بلاگ

کمپرسور عمودی چیست و چگونه کار می کند؟

آپدیت شده در: 18 شهریور 1400
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از کاربردی ترین کمپرسورها در صنایع مختلف کمپرسور عمودی است. این نوع کمپرسور باد مزیت‌های مختلفی دارد، به همین علت مورد توجه بسیاری از افراد و مهندسین فنی قرار می‌گیرد. اگر تصمیم به خرید کمپرسور دارید به دلیل تنوع زیاد این محصول در مصارف مختلف ممکن است در انتخاب یکی از سیستم های افقی یا عمودی دچار مشکل شوید و ندانید کدام یک را انتخاب کنید. برای حل این مشکل در ادامه با ایران کمپرسور همراه باشید، تا بتوانید بهترین مدل این کمپرسور را خریداری کنید.

کمپرسور عمودی چیست؟

کمپرسور عمودی چیست؟

در حال حاضر از کمپرسور عمودی یا پیستونی در صنایع کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. این نوع کمپرسور مزیت‌های مختلفی دارد، به همین علت مورد توجه بسیاری از افراد و مهندسین فنی قرار می‌گیرد. حجم بسیار کم مخزن آن‌ها، قیمت پایین، قابلیت استفاده از هواساز، ظرفیت و توان دستگاه و … از جمله مزیت‌های مهم این دستگاه کمپرسور می‌باشد. فرآیند فشرده سازی هوا به واسطه تجهیزاتی همچون هواساز و قدرت بالای اسب بخار به راحتی قابل انجام است.

این نوع کمپرسور‌ها، فشاری با توان 7 تا 10 بار را تولید می‌کنند، ظرفیتی را که فشار این کمپرسور‌ها متحمل می‌شود، گنجایشی به میزان 250 تا 3000 لیتر بر دقیقه می‌باشد. مخزن‌هایی که ظرفیت‌های بیشتر و بزرگ تری دارند، از نوع افقی و یا خوابیده هستند. دیگر کمپرسور‌هایی که برای محیط‌های کوچک تر استفاده می‌شوند، از نوع کمپرسور با مخزن عمودی یا ایستاده هستند. کاربرد کمپرسور‌های افقی یا خوابیده بیشتر مختص کارگاه‌های کوچک تر می‌باشد. زیرا فشار مورد نیاز آن‌ها برای راه اندازی ابزار‌های خود زیر 10 بار است.

کمپرسور باد پیستونی در مدل‌های کمپرسور عمودی و افقی تولید می‌شوند. با خرید کمپرسور عمودی می‌توانید از نظر جابجایی و حمل و نقل آن راحت باشید. در ضمن برای نگه داری از این نوع کمپرسور‌ها به فضای کمتری نیاز دارید. هنگام خرید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید کمپرسوری تهیه کنید که تابلوی برق داشته باشد باید ظرفیت 500 لیتری آن را بررسی کنید. گنجایش و فشار کاری کمپرسور دو عامل مهم برای انتخاب این دستگاه می‌باشد.

کاربرد کمپرسور عمودی

اگر در فکر خرید کمپرسور هوا هستید ، ممکن است در انتخاب یکی از سیستم های افقی یا عمودی قرار بگیرید. ممکن است فکر کنید که کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد. اما بهتر است که بگوییم این دو مدل تقریبا یکسان هستند اما تنها تفاوت اصلی بین کمپرسور هوا افقی و عمودی در میزان فضای کف آنهاست که شما باید ببینید از این دو کمپرسور برای چه مکان و فضایی می خواهید استفاده کنید.

 اگر به دنبال تهیه کمپرسور هوا برای منزل یا تأسیسات تجاری هستید بهتر است از کمپرسور عمودی استفاده کنید زیرا این نوع کمپرسور مخزن را بالای موتور قرار داده و به دلیل قابلیت جابه جایی راحتی که دارد برای مصارف خانگی بهترین گزینه برای مصرف کنندگان می باشد. اما کمپرسورهای افقی به دلیل اینکه فضای بیشتری را اشغال می کنند می توانیم در ایستگاه های تجاری و کارگاه ها از آنها استفاده کنیم.

چگونه بهترین کمپرسور عمودی را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین کمپرسور عمودی را انتخاب کنیم؟

برای خرید انواع کمپرسور‌ها باید قبل از مراجعه به فروشگاه، درباره محصول مورد نظر خود اطلاعات کافی و نکات مهم را بدست آورید تا با خیال راحت خرید خود را انجام دهید. شما برای خرید کمپرسور عمودی باید معیار‌های مختلفی را بررسی کنید، اطلاعاتی که در این مقاله به شما ارائه می‌شود بسیار حائز اهمیت هستند و می‌تواند نقش مهمی در خرید شما از سایت ایران کمپرسور داشته باشند. جهت اطلاعات بیشتر هنگام خرید می توانید از طریق تماس با ایران کمپرسور در ارتباط باشید.

بخوانید: کمپرسور سرخانه ای

توان کمپرسور و اسب بخار را بررسی کنید

برای خرید کمپرسور عمودی، اولین موردی را که باید به آن توجه کنید، میزان قدرت آن است. توان قدرتی کمپرسورها توسط اسب بخار تعیین می‌شود. شما برای اطلاع از میزان قدرت اسب بخار کمپرسور مورد نظر خود، باید توان الکتریکی آن را هم بررسی نمایید. به عنوان مثال کمپرسوری که از موتوری به قدرت اسب بخار HP5 پشتیبانی می‌کند، کارکرد آن روی مدار 24 آمپر با برق 220 ولت نشان داده می‌شود.

این در حالی است که انواع کمپرسورهایی که به مصارف خانگی اختصاص دارند، کارکرد آنها شامل مدار 15 آمپر با برق 110 ولت می‌شود. کمپرسورهای خانگی دارای اسب بخار HP2 هستند. تنها تفاوتی که در اسب بخار کمپرسورها وجود دارد، نحوه عملکرد با موتور بنزینی و موتور الکتریکی آن است.

فشار هوای مورد نیاز در کمپرسور

در کمپرسور عمودی فشار هوا با علامت اختصاری PSI نمایش داده می‌شود. فشار هوا در موتور کمپرسور بر حسب اینچ مربع و یا PSI پوند مورد بررسی قرار می‌گیرد. بیشتر دستگاه‌هایی که در زمینه هوایی فعالیت می‌کنند، به فشاری به PSI90 نیاز دارند. البته برای حفظ و نگهداری این فشار بالا باید از دستگاه قدرتمندتری استفاده کنید.

اهمیت حجم هوای دستگاه

کمپرسور‌های عمودی هوا به واسطه حجم کنترل شده، فرآیند فشرده سازی را انجام می‌دهند. رتبه بندی حجم هوای تولید شده توسط کمپرسور بر حسب فوت مکعب بر دقیقه انجام می‌شود. مقدار CFM کمپرسور عمودی برای فشرده سازی و راه اندازی ابزار‌های صنعتی بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر تصمیم به خرید کمپرسور خانگی مقاله راهنمای خرید کمپرسور باد را بخوانید، باید کمپرسوری با فشار هوای 90 تا 125 بار را بررسی کنید. حجم هوا در این مدل از کمپرسور بین 3 تا 4 می‌باشد.

به نظر شما کمپرسور تک مرحله ای بهتر است یا دو مرحله ای؟

شما برای خرید کمپرسور عمودی مورد نظر خود، علاوه بر بررسی معیار‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، باید تک مرحله ای یا دو مرحله ای بودن کمپرسور را ارزیابی کنید. معمولاً کمپرسور‌های دو مرحله ای نسبت به کمپرسور‌های تک مرحله ای مزیت بیشتری دارند، زیرا فشرده سازی هوا در نوع دو مرحله ای آن با قدرت بیشتری انجام می‌شود.

البته این دلیل نمی‌شود شما برای مصرف خانگی یا محیط‌های کارگاهی کوچک از کمپرسور دو مرحله ای استفاده کنید. مناسب‌ترین گزینه برای خرید شما با توجه به نیازی که دارید، کمپرسور تک مرحله ای است.


پرسش های متداول

چگونه بهترین کمپرسور عمودی را انتخاب کنیم؟

برای خرید انواع کمپرسور‌ها باید قبل از مراجعه به فروشگاه، درباره محصول مورد نظر خود اطلاعات کافی و نکات مهم را بدست آورید تا با خیال راحت خرید خود را انجام دهید. شما برای خرید کمپرسور عمودی باید معیار‌های مختلفی را بررسی کنید.

کمپرسور عمودی چیست؟

در حال حاضر از کمپرسور عمودی یا پیستونی در صنایع کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. این نوع کمپرسور مزیت‌های مختلفی دارد، به همین علت مورد توجه بسیاری از افراد و مهندسین فنی قرار می‌گیرد.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا