کمپرسور

درایر تبریدی چیست؟

5/5 - (6 امتیاز)

درایر تبریدی دستگاهی است برای حدف کردن رطوبت هوای فشرده.وقتی هوا داخل مخزن  کمپرسور باد ذخیره میشود،به دلیل فشرده شدن ملکولهای هوا داخل مخزن،رطوبتی که داخل هوا بوده است به داخل مخزن رفته و باعث میشود که هوای فشرده که از مخزن خارج میشود دارای رطوبت باشد.

هوای فشرده مرطوب وقتی وارد سایر دستگاهها میشود باعث خراب شدن دستگاه و زنگ زدن لوله کشی ها میشود.در نتیجه عمر مفید دستگاهها به شدت کم شده و دستگاههایی که با فشار باد کار میکنند ،نمیتوانند بازده کافی داشته باشند.در کمپرسور های بادی که نهایتا تا 1000 لیتر حجم مخزن دارند ،میتوان از میکرو فیلتر استفاده کرد، اما در کمپرسور های بزرگ صنعتی فقط باید از درایر تبریدی استفاده شود تا رطوبت هوا از بین برود تا سایر دستگاهها دچار مشکل نشوند.

درایر تبریدی به وسیله سرد کردن هوا ،رطوبت را از بین میبرد.مدار درایر ها مشابه یخچال ها میباشد.پس اگر کمپرسور باد صنعتی دارید به فکر استفاده از انواع میکرو فیلتر ها نباشید،زیرا به دلیل حجم هوای بسیار زیادی که کمپرسور هوای صنعتی تولید میکند،میکرو فیلتر ها به سرعت از بین خواهند رفت.بهترین راه استفاده از انواع میکرو فیلتر با توجه به نوع کمپرسور باد و مقدار خروجی هوای فشرده میباشد.

بخوانید: فیلتر درایر

خشک کن تبریدی چه کاربردهایی دارد؟

  1. هوای موجود در کمپرسور قبل از ورود به سیکل مصرف باید خشک باشد، که خشک کردن هوای فشرده یکی از کاربردهای درایر تبریدی است.
  1. این دستگاه با از از بین بردن رطوبت و کاهش دمای هوای کمپرسور، باعث بهبود هوای بهتر می‌شود.
  1. برای همه دستگاه ها رطوبت ها مضر است، چون رطوبت هوا و ذرات آب موجود در آن باعث تخریب قطعات فلزی و کوتاه شدن عمر دستگاه می‌شود، به همین دلیل درایر تبریدی برای تمامی دستگاه ها کاربرد فراوانی داشته و استفاده از آن ضروری است.
  2. این دستگاه در قسمت خروجی هوا و بین کمپرسور با دستگاه ثانویه  قرار می‌گیرد، تا هوا وارد شده به سالن را تصفیه کند.
  3. علاوه بر تخریب دستگاه ها، در سردخانه ها و کارخانجات مواد غذایی، وجود رطوبت باعث از بین رفتن مواد غذایی و میوه جات می‌شود که با استفاده از درایر تبریدی این مشکل به راحتی قابل حل است.
  4. از این دستگاه می‌توان برای تمامی موقعیت هایی که از سیستم کمپرسور هوا برای تهویه هوا استفاده می‌کنند، بهره برد.
  5. با استفاده از درایر تبریدی می‌توان از زنگ زدن و خوردگی قطعات و ماشین آلات صنایع که به دلیل رطوبت هوا است، جلوگیری کرد.
  6. در کارخانه های صنعتی تولید فلز، کارخانه هایی که با دستگاه های فلزی سر و کار دارند، کارخانه های تولید تجهیزات پزشکی و مواد غذایی، انبارها و سردخانه های نگهداری از میوه ها و مواد غذایی، از خشک کن تبریدی استفاده می‌کنند.

اجزای درایر تبریدی

اجزای اصلی درایر تبریدی شامل این موارد است:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • رسیور
  • لوله مویی
  • شیر گازی مبدل گرمایی
  • مخزن

اجزای درایر تبریدی

انواع درايرها کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

در متن ها ممکن است کلمه نقطه شبنم را مشاهده کنید که معنی آن: به دما و فشار مشخص در کمپرسور، نقطه شبنم گفته می‌شود. در این بخش قصد داریم، انواع درایرها را به شما معرفی کرده و نوع کارکرد هر کدام را برای شما بیان کنیم.

درایر تبرید

این مدل کمپرسور هوا به صورت مکانیکی عمل کرده و با خنک کردن هوای درون کمپرسورها فشرده کار می‌کند. این دستگاه ها نوعی از درایرها هستند که با کاهش دما باعث می‌شوند، رطوبت هوا از بین رفته و به جای دیگری هدایت شود که این عمل موجب تنظیم نقطه شبنم هوا خواهد شد.

برای خنک کردن هوای فشرده در درایر یک مبدل حرارتی وجود دارد، که با استفاده از این امکان می‌توانیم به نقطه شبنم اتمسفر 1 تا 20 درجه سانتی گراد برسیم. یکی از مزایای استفاده از درایر تبریدی این است که باعث می‌شود، هزینه های تعمیر و نگهداری کمپرسور  از سیستم ها کاهش پیدا کند، چون از فیلترهای جذب غبار در آن استفاده نشده به همین دلیل حجم و اندازه کمتری نسبت به درایرهای دیگر دارد. به دلیل داشتن امکانات و مزایای عالی، خرید درایر تبریدی و استفاده از آن در صنایع مختلف روز به روز در حال افزایش است.

 انواع درایر تبریدی شامل:

درایر چرخشی، درایر غیر چرخشی.

درایرهای چرخشی دارای قابلیت تنظیم میزان سردکنندگی بر اساس هوای موجود را دارند، این امکان برای صرفه جویی در مصرف انرژی فوق العاده عمل می‌کند، اما به دلیل قیمت بالا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. درایرهای غیر چرخشی یکی از رایج ترین نوع درایر تبریدی است به دلیل عملکرد حرفه‌ای و قیمت مناسب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درایر جذبی

یکی دیگر از درایرها، درایر جذبی است که در اینجا به شما خواهیم گفت که چه مزایا و ویژگی هایی دارد. درایر جذبی دارای دو مخزن و یک کنترلر دیجیتالی است که برای جذب رطوبت از آنها استفاده می‌شود. همانطور که از نامش پیداست، توده‌ای از مواد جاذب در این نوع درایر قرار داده شده است تا رطوبت هوایی را که از داخل آن عبور می‌کند بتواند جذب کند. درایر جذبی به این صورت است که در یکی از مخازن رطوبت هوا جذب شده و دز مخزن دیگر عملیات احیا انجام می‌شود. درایرهای جذبی با توجه به نوع عملکرد و کارکردی که دارند، دارای انواع مختلفی هستند:

  • درایر جذبی دمشی
  • درایر جذبی بدون حرارات
  • درایر جذبی تزریق هوای خشک

مواد جذب کننده‌ای که در این نوع از درایر کمپرسور هوا وجود دارد، باعث می‌شود که رطوبت هوا به محض عبور از آنها جذب شود. پس از اینکه مدتی از درایرهای جذب کننده رطوبت هوا استفاده کردید، باید آنها را مجددا شارژ کنید، چون پس از کارکرد طولانی مدت ضعیف شده و کارایی خود را از دست می‌دهد.

نکاتی که قبل از خرید درایر تبریدی باید توجه کنید.

قبل از خرید انواع کمپرسور هوا باید به نکات زیادی توجه کنید. به عنوان مثال: قبل از خرید درایر تبریدی به اندازه حجم و ابعادی مورد نظرتان توجه کنید، که چه ابعادی مورد نیاز شماست.

اگر ابعاد مورد نظر شما کوچک باشد، به همان اندازه عملکرد دستگاه برای جذب رطوبت هوا ضعیف‌تر خواهد بود. به همین دلیل سایز و ابعاد درایرها تاثیر بسزایی در نحوه عملکرد آنها خواهد داشت، هنگام خرید به قابلیت ها و قیمت آنها توجه کنید تا بتوانید رضایت بیشتری از خرید داشته باشید.
کمپرسورهای هوا با توجه به امکاناتی که دارند، قیمت درایر تبریدی متفاوت خواهد بود، که شما با در نظر گرفتن کاربردهای آنها درایر مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید.

نکاتی پس از خرید و راه اندازی باید مد نظر داشته باشید:

  • فراهم کردن محیطی مناسب و سرپوشیده که بدور از تابش نور مستقیم خورشید و هوایی پاک که بدون گرد و بار باشد.
  • لوله کشی مناسب با هوای خروجی و ظرفیت کمپرسور
  • ظرفیت درایر باید از ظرفیت کمپرسور حداقل 20% بالاتر باشد تا هنگام افزایش دما، ظرفیت درایر هم افزایش پیدا کند و هوا را به نقطه شبنم برساند.
  • پایه های دستگاه نقش لرزه گیر را دارد، به همین دلیل بهتر است پایه ها باز نشود.
  • کمپرسور هوا را در دمای محیطی متعادل قرار دهید.
  • جلوگیری از سرنگون شدن و خم شدن هنگام تخلیه بار
  • هنگام انتقال و نصب از هرگونه ضربه به کمپرسور جلوگیری شود.
  • هنگام نصب لازم است از صحت نصب اتصالات مطمئن شوید.
  • تله آبگیر کمپرسور باید بین مخزن ذخیره هوای فشرده و درایر نصب شود.

چه عواملی باعث آسیب به درایرهای تبریدی می‌شود؟

  1. فراهم نکردن محیطی مناسب برای قرار دادن درایر
  2. عدم دانش کافی در مورد نگهداری از درایر تبریدی
  3. دمای هوا فشرده ورودی به درایر باید مدام بررسی و کنترل شود.
  4. بالا بودن دمای ورودی به درایر ممکن است عملکرد درایر را کاهش داده و یا کلا آن را از کار بیندازد.

5. هوایی که کمپرسور مکش می‌کند به هیچ عنوان نباید اسیدی و آلوده باشد، چون با توجه به اینکه جنس داخلی خشک کن از آلومینیوم است به مرور زمان تخریب و سوراخ خواهد شد، در این صورت تبادل دمایی به درستی انجام نمی‌شود.

قیمت درایر تبریدی

قیمت درایر تبریدی با توجه به سایز،نوع کمپرسور و میزان خروجی هوا محاسبه میشود.هرچه خشک کن تبریدی(درایر) صنعتی تر باشد،یعنی بتوانید حجم هوای بیشتری را خشک نماید ،به همان اندازه قیمت درایر نیز افزایش میابد.

یکی از مهمترین فاکتور ها در قیمت خشک کن تبریدی،نوع کمپرسور برودتی و نوع گاز برودتی میباشد. هرچه قدرت کمپرسور بیشتر باشد ،طبیعطا قیمت درایر هم بیشتر خواهد شد.بهترین پیشنهاد قبل از خرید درایر تبریدی ،مشورت با افراد متخصص در این حوزه میباشد.

بارها شاهد بوده ایم که افراد بدون مشورت و راهنمایی اقدام به خرید درایر تبریدی کرده اند و علاوه بر اینکه هزینه های زیادی پرداخت کرده اند ،بازهم مشکل رطوبت در هوای خروجی برطرف نشده است.

در این مقاله هر آنچه که لازم بود درباره درایر تبریدی بدانید اعم از کاربردها، انواع درایر، خرید درایر، اجزای درایر و … را برای شما بیان کردیم، امیدواریم بتوانید از این محتوا برای کسب اطلاعات کامل از درایر تبریدی، استفاده کنید.

شرکت ایران کمپرسور ،تولید کننده انواع درایر تبریدی ایرانی آماده است تا به شما عزیزان در خصوص انتخاب انواع درایر تبریدی مشاوره به صورت رایگان بدهد تا بتوانید با هزیننه های معقول ،اقدام به خرید بهترین درایر تبریدی متناسب با نیازتان کنید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا