بلاگ

انواع کمپرسور پنوماتیک + روش های نگهداری اصولی جک پنوماتیک

آپدیت شده در: 03 دی 1402
5/5 - (1 امتیاز)

امروزه انواع کمپرسور پنوماتیک در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند که فناوری‌ های جدیدی در زندگی ما ارائه می دهند. در صنعت کمپرسورسازی نیز ماجرا از همین قرار است. پنوماتیک بادی نوعی ابزار صنعتی قدرتمند است و برای انجام عملیات‌های صنعتی خاصی که نیازمند کمپرسور هستند، مورد استفاده قرار می‌ گیرند. از این رو با خرید کمپرسور باد از ایران کمپرسور می توانید بهترین مدل ایرانی پمپ باد را در بازار خریداری کنید.

در این بین کمپرسور باد برای جک‌ پنوماتیک در اصل نوعی عملگر (اکچیتور) محسوب می‌ شوند که توانایی ویژه‌ ای دارند و صنایع به شکل گوناگونی از این محصول استفاده می‌ کنند. می توان گفت این کمپرسور یکی از قطعات و تجهیزات پرکاربرد در صنعت محسوب می‌ شود.

جک‌ های پنوماتیک به چه جک‌ هایی اطلاق می‌ شود؟

در این نوع از جک‌ ها، سیلندر‌های بادی در واقع بخشی از دسته سیلندر‌ها هستند. این سیلندر‌ها به کمک نیروی باد (یا عبارت دیگر هوای فشرده در کمپرسور) ایفای نقش می‌ کند.

کمپرسور باد برای جک‌ های پنوماتیک در اصل نوعی عملگر (اکچیتور) محسوب می‌ شوند که عملکرد ویژه‌ ای دارا هستند.

سیلندر‌های بادی به اشکال گوناگونی در بازار برای استفاده‌ های صنعتی متفاوت وجود دارند. جک‌ های پنوماتیکی یکی از پر کاربردترین، مفیدترین و قدرتمندترین تجهیزاتی محسوب می‌ شوند که هریک دارای انواع بسیار متفاوت و گوناگونی نیز هستند:

  • صنایع چوب
  • صنایع پرس
  • صنایع ماشین‌ سازی
  • صنایع خودرو‌ سازی
  • صنایع کاشی و سرامیک
  • سایر خطوط تولید

حتماً ورودی‌ های جک را اگر از سیلندر به مقدار زیادی استفاده نمی‌ کنید، با درپوش ببندید تا ذرات گرد و غبار یا آلودگی وارد کمپرسور باد پنوماتیک یا به عبارت دیگر جک بادی نشود.

انواع کمپرسور باد پنوماتیک

نمونه ای از کمپرسور برای جک پنوماتیک

در واقع انواع کمپرسور پنوماتیک برای جک‌ ها دارای دو نوع عمده هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند؛ این دو نوع عمده عبارتند از:

  • سیلندر‌های خطی
  • سیلندر‌های غیر خطی

سیلندر‌های خطی در صنایع گوناگونی کاربرد دارند که به دنبال ایجاد حرکت‌ های صنعتی هستند که زاویه در کار وجود ندارد، در اصل جک‌ هایی هستند که حرکت آن‌ها در تولیدات صنعتی گوناگون مستقیم است و به هیچ وجه دورانی یا زاویه‌ ای نیست.
در این دسته از کمپرسور‌های باد برای جک پنوماتیکی سیلندر‌هایی قرار می‌ گیرند به هیچ وجه حرکت‌ های دورانی را نمی‌ توانند انجام بدهند و تنها در یک ریل کاری صاف قادر به عملکرد صنعتی خود هستند.

  • سیلندر‌های قلمی
  • سیلندر‌های چهار میل
  • سیلندر‌های پروفیلی
  • جک‌های رادلس
  • جک‌های راهنما دار یا دو شافت
  • جک‌های دو طرف

نیروی تولیدی این دسته از سیلندر‌ها با توجه به در نظر گرفتن فرمول حاصل ضرب فشار کاری سیستم در مقطع مساحت کف سیلندر حاصل می‌ شود.

با توجه به نیروی تولیدی که سیلندر در اختیار شما می‌ گذارد، می‌ توانید میزان مخزن پمپ باد مورد نظر خود را نیز کشف و متناسب با آن، کمپرسور باد برای جک پنوماتیک فشار قوی را تهیه کنید.

البته در کنار این مواردی که در بالا گفته شد باید به موارد زیر هم دقت کرد:

  • قطر باید برحسب سانتی‌ متر لحاظ گردد.
  • مساحت مقطع (شعاع*شعاع*۳٫۱۴)
  • فشار کاری بایستی برحسب بار در نظر گرفته شود.
  • نیروی بدست آمده باید با کیلوگرم محسوب شود.

نمونه جک پنوماتیک

باید به این نکته توجه داشته باشید که در کورس برگشت می‌ بایستی تا قطر شفت از مقطع به طریقی کاسته شود. نیروی تولیدی در برگشت (سیلندر‌های که دارای شافت هستند) همیشه در این حالت کمتر است.

سیلندر‌های غیر خطی در مقایسه با سیلندر‌های خطی تنوع بیشتر و وسیع‌ تری دارند. سیلندر‌های غیر خطی در انواع گوناگونی از تجهیزات مورد استفاده قرار می‌ گیرند که عبارتند از:

  • جک‌ های گریپر
  • اکچویتور‌ها
  • جک‌ های دورانی
  • جک‌ های شعاعی
  • ایر موتور‌ها

نیروی تولیدی این جک‌ ها دیگر به صورتی که پیش‌ تر در بالا بیان شد به هیچ وجه محاسبه نمی‌ شود و به همین جهت روی پلاک آن‌ ها نوشته می‌ شود یا با در نظر گرفتن کاتالوگ شرکت سازنده محتسب می‌ شود.

همچنین در اینجا بحث سنسور‌ها را نیز باید در نظر بگیریم، سنسور‌ها اغلب توسط تولیدکنندگان روی شیاری که در کنار جک‌ها است نصب می‌شود و هر جک سنسور ویژه خودش را دارد.

نقش سیلندر پمپ باد پنوماتیک ماشین و روش نگهداری از آن

با توجه به وزن بار بایستی که قطر سیلندر بر روی آن لحاظ شود. از پاک بودن و تمیزی ورودی‌های هوا پیش از اتصال هوا به ورودی سیلندر، بایستی اطمینان حاصل کنید. زیرا ورود هرگونه ناخالصی و آلودگی نظیر گرد و غبار، نوار تفلن، براده آهن و… باعث کاهش عملکرد پمپ باد پنوماتیک ماشین می‌ شود.

از واحد مراقبت حتماً پیش از استفاده از سیلندرها، بهره‌ برداری کنید. از اعمال نیروی اضافی به بدنه جک و شافت خودداری شود. اگر از سیلندر در دما‌های کم استفاده می‌کنید، اقدامات لازم برای جلوگیری از غلیظ شدن یا یخ‌زدگی قطرات آب را بایستی در این مرحله انجام بدهید.

حتماً ورودی‌ های جک را اگر از کمپرسور باد سیلندری به مقدار زیادی استفاده نمی‌ کنید، با درپوش ببندید تا ذرات گرد و غبار یا آلودگی وارد کمپرسور پنوماتیک یا به عبارت دیگر جک بادی نشود.

جهت تنظیمات مربوط به بخش سرعت در اول کار شیر کنترل سرعت را تا نیمه باز کنید، بعد به طور مرحله به مرحله بایستی تا با دقت کافی رگلاتور هوا را تنظیم کنید تا زمانی که به فشار کاری مطلوبتان برسید.

در این مرحله از کار باید به کمک شیر کنترل سرعت یا به زبان دیگر فلو سرجکی سرعت حرکت سیلندرتان را تاجایی که دوست دارید تنظیم کنید و پس از آن هم می‌ توانید ضربه گیر‌های انتهای جک را متناسب با نیازتان و کاری که انجام می‌دهید تنظیم کنید.

فیلتر کمپرسور مناسب برای جک‌ های موجود در بازار صنایع که علاوه بر برخی از تفاوت‌ ها دارای حساسیت کمتری نیز هستند و اغلب این ظرافت به ۴۰ میکرون می‌ رسد و همچنین هر چه تعداد این سیلندر‌ها به نوعی حساس‌ تر و ریزتر می‌ شود باید از فیلتر‌هایی که به نوعی دارای مش‌بندی ریزتر و حساس‌ تری هستند بهره‌ برداری کرد.

برای سیلندر‌های پنوماتیک اندازه پورت‌های ورودی هوا باید چقدر باشد؟

اتصال‌ های پنوماتیکی اغلب در صنایع گوناگون مورد بحث قرار می‌گیرند؛ می‌توانید این اتصالات را به جک‌ ها خیلی راحت وصل کنید. برای اتصال می‌ توانید از اتصالات مستقیم زانویی، اتصالات سرجکی و همچنین اتصال سه راهی به یک طرف دنده (جهت برقراری انشعاب اصولی) کمک گرفت. علاوه بر این موارد اغلب سایز شلنگ‌ها هم برای برقراری اتصال مشخص است.

توصیه‌ ای که ما برای بالاتر بردن دبی هوا و افزایش سرعت جک‌ها این است که تا جایی که می‌ شود از شلنگ بزرگتر استفاده شود. در همچنین کمپرسور باد برای جک‌ های پنوماتیک برای تجهیزات پنوماتیکی در بیشتر موارد از شلنگ‌ های پلی اورتان (PU) بهره‌ برداری می‌ شود.

کمپرسور باد برای جک‌های پنوماتیک خطی

جک برقی خطی در نیروی باد عمل کرده و در واقع نیروی اصلی جک‌ های پنوماتیک است که به شکل طولی در فشار و قطر‌های گوناگون و متناسب با نوع صنایع خاص تولید می‌ شوند.

جک‌ های پنوماتیک بادی (کمپرسور باد برای جک‌های پنوماتیک) شامل بدنه یا پیستون، پوسته، اتصالات و پکینگ مشخص به خود است، که با توجه به نوع کاربری و نصب می‌تواند در بخش‌های گوناگون متناسب با نیاز شما مورد استفاده قرار بگیرد.

 ذکر این نکته نیز مهم است که جک‌ های پنوماتیک خطی در انواع بدون مگنت و مگنت‌دار تولید می‌شوند.

انواع کمپرسور پنوماتیک برای جک‌ های خطی

جک پنوماتیک قلمی،جک پنوماتیکی پرس

  1. جک های پنوماتیکی قلمی: جک‌ های قلمی یا جک‌ های مدادی که دارای سیلندر‌های گردند.
  2. جک پنوماتیکی پرس: جک‌ های پرس در واقع نوعی از جک هستند که قطر و مقطع بسیار زیادی برای تولید نیروی قوی هستند.
  3. جک های پنوماتیکی تلسکوپی: تلسکوپی‌ ها توان بسیار کمتری در مصرف دارا هستند و علاوه‌ بر این نکته موجودی آن‌ ها هم بسیار اندک است.
  4. جک های پنوماتیکی دوطرفه: این جک‌ ها دارای 2 شافت اصلی و کاربردی هستند که خلاف جهت هم حرکت می‌ کنند و در یک مسیر موازی پشت به پشت همدیگر هستند.
  5. جک های پنوماتیکی کامپکت: جک‌ های کامپکت به نوعی از جک‌ ها اطلاق می‌ شود که دارای ابعاد کوچکتر از نسبت به بقیه جک‌ ها با قطر و کورس مشابه به همدیگرند.
  6. جک های پنوماتیکی با مگنت: تمام سیلندر‌هایی که در بالا گفته شد، این توانایی را دارند تا ساده یا به صورت مگنت‌ دار هستند که از مگنت جهت مشخص کردن موضع جک بهره‌ برداری می‌ کند.
  7. جک پنوماتیکی ترمز دار: همه انواع جک‌ هایی که در فهرست بالا قرار گرفتند، ضربه گیر یا ترمز دارند. همچنین در این بخش زکر این نکته را لازم می‌ دانیم که بگوییم، سیلندر‌هایی که در بالا نام برده شد می‌ توانند پکینگی یا اورینگی باشند.

انواع سنسور برای پمپ باد پنوماتیک

سنسور‌ها برای اینکه بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند بر روی تنه‌ سیلندر نصب می‌ شوند و اغلب در بعضی از پمپ باد پنوماتیک ممکن است که روی بدنه وجود داشته باشد یا همچنین توسط بست بر روی بدنه نصب کمپرسور جفت شده باشند.

سنسور‌ها اغلب توسط تولیدکنندگان روی شیاری که در کنار جک پنوماتیک فشار قوی است نصب می‌شود و هر جک سنسور ویژه خودش را دارد.

البته می‌ توان از سنسور‌های دیگری هم برای کاربرد‌های صنعتی گوناگون استفاده کرد. تنها برای بستن سنسور بر روی جک می‌ بایستی از بست‌ها کمک گرفت. روی سنسور‌ها نیز یک LED موجود است که در بیشتر موارد برای روشن شدن آن یا برای اینکه نسوزد از یک سطح ولتاژ مخصوص بهره‌ برداری می‌ شود.

سنسور‌های مولتی رنج نیز در بازار کمپرسوری برای سیلندر‌ها وجود دارند که به هر ولتاژی می‌ شود آن‌ ها را وصل کرد. سنسور‌ها در انواع دو سیم و سه سیم تولید می‌ شوند و دارای کنتاکت باز هستند (در نوع دوسیم اینطور است) یا یک نوع باز با یک بسته یا به عبارتی یک مشترک (در نوع سه سیم) وجود دارد.

اگر از سیلندر در دما‌های کم استفاده می‌ کنید، اقدامات لازم برای جلوگیری از غلیظ شدن یا یخ‌زدگی قطرات آب را بایستی در این مرحله انجام بدهید.

شیر‌های برقی مناسب برای سیلندر‌های دو طرفه

  • در اغلب موارد برای این سیلندر‌ها از شیر ۵/۲ یا شیر ۵/۳ بهره‌برداری می‌شود.
  • اگر فقط رفت و برگشت را در نظر بگیریم شیر ۵/۲ باید استفاده کنیم.
  • اگر جک توقف در وسط وجود داشته باشد از شیر ۵/۳ باید استفاده شود.
  • شیر‌های بالا درمدل‌های برقی و دستی موجود است.

جمع‌ بندی

همانطور که مطالعه کردید، انواع کمپرسور پنوماتیک برای جک‌های در اصل نوعی عملگر (اکچیتور) محسوب می‌شوند که عملکرد ویژه‌ای دارا هستند. سیلندر‌های بادی به اشکال گوناگونی در بازار برای استفاده‌های صنعتی متفاوت وجود دارند.

جک‌ پنوماتیکی یکی از پر کاربردترین، مفیدترین و قدرتمندترین تجهیزاتی محسوب می‌شوند که در اتوماسیون‌ های صنعتی زیر کاربرد دارند.

سیلندر‌های خطی در صنایع گوناگونی کاربرد دارند که به دنبال ایجاد حرکت‌های صنعتی هستند که زاویه در کار وجود ندارد، در اصل جک‌ هایی هسند که حرکت آن‌ها در تولیدات صنعتی گوناگون مستقیم است و به هیچ وجه دورانی یا زاویه‌ ای نیست.
در این دسته از کمپرسور باد پنوماتیک سیلندر‌هایی قرار می‌ گیرند به هیچ وجه حرکت‌های دورانی را نمی‌توانند انجام بدهند و تنها در یک ریل کاری صاف قادر به عملکرد صنعتی خود هستند. امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله ایران کمپرسور در اختیار شما گذاشته شد، کاربردی بوده باشد. از این که تا انتهای این مقاله همراه بودید از شما سپاس گذاریم.

سوالات متداول

برای سیلندر‌های پنوماتیک اندازه پورت‌های ورودی هوا باید چقدر باشد؟

برای اتصال می‌ توانید از اتصالات مستقیم زانویی، اتصالات سرجکی و همچنین اتصال سه راهی به یک طرف دنده (جهت برقراری انشعاب اصولی) کمک گرفت. علاوه بر این موارد اغلب سایز شلنگ‌ ها هم برای برقراری اتصال مشخص است.

نقش سیلندر پمپ باد پنوماتیک ماشین و روش نگهداری از آن چگونه است؟

باتوجه به وزن بار بایستی که قطر سیلندر بر روی آن لحاظ شود. از پاک بودن و تمیزی ورودی‌های هوا پیش از اتصال هوا به ورودی سیلندر، بایستی اطمینان حاصل کنید. اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا