرار نمی گیرند، به عنوان مثال، 40 SCFM هوای فشرده شده، لزوماً به معنای استفاده از 40 SCFM در همه‌ی زمان‌ها نیست. اینجاست که مفهوم «عامل استفاده» به مرحله‌ی اجرا می‌رسد، یعنی مقدار زمانی که یک ابزار یا تجهیزات پنوماتیک از هوای فشرده استفاده می‌کند.

برخی از ابزارهای پنوماتیکی به طور مقطعی و برخی دیگر برای مدت زمان طولانی‌تر یا به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، فرض بر این است که یک مکانیک به طور همزمان فقط از یک ابزار استفاده می‌کند. لذا غالبا از کمپرسور باد تعمیرگاهی در تمام طول روز استفاده نمی‌شود. در نتیجه این تجهیزات (از جمله آچارهای ضربه‌ای) به طور متناوب (مقطعی یا دوره‌ای) و فقط در بعضی از روزها در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مکانیک‌ها اغلب از کمپرسورهای باد با هوای فشرده‌ی متناوب استفاده می‌کنند.

به محیط تعمیرگاه خود توجه کنید

کمپرسور باد تعمیرگاهی

اگر بهترین کمپرسور را در یک محیط غیر استاندارد قرار دهید، نتایج نامطلوبی دریافت خواهید کرد. هنگام انتخاب کمپرسور هوا برای  تعمیرگاه‌های اتومبیل، حتماً محیط کار خود را در نظر بگیرید.
منابع برق شما در کجا قرار دارد؟ آیا تهویه‌ی کافی در محیط وجود دارد؟ دیگر مشاغل در نزدیک محل کار شما تحت تأثیر این دستگاه چگونه خواهند بود؟ حتماً جنبه‌های گوناگون برای نصب کمپرسور باد تعمیرگاهی خود را در نظر بگیرید و یا با یک متخصص مشورت کنید.

نیازهای الکتریکی دستگاه خود را در نظر بگیرید

یک کمپرسور هوا احتمالاً بزرگترین مصرف کننده‌ی انرژی در تعمیرگاه شما خواهد بود. قبل از اینکه بخواهید کمپرسور باد تعمیرگاهی را انتخاب کنید، از توانایی الکتریکی تعمیرگاه خود مطمئن شوید. این کمپرسور باد  می‌تواند در هنگام راه اندازی تا هفت برابر بار کامل خود را بکشد و در واقع به هفت برابر بیشتر انرژی نیاز دارد. شما باید اطمینان حاصل کنید که کمپرسور هوایی که خریداری کرده‌‌اید می‌‌تواند نسبت به توان سیستم الکتریکی ساختمان شما کار کند.

از نیاز خود آگاه شوید

همان‌ طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، هر یک از تعمیرگاه‌های اتومبیل با توجه به نوع تجهیزات خود به نحوی خاص از کمپرسورهای باد تعمیرگاهی استفاده می‌کنند. لذا آگاهی از نوع استفاده از این دستگاه‌ها یکی دیگر از مهمترین مواردی است که پیش از خرید باید مورد توجه قرار گیرد.

اگر مکانیک هستید و مصارف شما از کمپرسور باد تعمیرگاهی متناوب است، یک کمپرسور پیچ دوار یا یک کمپرسور متقابل می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. شما می‌توانید بر اساس استفاده از این دستگاه اندازه‌، اسب بخار و مناسب‌ترین مدل آن را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

بخوانید: فیلتر کمپرسور باد

اما اگر یک تعمیرکار صاف‌کاری و رنگ‌ هستید و قصد تهیه‌ی کمپرسور باد تعمیرگاهی را دارید، احتمالا به کمپرسوری نیاز دارید که بتوانید به طور مداوم از آن استفاده کنید. کمپرسورهای پیچ دوار احتمالاً این نیاز را برآورده خواهد کرد. شما همچنین بهتر است مواردی از جمله آرام بودن کمپرسور باد تعمیرگاهی هنگام کار و تمیز بودن آن را نیز در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر از رنگ اسپری استفاده می‌کنید، به هوای فشرده‌ی کاملاً تمیز نیاز دارید. بسیاری از کمپرسورهای پیچ دوار قادر هستند هوای تمیز را برای شما مهیا کنند. در مورد سایر کمپرسورهای باد آپاراتی نیز می‌توانید با نصب فیلترها و یا خشک کن‌های هوا به بهبود کیفیت هوای مورد نظر خود برسید.

نتیجه گیری

همانطور که در بالا گفته شد،بهترین کمپرسور باد تعمیر گاهی مدل های پیستونی یا تسمه ای در حجم ها و قدرت های مختلف میباشد.حداقل کمپرسور باد مورد نیاز برای تعمیر گاه 150 لیتر با موتور تک سیلندر پیستونی میباشد.البته انتخاب شما بسته به میزان فعالیت شما در طول روز دارد.

اگر مشتری زیاد دارید و یا ماشین های سنگین مانند کامیون و تریلی و…. به تعمیر گاه شما می آیند بهترین انتخاب کمپرسور باد 500 لیتری 3 یا 4 سیلندر با برق 3فاز میباشد.همچنین اگر علاوه بر استفاده از انواع بکس بادی از پیستوله هم استفاده می کنید ،حداقل کمپرسور بادیث که جواب نیازتان را بدهد،کمپرسور باد 250 لیتری تسمه ای خواهد بود.


چرا کمپرسور باد تعمیرگاهی استفاده کنیم؟

هر کسب و کاری برای رفع نیاز های کاری خود، از ابزارها و دستگاه هایی استفاده میکند. کمپرسور باد تعمیرگاهی هم برای استفاده در تعمیرگاه ها و یا آپاراتی ها نیز استفاده میشود که کمک زیادی به این صنف مشاغل میکند.

چه مشاغلی از کمپرسور باد تعمیرگاهی استفاده میکند؟

از جمله مشاغلی که از کمپرسور باد تعمیرگاهی نیز استفاده میکند میتوان به مواردی همچون: تعمیرگاه ها، آپاراتی ها، صافکاری هاو… نیز اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا