کمپرسور

برطرف کردن نشتی در کمپرسور هوا

آپدیت شده در: 09 آذر 1402
امتیاز شما به این مقاله:

ایجاد شدن نشتی در کمپرسور هوا، اتفاقی معمول و متداول است. ممکن است ایجاد نشتی در کمپرسور هوا خیلی جدی بنظر نرسد اما ترمیم نکردن آن می‌تواند مشکلات زیادی همچون افت کارایی به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از افت کارایی حاصل از نشتی‌، نیاز به مهارت پیدا کردن و ترمیم نشتی‌های کمپرسور باد دارید. در ابتدای مقاله به نشتی کمپرسور هوا پرداخته و سپس راه‌های پیدا کردن و ترمیم نشتی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

نشتی در کمپرسور هوا و مشکلات آن

نشتی در کمپرسور هوا ومشکلات آن

در هر سیستم کمپرسور هوایی، بارها و بارها نشتی به وجود می‌آید و راهی وجود ندارد تا احتمال بروز نشتی در کمپرسور هوا را به صفر رساند. نشتی در کمپرسور هوا باعث افت کارایی سیستم شده و باعث هدر رفت هوا فشرده می‌شود. در نتیجه مصرف برق بالاتر رفته و به طبع مجبور خواهیم شد تا در انتهای ماه، قبض‌های سنگین‌تری پرداخت کنیم. البته ضررهای مالی نشتی در کمپرسور هوا به همین‌جا ختم نمی‌شود. با نشت کمپرسور هوا میزان بهره‌وری و سرعت انجام کار نیز کاهش می‌یابد.

بخوانید: تعمیر پمپ باد

همچنین به دلیل افت دبی و فشار ایجاد شده، نیروی مورد نیاز ابزارهای پنوماتیک تامین نمی‌شود و امکان دارد محصول نهایی تولید شده کیفیت مورد انتظار را نداشته باشد. یکی دیگر از ضررهایی که نشتی کمپرسور باد به کسب و کار ما وارد می‌کند، خرابی کمپرسور هوا است. تعمیرات کمپرسور هوا نه تنها هزینه‌ ساز است، بلکه کار ما را به تعویق خواهد انداخت. حال که با ضررها و آسیب‌های نشتی در کمپرسور هوا آشنا شدید، به نشتی یابی کمپرسور می‌پردازیم.

چه زمانی به دنبال نشتی در کمپرسور هوا باشیم؟

چه زمانی به دنبال نشتی در کمپرسور هوا باشیم ؟

هر زمانی که متوجه افت بازده و کارایی کمپرسور هوای خود شدید، به احتمال زیاد کمپرسور هوای شما دچار نشتی شده است. اما گاها نشتی کمپرسور هوا بی علامت خواهد بود. به خصوص اگر اندازه نشتی خیلی کم باشد. با اینکه نشتی‌های کوچک تاثیری در راندمان کمپرسور هوا ندارند اما این نشتی‌ها با گذشت زمان رشد کرده و در آینده مشکل‌ساز خواهند شد. برای جلوگیری از چنین پیش‌آمدی، یک برنامه نشتی یابی مناسب برای کمپرسور هوای خود ایجاد کنید و به صورت دوره‌ای، کمپرسور خود را بررسی نمایید.

بخوانید: حفظ بازده کمپرسور هوا

نشتی یابی کمپرسور هوا

نشتی یابی کمپرسور هوا

پیدا کردن محل نشتی کمپرسور هوا بسته به اندازه نشتی می‌تواند بسیار دشوار باشد. به طور کل دو راه برای پیدا کردن محل نشتی کمپرسور هوا وجود دارد که عبارتند از:

  1. گوش دادن به نشتی
  2. استفاده از ردیاب صوتی اولتراسونیک (نشتی یاب اولتراسونیک)

گوش دادن به نشتی

روش اول گوش دادن به صدای نشتی می‌‌باشد. با قدم زدن در اطراف کمپرسور و خطوط انتقال می‌توانید صدای نشتی را دنبال کرده و مکان دقیق آن را بیابید. بهترین زمان برای این‌کار، زمانی است که موتور کمپرسور هوا از کار ایستاده است چراکه صدای نشتی در برابر صدای کمپرسور هوا بسیار ناچیز است. چنانچه با این روش موفق به پیدا کردن مکان نشتی نشدید از راه دوم استفاده نمایید.

بخوانید: علت صدای زیاد پمپ باد

استفاده از ردیاب صوتی اولتراسونیک (نشتی یاب اولتراسونیک)

نشتی کمپرسور صدایی با فرکانس بالا تولید می‌کند. نشتی یاب اولتراسونیک قادر است چنین صداهایی را تشخیص دهد. حتی اگر محیط بسیار پر سر و صدا باشد، نشتی یاب اولتراسونیک با فیلتر کردن سایر صداها، به خوبی صدای نشتی را تشخیص می‌دهد. اپراتور با اتصال یک میکروفون به نشتی یاب می‌تواند محل نشتی را بیابد. همچنین برخی از نشتی‌ یاب‌ها با استفاده از یک مانیتور کوچک و نمایش صدای فرکانس بالا  به صورت بصری، محل نشتی را نشان می‌دهند. تغییر در امواج مافوق صوت به صورت بصری بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود که نشان از نشتی دارد. استفاده از این روش برای یافتن نشتی در مکان‌های پر صدا بسیار مناسب است.

مکان‌‌های مستعد نشتی در کمپرسور هوا

مکان‌‌های مستعد نشتی در کمپرسور هوا

نشتی ممکن است در هر جایی از کمپرسور هوا رخ دهد اما قسمت‌هایی هستند که بیشتر از سایر قسمت‌ها مستعد نشتی‌اند. بهتر است قسمت های زیر را بررسی کنید:

  1. شیلنگ‌های کمپرسور هوا
  2. اتصالات
  3. لوله‌های فلزی
  4. آب بندها

شیلنگ‌های کمپرسور هوا

شیلنگ‌های کمپرسور هوا همواره در معرض حرکت هستند و امکان این که در حین همین حرکت‌ها دچار پارگی و شکاف شوند دور از ذهن نیست. یک راه ساده برای پیدا کردن نشتی بر روی شیلنگ‌ها، آغشته کردن آنها با آب و صابون می‌باشد. در صورتی که شیلنگ کمپرسور دچار نشتی باشد، بر روی آن حباب هوا تشکیل می‌شود.

اتصالات

گاها شل شدن اتصالات عامل ایجاد نشتی در کمپرسور هوا است. اتصالات کمپرسور را به صورت دوره‌ای بررسی کنید و از سفت بودن آنها مطمئن شوید. همچنین اتصالات خراب را تعویض کنید.

لوله‌های فلزی

لوله‌های فلزی کمپرسور هوا به دلیل رطوبت و فشار هوا مستعد زنگ زدگی و خوردگی می‌باشند. چنانچه لوله‌های کمپرسور دچار خوردگی یا زنگ زدگی بود، آنها را تعویض نمایید چراکه مقاومت خود را از دست داده‌اند و احتمال دارد هر آن دچار نشتی یا ترکیدگی شوند.

ببیند: کمپرسور دندانپزشکی

آب بندها

آب بندهای سیستم را بررسی کنید و از سفت و محکم بودن آنها مطمئن شوید. وظیفه آب بندها، آب بندی و مهر و موم کردن محل‌های اتصال است. در نتیجه آب بند فرسوده شده کارایی خود را از دست داده و دچار نشتی می‌شود.

ضرورت ترمیم نشتی‌ در کمپرسور هوا

ضرورت ترمیم نشتی‌ در کمپرسور هوا

کمپرسورهای هوا برای پیشبرد کار شما ضروری هستند و ایجاد نشتی در آنها می‌تواند صدمات زیادی به محصول نهایی شما وارد آورد. نشتی کمپرسور هوا در وهله اول باعث افت راندمان سیستم هوای فشرده شما می‌شود و چنانچه نسبت به ترمیم نشتی‌ها اقدام نکنید، امکان دارد با خرابی‌های گسترده‌ای روبرو شوید. برخی از ابزارهای پنوماتیک بسیار حساس بوده و در صورتی که مقدار هوا فشرده مورد نیازشان تامین نشود، دچار مشکلات جدی در عملکرد و در نهایت خرابی می‌شوند. خرابی کمپرسور هوا و ابزارهای شما باعث از کار افتادن خط تولید و خوابیدن کسب و کارتان خواهد شد.

ترمیم نشتی در کمپرسور هوا

ترمیم نشتی در کمپرسور هوا

پس از پیدا کردن محل نشتی در کمپرسور هوا، نوبت به ترمیم آن می‌رسد. دشواری و هزینه ترمیم نشتی به اندازه و موقعیت نشتی بستگی دارد. ممکن است نشتی با سفت کردن اتصالات و تعویض شیلنگ‌ها به سادگی و با هزینه بسیار کمی ترمیم شود. اما در موارد دیگر ترمیم نشتی به این سادگی‌ها نیست. بسته به محل نشتی نیاز به ترمیم یا تعویض لوله‌های فلزی، کوپلینگ‌ها، مفاصل و تمیز کردن زهکشی‌ها و تله‌های رسوب گرفته دارید. چنین تعمیراتی مستلزم از مدار خارج کردن کمپرسور هوا می‌باشد.

بخوانید: قیمت پمپ باد

در زمان تعویض قطعات آسیب دیده ممکن است برای پایین آوردن هزینه‌ها به فکر استفاده از قطعات ارزان قیمت بیفتید. اما قبل از این کار به یاد داشته باشید که اکثر قطعات ارزان قیمت از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و احتمال بروز مشکلات نشتی در آینده نزدیک در چنین قطعاتی زیاد است. پس اگر قصد دارید تا هزینه‌ها را در بلند مدت کاهش داده و از تکرار مشکلات نشتی تا حد ممکن جلوگیری کنید، از قطعات با کیفیت استفاده نمایید.

پیشگیری از گسترش نشتی در کمپرسور هوا

پیشگیری از گسترش نشتی در کمپرسور هوا

برای جلوگیری از گسترش نشتی و وارد شدن صدمات جدی به کسب و کارتان، یک برنامه منظم برای نشتی یابی کمپرسور هوا آماده کرده و مطابق با آن پیش بروید. سیستم کمپرسور هوای شما باید به صورت دوره‌ای بازرسی شود تا نشتی‌های ایجاد شده سریعا شناسایی شوند. با اینکار نه تنها نشتی‌ها را سریعا پیدا خواهید کرد، بلکه هزینه ترمیم آنها را نیز کاهش خواهید داد چراکه ترمیم نشتی‌های کوچک‌تر، ساده‌تر و کم هزینه‌تر از ترمیم نشتی‌های بزرگ است. برای آنکه نشتی‌ها به سرعت تشخیص داده شوند می‌توانید اپراتورهای خود را مسئول اینکار قرار دهید. به اپراتورهای خود آموزش‌های لازم را داده و ابزار مورد نیاز برای نشتی یابی همچون نشتی‌ یاب اولتراسونیک، را در اختیار آنها قرار دهید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا