بلاگ

افزایش طول عمر پمپ باد 

آپدیت شده در: 15 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

افزایش طول عمر پمپ باد یکی از دغدغه هایی است که ذهن افراد بسیاری را درگیر کرده است. پمپ‌ باد یکی از پرکاربرد‌ترین دستگاه‌ها در صنعت است که با نام‌های مختلفی نظیر کمپرسور باد، کمپرسور هوا و پمپ هوا شناخته می‌شود. اصلی‌ترین وظیفه‌ی این دستگاه تولید هوا با فشار بسیار زیاد است که فرایند تولید هوا در مخزن کمپرسور صورت می‌گیرد. اگر نمیدانید کمپرسور چیست ابتدا پیشنهاد میکنیم سری به این مقاله جذاب بزنید.

امروزه استفاده از سیستم کمپرسور پنوماتیک بسیار رواج پیدا کرده و کسب و کار‌های زیادی برای فرایند تولید خود نیازمند این سیستم هستند. اصلی‌ترین جزو سیستم پنوماتیکی را می توان پمپ باد معرفی کرد. کمپرسور‌ها معمولا با قیمت‌های مختلفی در بازار موجود هستند و از این رو برای خرید پمپ باد ارزان می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر بهره بگیرید.

چه راهکاری برای افزایش طول عمر پمپ باد انجام دهیم

چه راهکاری برای افزایش طول عمر پمپ باد انجام دهیم

در هنگام خرید پمپ باد باید به موارد مختلفی توجه کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مخزن کمپرسور است. بسیاری از مشاغل برای فرایند تولید خود نیاز به فشار زیاد هوا دارند؛ برای آن که بتوان فشار هوای مورد نیاز این مشاغل‌ را تامین کرد باید از مخزن بزرگ استفاده نمود. به طور کلی باید گفت که کمپرسور خریداری شده باید متناسب با میزان کار باشد چرا که در غیر این صورت مشکلات و عیب‌هایی را برای دستگاه به وجود می‌آورد. از جمله مواردی که سبب آسیب به دستگاه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار آمدن زیاد به موتور دستگاه
  • تلف شدن انرژی
  • استهلاک بیش از اندازه بخش‌های مختلف دستگاه

در صورتی که با این مشکلات بالا دست و پنجه نرم می‌کنید میتوانید جهت تعمیر پمپ باد خود با ما در ارتباط باشید. از این رو در هنگام خرید پمپ باد ارزان باید به اندازه‌، قدرت، سرعت و نوع بار مکانیکی بیش از پیش توجه کرد تا بتوان دستگاهی مناسب و متناسب با نوع کار را تهیه نمود و از آن برای رونق و توسعه کارگاه یا کارخانه خود استفاده کرد.

برای افزایش عمر پمپ باد ارزان چه باید کرد؟

برای افزایش عمر پمپ باد ارزان چه باید کرد؟

افزایش طول عمر پمپ باد از این جهت اهمیت دارند زیرا که کمپرسور‌ها جزو دستگاه‌های حساس به حساب می‌آیند و باید برای نگهداری و محافظت از آن‌ها به موارد مختلفی توجه کنید.

هر پمپ بادی متناسب با دوره‌ی کار خود نیازمند استراحت است تا فشار را از روی موتور خود بردارد. دوره کار، مشخص کننده مدت زمانی است که موتور می‌تواند به طور مداوم کار کند. به عنوان مثال اگر دوره کار پمپ بادی 30 درصد باشد، باید حدود 20 دقیقه در ساعت کمپرسور کار کند و حدود 40 دقیقه نیز برای استراحت خاموش باشد. از این رو برای نگهداری از دستگاه باید بیش از پیش به دوره کار آن توجه شود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای نگهداری و بهبود عملکرد دستگاه انجام شود، روغن کاری آن بوده که توجه به آن اهمیت بالایی دارد. البته برخی از دستگاه‌های پمپ باد ارزان نیازی به روغن کاری ندارند اما سیستم‌هایی که روغن کاری آن‌ها به صورت دستی انجام می‌شود، باید به طور منظم و مشخص روغن کاری‌های آن انجام شود. روغن کاری و روانکاری از بهترین راه‌ها برای افزایش عمر دستگاه است. که جهت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله روغن کمپرسور باد را مطالعه کنید.

کمپرسور یا پمپ باد را باید به دور از رطوبت قرار داد چرا که رطوبت سبب کاهش عمر دستگاه شده و عملکرد آن را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. جنس موتور و اکثر قطعات کمپرسور باد از آهن بوده و همانطور که می‌دانید آهن در مقابل رطوبت دچار زنگ زدگی می‌شود و به همین دلیل باید دستگاه را دور از رطوبت نگه داری کرد.

معمولا در محیط کارخانه و کارگاه‌ها، ریزگرد‌هایی وجود دارد که سبب کاهش توان موتور پمپ باد ارزان می‌شوند. به همین جهت توصیه می‌شود که تا حد امکان دستگاه را از آلودگی‌ها دور نگه دارید.

تغییرات دما سبب ایجاد نقطه شبنم می‌‌شود که این مورد بسیار بیشتر از رطوبت هوا برای دستگاه خطرناک است و از بروز آن باید جلوگیری کرد. درصورتی که تمامی نکات ذکر شده را انجام دهید شما بطور قابل توجهی باعث افزایش طول عمر پمپ باد خود شده‌اید.

پمپ باد ارزان و کاربرد‌های گسترده‌ی آن

پمپ باد ارزان و کاربرد‌های گسترده‌ی آن

کمپرسورها با توجه به کارایی و مزیت‌هایی که دارند بیش از پیش مورد توجه مشاغل مختلف قرار گرفته‌اند و می‌توان گفت که حال حتی مشاغلی که به این دستگاه نیازی ندارند برای افزایش راندمان کاری خود و همچنین راحت و سریع‌تر شدن فرایند تولید از این دستگاه بهره می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین کاربرد‌های پمپ باد ارزان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای پر کردن سیلندر‌های گاز نیاز به تولید هوا با فشار بسیار زیاد است که برای تامین این هوا از کمپرسور‌ها بهره می‌گیرند.
  • غواص‌ها در زیر آب برای تامین اکسیژن مورد نیاز خود از انواع مختلف پمپ باد استفاده می‌کنند.
  • ابزار پنوماتیک که امروزه استفاده از آن‌ها بسیار رواج پیدا کرده است به فشار هوا زیادی نیاز دارد که این هوا به وسیله‌ی کمپرسورها تامین می‌شود.
  • پرکردن مخزن هوا فشار بالا و همچنین پر کردن لاستیک‌ها از دیگر موارد استفاده از پمپ باد ارزان است.
  • پروسه‌های صنعتی در مقیاس بسیار بزرگ نظیر پالایشگاه‌های نفت و گاز نیز به حجم زیادی از فشار هوا نیاز دارند و به همین دلیل از پمپ باد‌ صنعتی استفاده می‌کنند.

چه راهکار‌هایی برای کاهش صدای پمپ باد وجود دارد؟

کمپرسور پیستونی چه راهکار‌هایی برای کاهش صدای پمپ باد وجود دارد؟

دستگاه‌های کمپرسور باد در مقایسه با دستگاه‌های صنعتی دیگر صدایی زیادی تولید نمی‌کنند؛ اما با این وجود می‌توان با استفاده از راه‌های مختلف صدای دستگاه را کاهش داد. اما قبل از آن که این راهکار‌ها را معرفی کنیم توصیه می‌شود تا از برند‌های معتبر پمپ باد ارزان را خریداری کرده و همچنین در هنگام کار با آن از گوشی محافظ استفاده کنید.

  • بهره گیری از فوم عایق و یا پرده عایق صدا
  • استفاده کردن از محفظه‌ی ضد صدا
  • تعبیه کردن فضایی برای قرار دادن پمپ باد دور از محل کار
  • بهره گیری از فیلتر هوای تمیز
  • روانکاری دستگاه به صورت منظم
  • سرویس مکرر و نگهداری درست و اصولی از دستگاه
  • استفاده از پمپ باد آکواریوم در آکواریوم ها

نتیجه گیری

پمپ باد با ورود خود به چرخه تولید، تحول عظیمی در بخش تولید به وجود آورد و حال بسیاری از کارخانه و کارگاه‌ها برای تولید خود وابسته و نیازمند این دستگاه هستند. این دستگاه در انواع مختلفی تولید که این انواع بر اساس مزیت و کاربرد‌های دستگاه تقسیم بندی می‌شود.

شما با کلیک بر روی کمپرسور می‌توانید به بازدید انواع کمپرسور ها و این دستگاه که کاربرد‌های گسترده‌ای دارد و حضور آن را می‌توان از خانه‌ها تا پالایشگاه‌های بزرگ نفت و گاز مشاهده کرد، بپردازید. اما برای استفاده از این دستگاه باید به موارد مختلفی توجه شود تا عملکرد و کیفیت دستگاه کاهش نیابد و با توجه به این موارد عمر دستگاه نیز افزایش پیدا کند.

علاوه بر فعالیت هایی که لازم است جهت افزایش طول عمر پمپ باد انجام دهید ؛ رعایت نکات ایمنی کمپرسور هوا هم از واجبات کار شما است. روان کاری منظم، توجه به دوره‌ی کار پمپ باد ارزان، دور کردن آن از رطوبت و… در افزایش طول عمر آن تاثیر به‌سزایی دارند.


1- بهترین راهکار جهت کاهش صدای پمپ بادها چیست؟

1- بهره گیری پرده عایق صدا یا فوم عایق 2- استفاده از محفظه ضد صدا 3- استفاده از پمپ باد آکواریوم 4- روغن کاری

2- مهمترین کاری که جهت افزایش طول عمر پمپ باد باید انجام دهید چیست؟

از مهمترین کارهایی که باید برای افزایش طول عمر پمپ باد انجام دهید استراحت دادن به موتور و بطور مداوم کار نکردن ایست.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا