کمپرسور

درایر کمپرسور باد چیست؟ انواع درایر صنعتی + مزایا و معایب

آپدیت شده در: 11 دی 1402
5/5 - (2 امتیاز)

یکی از بزرگترین مشکلات و معظلاتی که افراد در هنگام استفاده از سیستم‌های هوای فشرده با آن روبه‌رو هستند، ایجاد آب و رطوبت در هنگام فشرده سازی هوا‌ی فشرده است. این موضوع می‌تواند به مرور زمان مشکلات مختلفی را ایجاده کرده و سیستم را دچار نقص یا خرابی کند. همچنین علاوه بر سیستم هوای فشرده احتمال دارد که به سایر دستگاه و تجهیزات موجود در کارگاه‌ها نیز آسیب‌های مختلفی وارد شود.

از این رو حل این مشکل یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام کار در کارخانه و کارگاه‌های صنعتی انجام شود. برای حل این مشکل می‌ توان گفت که استفاده از درایر تبریدی یا جذبی یکی از بهترین راه حل و راهکار‌هایی است که می‌توان برای این مورد استفاده قرار داد.

درایر کمپرسور باد و انواع آن

درایر کمپرسور باد و انواع آن

وجود رطوبت و آب در سیستم‌های مختلف سبب زنگ زدگی و خوردگی لوله‌‌کشی و مخزن‌ها شده و آسیب‌های مختلف دیگر که به مرور زمان نمایان خواهدشد. از این رو برای آن که هزینه تعمیر و نگهداری کمپرسور را کاهش دهید و از خرابی مداوم آن‌ها جلوگیری کنید، بهتر است که هزینه‌ای را برای خرید درایر کمپرسور باد بپردازید.

درایر صنعتی چیست؟

درایر صنعتی یا همان حشک کن صنعتی وظیفه رطوبت زدایی از هوا را دارد که با این کار احتمال آسیب رسیدن به دستگاه کمپرسور باد صنعتی کاهش می یابد. استفاده از درایر کمپرسور باد علاوه بر افزایش عمر دستگاه‌ها، عملکرد آن‌ها بیشتر شده و نیاز آن‌ها به سرویس کاری و تعمیر نیز تا حدودی کاهش می‌یابد. استفاده از درایر‌ها در بسیاری از کسب و کار‌های صنعتی رواج دارد و از این رو اگر صاحب چنین کسب و کار‌هایی هستید، خرید و استفاده از این دستگاه را نیز به شما پیشنهاد می‌دهیم.

انواع درایر کمپرسور باد

از آنجایی که درایرها به دو نوع زیر دسته بندی می شود و هر کدام از این قطعات برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان گفت که کاربرد‌های مختلفی در بسیاری از صنایع عام و خاص دارند:

  1. درایر جذبی
  2. درایر تبریدی

اگر می خواهید با نحوه عملکرد خشک کن تبریدی و اطلاعات بیشتری از اینکه خشک کن تبریدی چیست بدست آورید پیشنهاد میکنم مقاله آن را مطالعه کنید.

مزایای استفاده ار درایر کمپرسور باد

درایر کمپرسور دارای مزایای مختلفی است که با دانستن آنها به ضرورت وجود درایر در کنار کمپرسور پی خواهیم برد، از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از فرسایش و یخ زدگی
  • بالا رفتن کیفیت هوای فشرده
  • افزایش راندمان و کیفیت ماشین آلات مصرفی
  • افزایش ایمنی و بهداشتی در تجهیزات مصرفی
  • راحت کار کردن دستگاه ها

درایر جذبی و مزایا و معایب آن

درایر جذبی و مزایا و معایب آن

درایر جذبی می‌تواند انتخاب و گزینه‌ی خوبی به عنوان یک درایر کمپرسور باد باشد. درایر جذبی از دو مخزن و یک کنترلر دیجیتالی برای جداسازی و جذب رطوبت تشکیل شده است. در این نوع از درایر‌ها توده‌هایی از مواد جاذب قرار دارد که به نوعی می‌توان گفت که مهم‌ترین بخش جذب رطوبت را این مواد تشکیل می‌دهند.

این مواد به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که در بین آن‌ها خلل و فرج بسیار ریزی وجود دارد و هنگامی که هوا از آن عبور می‌کند، ذرات معلق و آب موجود در آن توانایی رد شدن از این مواد جاذب را ندارند و از این رو رطوبت موجود در آب به راحتی از بین می‌رود. در یکی از مخزن‌های این دستگاه رطوبت هوای فشرده کاملا گرفته می‌شود؛ از مخزن دیگر درایر جذبی برای عملیات احیا استفاده می‌کنند.

مزایا درایر جذبی چیست ؟

  • درایر جذبی می‌تواند به نقطه شبنم بسیار پایینی دست پیدا کند و از این رو برای کار‌هایی که نیاز به هوای خشک بسیار زیاد دارند، بسیار مناسب بوده و همچنین استفاده از آن‌ در شرایط انجمادی نیز کاربرد‌های زیادی دارد.
  • هزینه‌های آن متغییر است و بر حسب نیاز به نقطه شبنم مورد نظر، قیمت آن مشخص می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام استفاده از دستگاه های صنعتی باید به آن توجه کنیم، راندمان کاری و بازدهی آن‌ها است. از این رو می‌توان گفت که درایر جذبی به عنوان یک درایر کمپرسور باد مناسب دارای راندمان کاری و بازدهی بالایی است.

معایب درایر جذبی چیست؟

  • هر چند که قیمت‌های درایر جذبی متغییر است اما باید گفت که این دستگاه به نسبت درایر تبریدی هزینه‌ی اولیه بیشتری دارد.
  • درایر جذبی نیاز به نگهداری بیشتری از درایر تبریدی نیاز دارد. به عنوان مثال باید در بازه‌های زمانی مشخصی مواد جاذب آن تعویض شوند.

درایر تبریدی و مزایا و معایب آن

درایر تبریدی و مزایا و معایب آن

درایر تبریدی جزو درایر کمپرسور باد‌ های کاربردی و رایج در صنایع مختلف به حساب می‌آید که استفاده از آن را در بسیاری از صنایع عام و خاص شاهد هستیم. این دستگاه نوع کاردکردش به گونه‌ای است که می‌توان آن را جزو دستگاه های مکانیکی دانست.

درایر تبریدی رطوبت درون هوا فشرده کمپرسور را از بین می‌برد و آن را خنک می‌کند. روش کار این نوع از درایر‌ها با کاهش میزان قابل توجهی از دما صورت می‌گیرد. کاهش دما باعث می‌شود تا بخار آب موجود در هوا از آن جدا شده و با استفاده از این درایر کمپرسور باد می‌توان به نقطه‌ی شبنم مورد نظر دست پیدا کرد.

به طور کلی باید گفت که کمپرسور‌های باد هنگامی که هوا را فشرده می‌کنند، بخار آب موجود در آن تبدیل به مایع شده و می‌تواند سبب بروز مشکلات مختلفی شود. اما هنگامی که بتوانیم دما را تا حد زیادی کاهش دهیم، بخار آب از هوا جدا شده و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم. حال در ادامه برخی از مزایا و معایب درایرهای تبریدی را بیان می‌کنیم.

مزایای درایر تبریدی چیست ؟

  • به طور کلی می‌توان گفت که هزینه‌ی نگهداری از درایر تبریدی بسیار مناسب است و هنگامی که شرایط نگهداری آن را با درایر جذبی مقایسه می‌کنیم شاهد صرفه اقتصادی بالای آن‌ها خواهیم بود.
  • با استفاده از این نوع درایر کمپرسور باد می‌توان به نقطه‌ی شبنم پایدار رسید.
  • روش خشک کردن رطوبت هوا به وسیله ی درایر تبریدی بسیار به صرفه است. از این رو در حدود 90 درصد از مواردی که کسب و کار‌های صنعتی به هوای فشرده خشک نیاز دارند، از درایر تبریدی استفاده می‌کنند.

معایب درایر تبریدی

  • درایر تبریدی در موارد بسیار حساس مناسب نیست چرا که در طی فرایند این روش مقداری بخار آب وجود خواهد داشت.
  • این دستگاه قابلیت حذف آب تنها تا نقطه شبنم 3 درجه سانتی گراد را دارد.

در آخر آشنایی با درایر کمپرسور باد

هنگامی که به دنبال درایر کمپرسور باد هستیم، با دو نمونه خوب و کاربردی سر و کار داریم که این دو مورد عبارت‌انداز: داریر تبریدی و درایر جذبی. هر کدام از این موارد دارای مزایا و معایب متنوعی هستند و می‌توانند در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. از این رو برای استفاده از آن‌ها باید متناسب با نیاز خود بهترین مدل را خریداری کنید. برای خرید هم می توانید به فروشگاه ایران کمپرسور که دارای درایرها در اندازه های مختلف است، مراجعه کنید.

جهت نمایش ادامه مقاله حداقل یکی از موارد را تکمیل نمایید.

شماره تلفن

ایمیل

سوالات متداول

درایر کمپرسور باد چیست؟

درایر صنعتی یا همان حشک کن صنعتی وظیفه رطوبت زدایی از هوا را دارد که با این کار احتمال آسیب رسیدن به دستگاه کمپرسور باد صنعتی کاهش می یابد.

انواع درایر کمپرسور باد را نام ببرید؟

درایر کمپرسور باد به طور کلی از دو نوع درایر جذبی و درایر تبریدی تشکیل می شود.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا