بلاگ

مقایسه کمپرسور باد سه فاز و کمپرسور تک فاز

آپدیت شده در: 11 دی 1402
1.5/5 - (2 امتیاز)

کمپرسورها دستگاه‌هایی هستند که انرژی لازم برای عملکرد بسیاری از تجهیزات پنوماتیک را فراهم می‌کنند. انواع مختلف کمپرسور را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی کرد. یکی از فاکتورهای مهم برای دسته بندی کمپرسورها، تقسیم آن‌ها بر اساس قدرت عملکرد است که با توجه به آن، این دستگاه‌ها به دو مدل تک فاز و سه فاز تولید می‌شوند.

تفاوت کمپرسور باد سه فاز و کمپرسور تک فاز چیست ؟ کمپرسورهای باد 3 فاز به دلیل دوام و قابلیت اطمینان در بسیاری از شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دارای مزایای بسیاری در مقایسه با کمپرسورهای هوای تک فاز هستند که در ادامه به معرفی آ‌ن‌ها خواهیم پرداخت.

با توجه به نقش کمپرسور باد سه فاز و تک فاز، در این مطلب هر یک را معرفی کرده و به بررسی ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت. پس از اشاره به مشخصات هر یک از این دستگاه‌ها، مزایای کمپرسور باد سه فاز را نسبت به مدل تک فاز ذکر خواهیم کرد.

مقایسه کمپرسور باد سه فاز و کمپرسور تک فاز

در ادامه این مقاله به مقایسه تفاوت ها بین کمپرسور باد تک فاز و سه فاز نیز می پردازیم تا شما بهتر بتوانید کمپرسور مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

کمپرسور باد تک فاز

کمپرسورهای باد تک فاز معمولاً در بیشتر خانه‌ها و مشاغل کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها می‌توانند نیرو و انرژی لازم را برای تجهیزات کوچک فراهم کنند. با توجه به توان کمپرسورهای تک فاز، از آن‌ها برای تجهیزات سنگین، کارهای بزرگ از جمله کارهای صنعتی که به انرژی و توان بیشتری نیاز دارند، استفاده نمی‌شود.

کمپرسور باد تک فاز ارزان‌تر از کمپرسور باد سه فاز بوده و این امر سبب می‌شود تا این دستگاه‌ها برای استفاده‌های غیر مکرر و سبک تا متوسط ​​ترجیح داده شوند. علاوه بر این، از آنجایی که غالبا از این دستگاه‌ها کمتر استفاده می‌شود، توان مصرفی آن‌ها نیز کمتر از نمونه‌های ۳ فاز است و به دنبال آن سبب صرفه جویی در هزینه‌های مصرفی و کاهش قبض‌های برق می‌گردد.

بخوانید: کمپرسور میخکوب

معمولاً کمپرسورهای باد تک فاز کوچک‌تر و سبک‌تر هستند و هنگام استفاده از آن‌ها، می‌توان دستگاه را به سادگی حمل و یا جابه‌جا کرد. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری کمپرسور نمونه‌های تک فاز نسبت به کمپرسورهای باد ۳ فاز پر فشار و مکرر نیست.

با توجه به اینکه این دستگاه‌ها برای استفاده در کارهای سبک تا متوسط ​​طراحی شده‌اند، استفاده از آن‌ها برای مکان‌هایی که اغلب به کمپرسورهای هوای پر فشار نیاز دارند توصیه نمی‌شود؛ زیرا این کمپرسورها به اندازه‌ی کمپرسورهای باد 3 فاز قوی نیستند و ممکن است هنگام استفاده‌ی طولانی مدت به راحتی داغ شوند که این موضوع باعث کاهش طول عمر مفید دستگاه خواهد شد.

کمپرسور باد سه فاز

کمپرسور 3 فاز مانند کمپرسور تک فاز دستگاهی است که هوا را در داخل یک مخزن ذخیره کرده و انرژی لازم برای وسایل و تجهیزات پنوماتیک را فراهم می‌کند.اما این دستگاه از موتور و سیم پیچ تک استفاده نمی‌کند، بلکه تفاوت های زیادی در سیم پیچ الکتریکی دارند. بسیاری از مشاغل بزرگ به دلیل دوام و قابل اطمینان بودن این دستگاه‌ها از این نوع کمپرسورها استفاده می‌کنند.

بخوانید: کمپرسور آرایشگاه

این کمپرسورها از یک منبع برق متناوب برای تغذیه‌ی موتور استفاده می‌کنند، دقیقاً مانند توان دریافت شده از یک پریز برق دیواری مشترک. با این حال، یک کمپرسور 3 فاز باید دارای یک منبع تغذیه‌ی تخصصی در قالب سه پالس الکتریکی باشد.

موارد استفاده از کمپرسور ۳ فاز

یک کمپرسور هوای سه فاز برای کارهای سنگین در صنایع، فروشگاه‌های ساخت کابینت و فروشگاه‌های تولیدی و سایر محیط‌های مشابه با حجم کاری زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کمپرسور هوا قدرت بیشتری نسبت به نمونه‌های تک فاز داشته و می‌تواند برای مدت زمان بیشتری استفاده شود.

در مقایسه با یک کمپرسور باد تک فاز، کمپرسور باد سه فاز از نظر مصرف برق، انتقال و توزیع هوای فشرده از مزایای بسیاری برخوردار است. برای استفاده‌ی طولانی مدت، کمپرسورهای هوای سه فاز انرژی بسیار زیادی داشته و به طور کلی، عملکرد و استقامت بیشتری نسبت به همتای تک فاز خود دارند. معمولا به کمپرسور های باد سه فاز،کمپرسور باد صنعتی نیز گفته میشود.

بخوانید: کمپرسور باد صنعتی

نکته منفی کمپرسورهای هوای سه فاز این است که آن‌ها معمولاً سنگین و حجیم هستند و به فضای بزرگ‌تری نیاز دارند. آن‌ها به اندازه‌ی همتای تک فاز قابل حمل نبوده و نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارند.هرچه کمپرسور بزرگتر و قوی تر باشد طبیعتا شرایط نگهداری و هزینه های بیشتری را نیز دارد.

تفاوت کمپرسور تک فاز و سه فاز

اگر چه هر دو کمپرسور باد ۳ فاز و تک فاز از نظر عملکرد مشابه هستند، اما تفاوت‌های بسیاری با هم دارند که در انتخاب هر یک از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو کمپرسور در سیم پیچی آن‌هاست. یک کمپرسور تک فاز قدرت خود را از یک مدار جریان متناوب دو سیم دریافت می‌کند.

به طور معمول، یک سیم برق – سیم فاز – و یک سیم خنثی وجود دارد که الکتریسیته بین سیم برق (از طریق بار) و سیم خنثی جریان پیدا می‌کند. در حالی که یک کمپرسور سه فاز دارای یک مدار برق سه سیم بوده که در هر فاز سیگنال AC 120 درجه‌ی الکتریکی از هم فاصله دارد.

خانه‌های مسکونی معمولاً از کمپرسور تک فاز استفاده می‌کنند، در حالی که معمولاً در ساختمان‌های تجاری و صنعتی از منبع سه فاز استفاده می‌شود. یک تفاوت اساسی بین کمپرسور تک فاز در مقابل سه فاز این است که منبع تغذیه‌ی کمپرسور باد سه فاز قادر است بار بیشتری را تحمل کند. منبع تغذیه‌ی کمپرسور تک فاز بیشتر در بارِ کاری معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منبع تغذیه‌ی کمپرسورهای سه فاز، برق را با سرعت ثابت تحویل می‌دهد.

بخوانید: قیمت پمپ باد ۲۵۰ لیتری

در مقایسه‌ی برق تک فاز در مقابل سه فاز، منبع تغذیه‌ی سه فاز کارایی بیشتری دارد. منبع تغذیه سه فاز می‌تواند سه برابر بیشتر از منبع تغذیه تک فاز انرژی را منتقل کند، برای این کار این دستگاه تنها از یک سیم اضافی استفاده می‌کند (یعنی به جای دو سیم سه سیم). بنابراین، منبع تغذیه‌ی سه فاز  (با سه و یا چهار سیم) نسبت به مدل‌های تک فاز از مواد رسانای کمتری برای انتقال مقدار مشخصی از برق استفاده می‌کنند.

برخی از منابع تغذیه‌ی کمپرسور سه فاز از سیم چهارم استفاده می‌کنند که به عنوان یک سیم خنثی در نظر گرفته می‌شود. اگر چه منبع تغذیه‌ی کمپرسور تک فاز نیز از سیم خنثی برخوردار است.

بخوانید: کمپرسور صنعتی

تشخیص کمپرسور های سه فاز از تک فاز

سیستم‌های تک فاز را می‌توان به راحتی از سیستم‌های سه تشخیص داد. این کار غالبا از طریق ترانسفورماتور برای به دست آوردن ولتاژ مناسب انجام می‌شود. البته سطح ولتاژ در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است و در برخی از کشورها این کار به طور مستقیم صورت می‌گیرد.

در نتیجه یک سیستم کمپرسور باد سه فاز می‌تواند به عنوان سه سیستم تک فاز نیز کار کند.یکی از راههای تشخیص ،تعداد سیم های برق موتور میباشد که در کمپرسور های 3 فاز همیشه تعداد سیم برق بیشتر از مدلهای تک فاز بوده است.(در کمپرسور های تک فاز 2 سیم برق وجود دارد اما در کمپرسور های 3 فاز 3 سیم یا 4 سیم برق وجود دارد.)

مزایای کمپرسور باد ۳ فاز نسبت به تک فاز

با توجه به ویژگی‌های هر یک از این کمپرسورها، قدرت و توان کمپرسور باد ۳ فاز بیشتر بوده و به دنبال آن مزایای بیشتری برای کاربردهای سنگین و مداوم دارد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

توان مصرفی

تجهیزات 3 فاز در مقایسه با تجهیزات تک فاز ، 40٪ جریان کمتری را به خود جلب می کند تا همان توان خروجی را تحویل دهد. این بدان معناست که یک دستگاه 3 فاز در مقایسه با یک دستگاه تک فاز، می‌تواند توان مصرفی بیشتری داشته باشد.

مشکلات کمتر

کمپرسور باد سه فاز گشتاور بیشتری نسبت به کمپرسور باد تک فاز دارد و اجزای آن کمتر دچار مشکل می‌شوند.

عمر طولانی‌تر تجهیزات

به دلیل جریان مداوم بیشتر برق در مقایسه با تک فاز، کمپرسور باد سه فاز ارتعاشات کمتری را تجربه می‌کند. لرزش کمتر به معنای سایش و پارگی کمتر بوده و بدین ترتیب قطعات آن کمتر خراب می‌شوند. علاوه بر این، سه سیستم سیم پیچ برقی این دستگاه جریان کمتری دارند. این مسئله از عملکرد سیم پیچ برای جلوگیری از خرابی زودرس و تعمیرات گران قیمت محافظت می‌کند.

بخوانید: حفظ بازده کمپرسور هوا

موتور دستگاه

قدرت حرکت پایدار به موتور کمپرسور باعث می‌شود که سیستم در حالت پایدار باقی بماند. موتور این دستگاه مانند کمپرسور تک فاز، نیازی به روشن و خاموش و کنترل ندارد. این مسئله در افزایش طول عمر موتور بسیار موثر است.

انتخاب مناسبت‌ترین کمپرسور باد

هنگام انتخاب و خرید کمپرسور هوا ، باید آن را با توجه به نوع استفاده‌، حجم کاری و اینکه آیا از آن به طور مکرر استفاده خواهد شد یا خیر، شناسایی کنید. برای انجام کارهایی که تنها از یک کمپرسور باد سه فاز انتظار می‌رود، از کمپرسور تک فاز استفاده نکنید. شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر مقاله راهنمای خرید کمپرسور باد را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در نهایت، هر نوع کمپرسور هوا را که برای شما مناسب است، حتماً با یک کیفیت عالی خریداری کنید. برند‌هایی را انتخاب کنید که به خاطر کیفیت و عملکردشان شناخته شده‌ هستند. به هیچ عنوان کمپرسور باد ارزان را به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها تهیه نکنید؛ زیرا ممکن است در طولانی مدت مجبور باشید هزینه‌های جانبی بیشتری را صرف کنید. مانند هر دستگاه دیگر، هنگام خرید کمپرسور باد مورد نظر خود نیز باید علاوه بر موارد ذکر شده به سایر مشخصات فنی آن‌ها توجه کنید؛ از جمله:

اندازه‌ی مخزن: هرچه اندازه‌ی مخزن کمپرسور بزرگتر باشد، هوای بیشتری توسط کمپرسور ذخیره می‌شود و موتور و پمپ دستگاه نیز کمتر کار خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که کمپرسوری که قصد خرید آن را دارید برای محلی که می‌خواهید آن را قرار دهید مناسب بوده و اندازه‌ی مخزن دستگاه متناسب با فضای کاری شماست.

قدرت موتور: هرچه موتور بزرگتر باشد، کمپرسور شما سریع‌تر می‌تواند هوای خود را فشرده کند و از سطح ثابت نگه داشتن جریان هوا بالاتر باشد. پیش از خرید کمپرسور باد حتما به قدرت موتور دستگاه توجه کرده و آن را با نیاز خود تطبیق دهید.

خلاصه

اگر چه هر دو کمپرسور باد سه فاز و کمپرسور تک فاز از نظر عملکرد مشابه هستند، اما تفاوت‌های بسیاری با هم دارند که در انتخاب هر یک از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو کمپرسور در سیم پیچی آن‌هاست. یک کمپرسور تک فاز قدرت خود را از یک مدار جریان متناوب دو سیم دریافت می‌کند. همچنین برای خرید کمپرسور به سایت ایران کمپرسور نیز مراجعه نمایید.


چگونگی تشخیص کمپرسور های سه فاز از تک فاز

کمپرسور باد سه فاز و کمپرسور تک فاز همانطور که از نامشان پیدا است به آسانی میتوان شناسایی کرد. سیستم‌های تک فاز را می‌توان به راحتی از سیستم‌های سه تشخیص داد. این کار غالبا از طریق ترانسفورماتور برای به دست آوردن ولتاژ مناسب انجام می‌شود. البته سطح ولتاژ در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است و در برخی از کشورها این کار به طور مستقیم صورت می‌گیرد.

موارد استفاده از کمپرسور سه فاز چیست؟

یک کمپرسور هوای سه فاز برای کارهای سنگین در صنایع، فروشگاه‌های ساخت کابینت و فروشگاه‌های تولیدی و سایر محیط‌های مشابه با حجم کاری زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کمپرسور هوا قدرت بیشتری نسبت به نمونه‌های تک فاز داشته و می‌تواند برای مدت زمان بیشتری استفاده شود.

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا