کمپرسور

آشنایی با نحوه راه اندازی کمپرسور + جهت چرخش کمپرسور باد

4.7/5 - (3 امتیاز)

آیا تا به حال به نحوه راه اندازی کمپرسور باد دقت کرده‌ اید؟ چه تفاوتی بین جهت‌ های حرکتی آن‌ ها وجود دارد؟ به احتمال زیاد شما هم با این صحنه روبرو شده‌ اید که در هنگام روشن کردن آتش به صورت ناخودآگاه به آن دمیده‌ اید که شعله ور شود و این نشان دهنده تاثیر باد بر روی بسیاری از عملیات زندگی ما است. اما با گذشت زمان و بزرگ شدن تجهیزات، دیگر شش‌ های انسان برای دمیدن جواب نمی‌ دادند از این رو با خرید کمپرسور باد و تجهیزات دیگری که ظرفیت و حجم بالایی داشتند و می‌ توانستند برای کارهای صنعتی نیز کاربرد داشته باشند؛ این دستگاه‌ ها کمپرسورهای بادی هستند.

حال با این سوالات روبرو می‌ شویم؟ این دستگاه‌ ها چه عملکردی دارند؟ در چه بخش‌ هایی از این نوع کمپرسور استفاده می‌شود؟ آیا تفاوت در جهت چرخش کمپرسور باد باعث تغییر در عملکرد آن می‌شود؟ برای پاسخ به این سوالات می‌توانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کمپرسور باد چیست؟

پیش از اینکه نحوه راه اندازی کمپرسور باد را مورد بررسی قرار دهیم، درباره چیستی کمپرسور باد سخن می‌گوییم. کمپرسور باد دستگاهی است که هوا را که یک گاز تراکم پذیر است در مخزن خود متراکم می‌کند و در مواقع لازم با فشاری بالاتر خارج می‌کند. عملکرد اصلی این دستگاه گرفتن هوا با فشار کم و تحویل در فشار بالاتر است. در هنگام کار با این دستگاه باید به ظرفیت دستگاه توجه کنید، زیرا ممکن است به دلیل عدم توجه به ظرفیت دستگاه، فشار زیادی بر موتور کمپرسور وارد شده و باعث خرابی و استهلاک دستگاه شود.

اجزای داخلی کمپرسور باد

برای اینکه بتوانید درک بهتری از نحوه راه اندازی کمپرسور داشته باشید باید اجزای داخلی آن را بشناسید، یک کمپرسور باد تشکیل شده است از:

  • کلید: این کلیدها معمولا اتومات هستند و برای اتصال و قطع برق استفاده می‌شوند.
  • گیج: این وسیله‌ها برای نمایش فشار داخلی مخزن استفاده می‌شوند، به کمک گیج‌ها می‌توان از به وجود آمدن مشکل و آسیب به دستگاه جلوگیری کرد.
  • شیر: شیرهای استفاده شده در کمپرسور معمولا از نوع یک طرفه هستند و برای مکش و دمش استفاده می‌شود. شیرهای یک طرفه این وظیفه را برعهده دارند که از بازگشت هوا جلوگیری کنند.
  • سوپاپ اطمینان کمپرسور باد: این قطعه مکانیکی همان گونه که از اسم آن مشخص است در زمان‌های موردنیاز، زمانی که کلید قطع و وصل عمل نکند شروع به کار می‌کند. این قطعه هنگامی که هوای داخل مخزن زیاد باشد، مقداری از آن را خارج می‌کند و با این کار از وارد آمدن آسیب به موتور دستگاه جلوگیری می‌کند.
  • شیر خروجی: این شیرها برای خارج کردن هوای داخل مخزن به کار می‌آیند.

عملکرد و جهت چرخش کمپرسور باد

عملکرد و جهت چرخش کمپرسور باددر این قسمت درباره نحوه عملکرد این دستگاه توضیحاتی در اختیار شما قرار می‌دهیم. این دستگاه از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • موتور گازی یا موتور برقی
  • دریچه ورودی و خروجی هوا
  • پمپ برای فشرده سازی
  • مخزن برای ذخیره سازی

در ابتدا هوا توسط دریچه‌های ورودی به داخل سیستم کشیده می‌شود، سپس دستگاه به کمک مکانیزم داخلی خود هوای جذب شده را فشرده می‌کند یعنی حجم هوا را کاهش می‌دهد. در این فعالیت کاهش حجم، براساس قانون ترمودینامیک دما و فشار به میزان بسیار زیادی افزایش می‌یابند. پس به طور کلی می‌توان گفت کمپرسور باد یا کمپرسور هوا، هوا را با فشار و حجم معینی دریافت می‌کند و با فشاری متفاوت تحویل می‌دهد. در هنگام خرید، صاحبان کسب و کار باید با توجه به کاربرد خود و نیازی که از دستگاه انتظار دارند، کمپرسور هوا را تهیه کرده و نکات ایمنی کمپرسور هوا را هم مد نظر خود قرار بدهند.

درباره جهت چرخش کمپرسور باد نیز تحلیل‌های بسیار متفاوتی وجود دارد؛ اما به طور خلاصه می‌توان این گونه برداشت کرد که اگر حرکت به صورت چپ گرد انجام گیرد، مکش هوا انجام می‌گیرد و اگر این چرخش به صورت راستگرد باشد، دمش هوا صورت می‌گیرد.

نحوه راه اندازی کمپرسور باد

برای اینکه بتوانید به درستی کمپرسور باد خود را راه اندازی کنید و به مدت طولانی از آن استفاده کنید. مراحلی که در ادامه آمده است را به صورت گام به گام انجام دهید.

1- بررسی روغن کمپرسور

بررسی روغن کمپرسوربعد از خرید باید میزان روغن موتور کمپرسورهای روغنی را چک کنید، اگر کمپرسور شما از نوع بی‌صدا و بدون روغن است نیاز به انجام این مرحله نیست. برخی از تولیدکنندگان برای جلوگیری از سرریز شدن روغن، یا داخل کمپرسور روغن نمی‌ریزند یا آن را پیش از فروش تخلیه می‌کنند. برخی دیگر از شرکت‌ها کمپرسور را در حالت آماده برای راه اندازی می‌فروشند و داخل آن روغن می‌ریزند. بنابراین، برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل حتما بایستی میزان روغن کمپرسور باد قبل از راه اندازی چک شود.

2- متصل کردن فیلتر هوا

در هنگام خرید، همراه کمپرسور تعدادی فیلتر کمپرسور نیز در اختیار شما قرار داده می‌شود. شما بایستی پیش از راه اندازی این فیلترها را بر روی دریچه‌های ورودی نصب کنید تا همراه هوا، گرد و غبار و مواد آلاینده وارد کمپرسور نشوند. این مواد ممکن است به مرور زمان باعث خراب شدن و از کار افتادن کمپرسور شوند.

3- بررسی شیر اطمینان

شیر اطمینان زمانی عمل می‌کند که کمپرسور عملکرد درستی نداشته باشد یا مقدار گاز ورودی آن بیش از اندازه معین باشد. در این هنگام شیر اطمینان باز شده و گاز اضافی را تخلیه می‌کند. شما باید پیش از راه اندازی کمپرسور از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

4- بررسی شیرتخلیه کمپرسور

بررسی شیرتخلیه کمپرسورهمراه مکش هوا، میزانی بخار آب نیز وارد کمپرسور شده که به مرور زمان با عملکرد میعان به آب تبدیل می‌شوند. این مایعات باید هرچند مدت یکبار تخلیه شوند وگرنه موجب زنگ‌زدگی، پوسیدگی و پایین آمدن کارکرد کمپرسور باد می‌شوند.

5- بستن شیرهای تخلیه

شیرهای تخلیه آب و هوا را باید در هنگام مکش هوا ببندید، تا عملکرد کمپرسور با مشکل مواجه نشود. بهتر است پیش از راه اندازی این اقدامات را انجام دهید، همچنین اگر نیاز به نصب دوراهی یا سه راهی وجود داشته باشد، آن‌ها را نیز نصب کنید. کوپلینگ‌های چند راهه کمک می‌کنند تا تعداد شیرهای بیشتری به مخزن کمپرسور متصل و در موقعیت‌های گوناگونی از آن استفاده کنید.

6- لوله کشی کارگاه

شما می‌توانید برای جلوگیری از تولید صدا و استفاده بیشتر از لوله‌ کشی و کوپلینگ‌ های دائمی استفاده کنید. این مورد به شما کمک خواهد کرد که طول عمر کمپرسور خود را بالا ببرید و بیشترین استفاده را از کمپرسور هوا داشته باشید.

7- چک کردن رله

چک کردن رلهیکی از مهم‌ترین قسمت‌های کمپرسور رله است که عملکرد صحیح یا غیرصحیح کمپرسور به آن بستگی دارد. باید پیش از راه اندازی از سلامت این قطعه اطمینان حاصل نمایید.

8- اتصال به برق و استفاده از آن

بعد از انجام تمام مراحل قبلی، وقت آن رسیده است که دستگاه را به برق متصل کنید. سپس کلید روشن خاموش را بفشارید و اجازه دهید هوا وارد کمپرسور شود و گیج به میزانی که تنظیم شده بود برسد. چند مرتبه دمیدن دستگاه را امتحان کنید تا اطمینان یابید دستگاه مشکلی ندارد. سپس با خیال راحت از دستگاه استفاده کنید؛ بعد از اتمام کار باید دستگاه را خاموش کرده و از برق دربیاورید. سپس شیرهای تخلیه را باز کنید تا دستگاه به شرایط عادی خود بازگردد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره جهت چرخش کمپرسور باد و انواع و کاربردهای کمپرسور باد آشنا شدید. شما دانستید هر یک از اجزای داخلی کمپرسور چه نقشی دارند. همچنین دانستید در هنگام خرید و نگهداری از کمپرسور باید به چه نکاتی توجه کنید. برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از متخصصان فروشگاه ایران کمپرسور اطلاعات موردنیاز را کسب کنید.

[faq-schema id=”8593″]

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا