کمپرسور

کمپرسور تروپیکال چیست و چرا از آن استفاده می شود؟

آپدیت شده در: 13 دی 1402
امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسورها جزو مهمترین تجهیزاتی هستند که کاربردهای مختلف صنعتی، نیمه صنعتی و غیر صنعتی دارند. این تجهیرات بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند نوع موتور، نحوه کاربرد، تعداد مراحل کار، نحوه روغن پاشی و… به انواع مختلفی تقسیم می شوند. کمپرسور تروپیکال یکی از این انواع هست که عملکرد بالایی دارد و در همه شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد کمپرسور تروپیکال چیست و چرا از این پمپ باد استفاده می شود؟ این پمپ باد در سیستم های تهویه و کولرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرد.

کمپرسور تروپیکال چیست؟

تروپیکال از نظر لغوی، معنای استوایی یا حاره ای را می دهد و کمپرسورهای تروپیکال، کمپرسورهایی هستند که مقاومت بالایی دارند و می توانند در همه شرایط آب و هوایی عملکرد مناسبی داشته باشند. از این نوع کمپرسور بیشتر در کولرهای گازی استفاده می شود.

کولرهای گازی دارای سه کلاس آب و هوایی (T1)، خنک (T2) و حاره ای و گرمسیری (T3) هستند. هرکدام از آن ها برای نصب شدن در یک منطقه مناسب هستند. شاخص T میزان تحمل دمایی کمپرسور را مشخص می کند. در مناطق بسیار گرم از کولر گازی با کمپرسور T3 استفاده می شود.

انواع کمپرسور تروپیکال

کمپرسورهای تروپیکال بر اساس ویژگی و قابلیت به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

کمپرسور روتاری تروپیکال

کمپرسور روتاری نوعی کمپرسور جابه جایی مثبت است که با نام های دیگری مانند کمپرسور تیغه ای و چرخشی شناخته می شود. عملکرد این کمپرسور به این صورت است که گاز را به داخل محفظه مکش کرده و آن را با استفاده  از چرخش 360 درجه تیغه ها متراکم می کند؛ سپس گازها را به سمت دریچه خروجی هدایت می کند.

این کمپرسور در مناطق گرم و حاره ای مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا از نظر مصرف انرژی، طول عمر، راندمان و بازدهی و… از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

کمپرسور اسکرال تروپیکال

کمپرسور اسکرال از دو صفحه مارپیچ تشکیل شده که که یکی از صفحه ها ثابت و دیگری متحرک است. نحوه عملکرد این کمپرسور به کمپرسورهای روتاری شباهت دارد. هنگامی که گاز مصرفی وارد کمپرسور می شود، صفحه مارپیچی شروع به حرکت 360 درجه ای می نماید. در این حالت گاز میان دو صفحه گیر کرده و با ادامه حرکت دورانی متراکم می شود. پس از آن به سمت دریچه خروجی هدایت می شود.

تفاوت کمپرسور تروپیکال روتاری و اسکرال

کمپرسور تروپیکال

کمپرسورهای تروپیکال شباهت های متعددی از نظر مصرف انرژی، طول عمر و نحوه عملکرد دارند. با این حال این دو کمپرسور از تفاوت های ویژه ای نیز برخوردار هستند که مهمترین تفاوت، میزان راندمان آن ها است. کمپرسور روتاری حجم هوای بیشتری را فشرده می کند و کمپرسور اسکرال با سرعت بیشتری فشرده سازی را انجام می دهد؛ اما راندمان کمپرسور روتاری بیشتر از اسکرال است.

یکی دیگر از تفاوت های این دو کمپرسور، میزان مصرف انرزی آن ها است. اگرچه هر دو کمپرسور میزان مصرف انرژی کمی دارند؛ اما کمپرسور روتاری انرژی کمتری مصرف می کند. همچنین از لحاظ آلودگی صوتی، نویز کمپرسور اسکرال پایین تر است.

مزایای کمپرسور تروپیکال چیست؟

مزایای کمپرسور تروپیکال به شرح زیر است:

  • مصرف انرژی پایین: این ویژگی باعث می شود که نگران هزینه قبض برق نباشید.
  • راندمان بالا: این کمپرسورها بازدهی بالایی دارند و می توانند در زمان کم، محل زندگی شما را خنک کنند.
  • سر و صدای کم: با استفاده از این کمپرسورها، آلودگی صوتی کمی در محیط ایجاد می شود.
  • مقاومت و طول عمر بالا: این تجهیزات در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم هستند و با تغییرات دمایی نیز تغییری در عملکردشان ایجاد نمی شود.
  • استهلاک پایین: کمپرسور تروپیکال استهلاک پایینی دارد و برای مدت ها نیازی به تعمیر و پرداخت هزینه نگهداری نیستید.
  • تحهیزات کمتر: در ساخت کمپرسور تروپیکال از تجهیزات و قطعات کمتری استفاده می شود.

عوامل موثر در قیمت کمپرسور تروپیکال

کمپرسورهای تروپیکال قیمت ثابتی ندارند و نمی توان برای آن ها قیمت دقیقی مشخص کرد. عوامل موثر در قیمت این کمپرسورها شامل موارد زیر هستند:

  • نوع کمپرسور
  • نحوه عملکرد
  • کیفیت ساخت
  • نوسانات ارزی
  • قدرت دستگاه
  • میزان تحمل شرایط سخت
  • سایز و اندازه تجهیزات
  • نوع و مدت گارانتی
  • میزان مصرف انرژی

سخن آخر

کمپرسور تروپیکال چیست؟ کمپرسورهای باد دارای انواع و قابلیت های مختلفی هستند و در موارد مختلفی به کار می روند. یکی از جاهایی که از آن ها استفاده می شود در کولرهای گازی و سیستم های تهویه است. کمپرسور تروپیکال جزو کپرسورهایی است که در کولرهای گازی استفادهمی شود و برای همه شرایط آب و هوایی مخصوصا آب و هوای گرم و خشک مناسب است. از ویژگی های این کمپرسور می توان به مصرف انرژی کم، سرو صدای پایین و راندمان بالا اشاره کرد.

ایران کمپرسور ارائه دهنده انواع پمپ باد است و محصولات با کیفیتی را ارائه می دهد. برای خرید انواع کمپرسور باد می توانید این مجموعه را انتخاب کنید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا