کمپرسور

شناخت کامل هیتر کمپرسور یا هیتر کارتر کمپرسور

آپدیت شده در: 29 مهر 1402
5/5 - (1 امتیاز)

 هیتر کمپرسور ابزاری کاربردی برای سیستم های برودتی است که مانع بالا رفتن دما کمپرسور و کاهش صدای آن می شود. این وسیله برای کمپرسورهای مخصوص محیط های دارای دمای پایین بسیار مناسب است که احتمال آسیب دیدگی را به شدت کاهش می دهد.

نحوه استفاده و نصب هیتر برای هر مدل از دستگاه های کمپرسور متفاوت است، در برخی مدل ها بیرون سیستم قرار می گیرد و در برخی دیگر داخل کمپرسور نصب می شود. البته نصب هیتر در بیرون از کمپرسور مانع بالا رفتن دمای کمپرسور می شود و از ایجاد صدا در محیط به خوبی جلوگیری می کند. برای آشنایی بیشتر با این ابزار و مزایا و کاربردها آن در ادامه همراه ما باشید.

هیتر کمپرسور واقعا چیست؟

 

هیتر کارتر کمپرسور دستگاهی است که با تولید روغن نقش بسیار مهمی برای دستگاه اجرا می کند. ایجاد روغن هنگام کار کردن کمپرسور باعث خنک نگهداشتن دستگاه های مختلف می شود و به کاهش اصطکاک قطعات بسیار کمک کننده است.

اطلاعات بیشتر: کمپرسور چیست

در حقیقت بدون حضور روغن، فعالیت کمپرسور دچار مشکل می شود و احتمال بروز آسیب های جدی شدت پیدا می کند. نحوه کار کردن این ابزار به گونه ای است هنگام روشن شدن کمپرسور در دمای معمولی، مقداری از روغن کارتر به چرخه ماده مبرد وارد می شود و همراه با آن به گردش در می آید.

جالب است بدانید، بعد از مدتی روغن به دلیل جریان گاز مبرد دوباره به محفظه کارتر برمی گردد. پس نکته ای که وجود دارد این است که روغن و ماده مبرد باید امکان حل شدن در یکدیگر را داشته باشند.

دقت داشته باشید، اگر کمپرسور برای مدتی خاموش بماند، احتمال ایجاد مشکلات بسیاری افزایش می یابد. چرا که ماده مبرد تمایل دارد به قسمت ها و جهت های مختلف حرکت کند؛ اما چاره چیست؟ در این مواقع نیز هیتر به کمک دستگاه می آید!

نحوه عملکر هیترکارتر کمپرسور

محفظه کارتر نسبت به دیگر قسمت های دستگاه به دلیل حضور روغن، فشار کمتری دارد که سرمای محیط به کاهش فشار آن کمک می کند. به همین دلیل، گاز مبرد داخل محفظه کارتر به دام می افتد و توسط روغن جذب می شود. البته فرقی نمی کند ماده مبرد مایع باشد یا گاز، این ماده به سمت بالا جریان دارد و هنگام برخورد کردن با کارتر در روغن کمپرسور حل می شوند.

حال می توان حدس زد، هدف استفاده از هیتر چیست. هیتر این ابزار فوق العاده به خوبی از حرکت ماده مبرد جلوگیری می کند و دمای ماده مبرد را در بالاترین حالت ممکن از سردترین نقطه دستگاه حفظ می کند.

مزایای روغن هیتر

 

خیلی ها به اشتباه با قطع کردن اتصال برق از یونیت خارجی، باعث از کار افتاده هیتر کارتر می شوند که در پی آن، ماده مبرد به داخل مبرد برگشت پیدا می کند.

اطلاعات بیشتر: روغن کمپرسور

احتمالا پس از مدتی ماده مبرد داخل محفظه کارتر ته نشین می شود و حتی ممکن است پدیده کف کردن روغن نیز رخ دهد که این اتفاق، فشار بسیار زیادی به داخل کمپرسور وارد می کند. در حالی عملکرد هیتر کارتر مزایای فراوانی دارد و به خوبی ماده مبرد را مدیریت می کند. در موارد زیر با مزایای این ابزار آشنا می شوید:

  • پیشگیری از برگشتن ماده مبرد در کارتر
  • پیشگیری از ته نشین شده ماده مبرده داخل کارتر
  • بالا نگه داشتن دمای روغن، یعنی همان ماده مبردی که به داخل محفظه وارد می شود.
  • عدم تبدیل شدن ماده مبرد به مایع و برگشت آن به فیلتر کمپرسور

دلیل پراهمیت بودن گرمکن کارتر

خطرات عدم استفاده از گرمکن کارتر کمپرسور چیست؟ اگر به استفاده از این روغن توجه نکنید و بعد از مدتی اقدام به روشن کردن کمپرسور کنید، مطمئنا با کاهش فشار جدی دستگاه روبرو خواهید شد. این اتفاق به دلیل کف کردن روغن در کارتر رخ می دهد که احتمال خرابی قطعات مکانیکی و دریچه خروجی کمپرسور افزایش پیدا می کند.

در حالی که می توان با کمک سیستم پمپ داون اتوماتیک و هیتر از سر ریز کردن و برگشت ماده سردکننده به کمپرسور جلوگیری کرد. پمپ داون هنگام خاموشی دستگاه به حذف سیال سردکننده و خط مکش استفاده می شود و در حذف ماده مبرد نیز تاثیرگذار است. هیتر هم در کنار پمپ از برگشت ماده مبرد به خوبی جلوگیری می کند.

نتیجه گیری

هیتر کمپرسور نقش کلیدی و موثری در حفظ سلامتی سیستم های سرمایشی مانند کولر گازی دارد که با مزایای عالی به کاهش اصطکاک و ساییدگی قطعات دستگاه ارائه می شود. در مواقعی که از دستگاه سرمایشی استفاده نمی شود، این ابزار وظیفه مهم خود را ایفا می کند و از گردش سیال سرد کننده و چاگش آن جلوگیری خواهد کرد.

با تهیه کارتر و نصب آن از سایت ایران کمپرسور، با خیال راحت می توانید سیستم سرمایشی و کمپرسور را خاموش نگه دارید و نگرانی بابت مشکلات احتمالی نخواهید داشت.


امکان استفاده از هیتر کمپرسور در حالت روشن بودن دستگاه وجود دارد؟

هیترکارتر را می توانید هنگام روشن بودن کمپرسور نیز استفاده کنید؛ اما تنها نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که دمای روغن بیش از حد بالا نرود و هنگام تنظیم هیتر این موضوع را حتما در نظر بگیرید.

خطرات تهدیدکننده در صورت عدم استفاده از هیتر کمپرسور چیست؟

اگر از هیتر برای کمپرسورها و دستگاه های تولیدکننده سرما استفاده نکنید، دو خطر جدی رخ خواهد داد. این دو خطر شامل آسیب دیدگی دریچه خروجی و دیگر قطعات دستگاه و افزایش اصطکاک و ساییدگی آنهاست.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. با سلام
    چنانچه هیتر کاتر از کار افتاد میشود از وسایل گرمایشی نظیر پیک نیک و …. استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا