بلاگ

معرفی پمپ باد پرتابل

آپدیت شده در: 15 شهریور 1400
5/5 - (1 امتیاز)

پمپ باد و خرید کمپرسور باد از جمله دستگاه‌هایی هستند که تحول عظیمی در بخش صنعت کشور ایجاد کرده‌اند؛ اما می‌توان گفت که این دستگاه‌ها ( از جمله پمپ باد پرتابل) همواره علاوه بر مزیت‌های فراوانشان عیب و نقص‌هایی نیز داشتند که شرکت‌های سازنده به مرور این عیوب‌ را برطرف کردند تا حال با دستگاه‌هایی پرکاربرد و کارآمد در صنعت روبه‌رو باشیم.

پمپ باد پرتابل چیست‌

کمپرسور پرتابل یا کمپرسور سیار از آن دسته از کمپرسورهایی است که احتمالا اسم آن را شنیده باشید. پمپ باد پرتابل رواج بسیاری در زمان حال دارد. معمولا در هنگام استفاده از کمپرسور یک مشکل بزرگ وجود داشت و آن‌ هم عدم قابلیت حمل دستگاه بود. کمپرسور‌ها در ابعاد بزرگ وزن بسیار زیادی دارند و جابه‌جا کردن آن‌ها نیز کار سخت و آزاردهنده‌ای است.

برای حل این مشکل شرکت‌های سازنده راهکار مناسب و اصولی را پیدا کرده و پمپ باد پرتابل را به بازار عرضه کردند. این پمپ باد از جمله کمپرسور‌های پرطرفدار و محبوب در صنعت است که مزیت بسیار بزرگی نسبت به دیگر انواع خود دارد و آن‌ هم قابلیت جابه‌جایی آن است که سبب راحت‌شدن کار‌ها شده است.

مزایا استفاده از پمپ باد پرتابل

همانطور که گفته شد کمپرسور‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مزیت و معایب خاص خود را دارند. حال این سوال مطرح می‌شود که با توجه به وجود کمپرسور‌های متعدد چرا استفاده از پمپ باد پرتابل تا این اندازه در بین مشاغل مختلف محبوب است؟ در ادامه برای پاسخ به سوال برخی از مزیت های استفاده از این کمپرسور را بیان می‌کنیم.

  • اولین مزیتی که در ابتدا مقاله نیز به آن اشاره شد قابل حمل بودن آن است که کار با دستگاه‌ را فقط محدود به محل کار نمی‌کند و از این رو می‌توان از آن در محیط‌های خارج از محیط کار بهره گرفت.
  • از این کمپرسور در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و می‌توان گفت که بسیاری از کسب و کار‌ها به استفاده از این دستگاه نیاز دارند. در صنعت ساختمان سازی نیز، برای بتن ریزی از این نوع کمپرسور بهره می‌گیرند.
  • کمپرسور‌ها معمولا صدای آزار دهنده‌ای دارند و از این رو آسیب‌هایی را نیز به گوش وارد می‌کنند؛ اما پمپ باد پرتابل صدای کمتری نسبت به کمپرسور‌های دیگر دارد همچنین کمپرسور‌های پرتابل برقی صدای بسیار کمتری از پرتابل دیزلی دارد. برای آنکه بیشتر بدانید علت صدای زیاد پمپ باد چیست، پیشنهاد می شود که مقاله آن را مطالعه کنید.
  • کمپرسور پرتابل در دو نوع دیزلی و برقی در صنعت وجود دارد و صاحبان مشاغل مختلف می‌توانند متناسب با نوع کار خود یکی از این دو مدل را انتخاب کنند. به طور کلی پرتابل برقی نسبت به پرتابل دیزلی انرژی کمتری مصرف می‌کند و به صرفه‌تر است.
  • این دستگاه فشار کاری بسیار متنوعی دارد که این فشار کاری از 5 الی 13 بار بوده و همچنین ظرفیت هوادهی دستگاه‌های پرتابل از یک الی 30 متر مکعب در دقیقه است.

مطلب پیشنهادی: قطعات کمپرسور

دسته بندی‌های پمپ باد پرتابل

کمپرسور‌ها را می‌توان از دو جهت مختلف دسته بندی کرد. در دسته بندی اول می‌توان آن‌ها را بر اساس عملکرد مقایسه کرده و در دسته بندی دوم آن‌ها را بر اساس منبع تغذیه بایکدیگر مقایسه کرد.

کمپرسور‌ها پرتابل را اگر بخواهیم از طریق عملکرد با دیگر مقایسه کنیم دارای انواع و مدل‌های مختلف می‌‌شود اما می‌توان گفت که بهترین و پرکاربرد‌ترین پمپ باد پرتابل، پیچ دوار است که به آن کمپرسور اسکرو پرتابل می‌گویند. اما کمپرسور پرتابل دوارنیز خود به دو نوع مختلف تقسیم بندی می‌شود که عبارت‌اند از: کمپرسور پرتابل دوار روغنی و بدون روغن.

هر کدام از این مدل‌ها استفاده‌های مختلف و مزیت‌هایی دارند اما نمونه‌های بودن روغن آن قیمت بسیار زیادی داشته و معمولا برای کار ها و پروژ‌ه‌های ویژه‌ از آن استفاده می‌کنند. از این رو در بیشتر مشاغل و کسب وکار‌ها از کمپرسور دوار تک مرحله‌ای استفاده می‌شود که نیاز به تزریق روغن دارند و به همین دلیل باید به روانکاری دستگاه بیش از پیش توجه کرد.

کمپرسور پرتابل از نظر نوع تغذیه نیز دو نوع مختلف دیزلی و برقی دارند. هر کدام از آن‌ها یک سری مزیت و یک سری معایب داشته که متناسب با نوع کار می‌توان از آن ها بهره گرفت. به عنوان مثال پرتابل برقی همواره نیاز به برق دارد و تامین نیروی‌ آن‌ گاها محدودیت‌هایی را به وجود می‌آورد.

اما این دستگاه صدای بسیار کمی دارد و همچنین تمیز‌تر از کمپرسور دیزلی کار می‌کند. از طرفی کمپرسور دیزلی منبع تغذیه‌اش به راحتی تامین می‌شود و می‌توان از آن در پروژه‌های مختلف بهره گرفت. اما این دستگاه به نسبت مدل برقی خودش صدا زیادی تولید می‌کند و باعث به وجود آمدن آلودگی صوتی نیز می‌شود، همچنین آلودگی‌هایی نیز برای محیط زیست به وجود می‌آورد. این را هم بدانید که پمپ باد پورتابل یک پمپ باد ارزان نیست و قیمت نسبتا بالایی دارد.

نقش کمپرسور پرتابل در بتن ریزی پروژ‌ه‌های عمرانی

بتن یکی از اجزای جدایی ناپذیر از پروژه‌های عمرانی است و حتی سازه‌های فولادی نیز به بتن فراوان، نیاز دارند. در پروژه‌های عمرانی برای آن که بتوان فرایند بتن ریزی را در زمان بسیاری کوتاهی انجام داد و کار نیروی انسانی را به حداقل رساند از پمپ باد استفاده می‌کنند.

به دلیل آن که در سطح شهر ساخت و ساز‌های زیادی انجام می‌شود، استفاده از پمپ باد ثابت مناسب نیست چرا که این دستگاه باید در طول روز برای چندین پروژه عمرانی مورد استفاده قرار بگیرید. از این رو می‌توان گفت که کمپرسور پرتابل به دلیل قابل حمل بودن توسط یک یدک کش به راحتی جابه‌جا می‌شود و با پمپ کردن بتن در کمترین زمان ممکن عملیات بتن ریزی را انجام می‌دهد.

نتیجه گیری

کمپرسور‌ پرتابل ( پمپ باد پرتابل) یکی از بهترین و کارآمد‌ترین انواع کمپرسور است که در صنایع مختلف نظیر ساخت و ساز، سد سازی و…. مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از مشاغل از انواع مختلف کمپرسور‌ها استفاده می‌کنند که این مشاغل به داشتن کمپرسور‌ها قابل حمل محتاج نیستند.

اما برخی دیگر از مشاغل باید همواره کمپرسور را برای انجام کار‌های روزمره جابه‌جا کنند از این رو برای رفع نیاز این کسب و کار‌ها، پمپ باد پرتابل به وجود آمد که قابلیت جابه‌جایی دارد.برای آشنایی بیشتر با انواع کمرسور ها و خرید آن ها می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ایران کمپرسور مراجعه کنید از محصولات این سایت بازدید نمایید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا