بلاگ

راهنمای خرید کمپرسور باد صنعتی

آپدیت شده در: 11 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

دقت به راهنمای خرید کمپرسور باد صنعتی که یکی از دستگاه‌های کاربردی در صنایع غذایی، پزشکی، چوب و دیگر صنایع است. بهتر است قبل از تهیه  کمپرسور باد صنعتی ، به طور کامل با انواع مدل‌های مختلف آن آشنا شوید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که مشخصات فنی یک کمپرسور باد عالی را داشته باشد.

کمپرسور هوا یا همان کمپرسور باد یک وسیله مکانیکی است که با مصرف انرژی مکانیکی در آن هوا تولید می‌کند و هوای تولید شده در مخزنی نگهداری می‌شود تا در مواقع لازم از آن استفاده شود. این دستگاه مکانیکی هوا را با فشار مشخصی که برای آن در نظر گرفته شده که برای هر مدل متفاوت است به درون خود می‌فرستد و پس از این که هوا متراکم شد برای فراهم کردن انرژی جنبشی مورد نیاز وسیله بادی به بیرون رانده می‌شود.

این دستگاه براساس حجم مخزن به کمپرسور باد صنعتی از حداقل 10لیتری تا حداکثر 1200لیتری تقسیم‌بندی و تولید می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

کمپرسور باد صنعتی چیست؟

کمپرسور باد صنعتی چیست؟

کمپرسور باد صنعتی کاربرد‌های فراوان و گسترده‌ای دارد. وجود آن را می‌توان در خانه‌ها، کارگاه‌ و کارخانه‌ها مشاهده کرد. یکی از دلایل با اهمیت بودن این دستگاه برای آن است که بسیاری از صنعت‌های بزرگ کشور به آن وابستگی دارد و حتی در فرایند استخراج نفت نیز از این دستگاه‌ استفاده می‌شود.

  • در خطوط انتقال گاز سراسری از کمپرسور‌ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی بهره می‌گیرند.
  • برای آن که بتوان حجم مخازن را در هنگام نگهداری و ذخیره سازی آن‌ها کاهش داد، از کمپرسور‌ها استفاده می‌کنند.
  • برای بازیابی منابع نفتی در زیر زمین نیاز به تزریق گاز‌ها است که برای تزریق گاز‌ها استفاده از کمپرسور‌ها بسیار مناسب و کارآمد است.
  • در سیستم تبرید، کمپرسور‌ها، برای افزایش فشار گاز جهت میعان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کمپرسور‌ها نقش اصلی را در سیستم پنوماتیک ایفا می‌کنند که این سیستم در صنعت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از کمپرسور باد صنعتی می‌توان برای افزایش فشار گاز برای انجام بسیاری از واکنش های شیمایی نیز استفاده کرد.
  • بسیاری از صنایع موجود در کشور مانند نساجی و چوب برای ساخت وسایل و تجهیزات مختلف به کمپرسورها نیاز دارند.
  • هنگامی که برای رنگ کاری از پیستوله استفاده شود وجود کمپرسور‌ها لازم و ضروری است.
  • از کاربرد‌های مهم‌تر پمپ باد صنعتی به استفاده از آن در پالایشگاه‌ها می‌توان اشاره کرد. در پالایشگاه‌ها با استفاده از این دستگاه گاز را فشرده کرده و سپس آن را به خطوط توزیع، انتقال می‌دهند.

کمپرسور باد صنعتی دارای دو نوع مختلف می‌باشد که شامل: کمپرسور باد یخچالی و کمپرسور بدون روغن می‌باشد.

در مدل کمپرسور باد یخچالی صنعتی هر 6ماه یک‌بار باید روغن آن را تعویض کنید. در کمپرسور اویل فری اصلا نیازی به روغن ندارید، در واقع کمپرسور باد صنعتی بدون روغن به دلیل عدم تعویض روغن و عدم نیاز به سرویس مجدد، باعث می‌شود دستگاه استهلاک کمتری داشته باشد و به همان نسبت عمر آن نیز بیشتر خواهد شد.

راهنمای خرید کمپرسور باد صنعتی

راهنمای خرید کمپرسور باد صنعتی 

اگر قصد خرید کمپرسور باد صنعتی را دارید لازم است یک سری نکات را مد نظر داشته باشید تا خرید درستی انجام دهید:

  • گنجایش مخزن دستگاه: از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید باید به آن کاملا دقت کنید حجم مخزن مورد نظر است چون اگر کمپرسوری که می‌خرید حجم آن مناسب نباشد شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید.
  • اندازه فشار مورد نیاز: اطلاع دقیق از میزان فشار مورد نیاز دستگاه از موارد بسیار مهم است چون اگر دستگاه فشار آن کمتر از فشار مورد نیاز شما باشد جوابگوی شما نخواهد بود. خرید دستگاه با فشار بالا نیز باعث هدر رفتن سرمایه شما می‌شود.
  • امکان جابه‌جایی دستگاه: اگر وزن دستگاه را هنگام خرید دقیق بررسی نکنید و کمپرسور سنگینی بخرید که حمل و نقل آن سخت است قطعا دچار مشکل می‌شوید پس سعی کنید ترجیحا کمپرسوری بخرید که دارای چرخ باشد یا اینکه مدل سبک آن را خریداری کنید.
  • نیاز به فشار باد دائمی یا موقت: اگر کار شما به گونه‌ای است که نیاز به فشار باد دائمی دارید سعی کنید از خرید دستگاهی که فشار آن موقتی است خودداری کنید چون این مدل جوابگوی کار شما نخواهد بود. اطلاع از نیاز شما در این مورد بسیار مهم است.

مزیت استفاده از کمپرسور باد صنعتی چیست؟

در هنگام خرید کمپرسور حجم آن را حتما در نظر داشته باشید و مطابق با نیاز خود انتخاب کنید. اگر کمپرسوری با حجم مناسب انتخاب کنید مزایای زیر را برای شما در بر خواهد داشت:

  • تمیزی بیشتر محیط
  • آماده به کار در تمام شرایط هوایی
  • استفاده در تمام شرایط محیطی
  • آلودگی کمتر

انواع کمپرسورهای باد صنعتی

کمپرسور‌ها همانطور که گفته شد کارایی‌هایی زیادی در صنایع مختلف دارند. همین کارایی زیاد آن‌ها سبب شده تا این دستگاه شامل انواع مختلفی شود. به طور کلی کمپرسور‌ها را می‌توان بر اساس نوع عملکرد در دو گروه دسته بندی کرد. این دو گروه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کمپرسور‌های دینامیکی
  • کمپرسور‌های جابه‌جایی مثبت

هر کدام از این موارد خود نیز شامل زیر مجموعه‌هایی می‌شوند که عملکرد مشابه‌ای دارند. در ادامه با این دستگاه‌ها و انواع آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

کمپرسور دینامیکی

در کمپرسور دینامیکی شاهد آن هستیم که انتقال انرژی به سیال به طور مداوم اتفاق می‌افتد. از این مدل کمپرسور صنعتی معمولا در فشار پایین و دبی‌های بالا استفاده می‌کنند. کمپرسور‌های دینامیکی، دارای دو نوع مختلف است که عبارت اند‌از: کمپرسور دینامیکی محوری و کمپرسور دینامیکی شعاعی. به مدل محوری این مدل از کمپرسور‌ها، گریز از مرکز نیز گفته می‌شود و همچنین نام دیگر مدل شعاعی آن توربینی است.

تفاوت اصلی‌ که مابین کمپرسور دینامیکی و جابه‌جایی مثبت وجود دارد جریان و فشار است. کمپرسور‌های دینامیکی با فشار ثابت کار می‌کنند و اما کمپرسور جابه‌جایی مثبت نیازمند جریان ثابت هستند. از دیگر مواردی که باید در مورد کمپرسور‌های صنعتی بدانید این است که این دستگاه بسیار تحت تاثیر عوامل و شرایط بیرونی است و اندکی تغییر در جریان ورودی می‌تواند ظرفیت را تا حد زیادی افزایش دهد. همانطور که گفته شد کمپرسور‌های دینامیکی  شامل  جریان شعاعی و جریان محوری هستند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

کمپرسور جریان شعاعی

کمپرسور‌های گریز از مرکز یک مزیت و ویژگی بزرگ دارند و آن هم جریان شعاعی آن است. برای ایجاد جریان شعاعی، هوا از پره‌هایی وارد مرکز پروانه دواری می‌شود. در این بخش هوا به وسلیه‌ی نیرو‌های گریز از مرکز از قسمت پروانه‌های دوار خارج می‌شود. در ادامه هوا برای تبدیل انرژی جنبشی به فشار استاتیکی وارد یک محفظه‌ی حلزونی می‌شود پس از آن به مرکز پروانه دوار دیگری انتقال می‌یابد. در هر مرحله از فرایند این کمپرسور، سرعت هوا افزایش پیدا می‌کند که این افزایش سرعت سبب افزایش دمای هوا نیز می‌شود از این رو در هر بخش از خنک کننده‌ها نیز استفاده شده است.

کمپرسور جریان محوری

کمپرسور جریان محوری یکی دیگر از انوع کمپرسور صنعتی است که زیر مجموعه کمپرسور‌های دینامیکی قرار می‌گیرد. در این کمپرسور همانطور که از نامش مشخص است شاهد جریان محوری هستیم. هوا در این دستگاه از بین ردیف‌های مشخص شده‌ای عبور می‌کند که این قسمت‌ها دارای پره‌های ثابت و متحرک هستند. عبور از این پره‌ها سبب می‌شود که سرعت هوا افزایش یابد و همچنین انرژی جنبشی به فشار تبدیل می‌شود.

کمپرسور جابه‌جایی مثبت

یکی دیگر از انواع کمپرسور‌ها، کمپرسور جابه‌جایی مثبت است که خود نیز انواع مختلفی دارد. از انواع این دستگاه می‌توان به کمپرسور رفت و برگشتی و همچنین کمپرسور دوار اشاره کرد. کمپرسور‌های جابه‌جایی مثبت نیز در صنعت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن دسته کمپرسور‌های کارآمد با کارایی بالا است. در ادامه با انواع این مدل از کمپرسور صنعتی بیشتر آشنا می‌شویم.

کمپرسور رفت و برگشتی

کمپرسور باد اسکرو یا همان کمپرسور سیلندر پیستونی از جمله قدیمی‌ترین کمپرسور‌ها هستند که در دو شکل مختلف وجود دارند. این شکل‌ها عبارت انداز:

  • شکل‌های یک طرفه
  • شکل‌های دو طرفه

بخوانید: انواع کمپرسور باد

از کمپرسور‌های رفت و برگشتی می‌توان به شیوه‌های مختلفی استفاده کرد. از آن‌ها می‌توان به صورت ثابت یا محرک بهره گرفت و همچنین استفاده از آن به صورت تک مرحله‌ای و یا چند مرحله‌ای است. کمپرسور‌های رفت و برگشتی در ابعاد کوچک و بزرگ در بازار موجود است که مدل‌های کوچک آن از ۵ تا ۳۰ اسب بخار به صورت متناوب کار می‌کند اما مدل‌های بزرگ آن بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار کار می‌کند که بیشتر کاربرد‌های بزرگ صنعتی و یا نفتی دارد.

کمپرسور دوار

در این مدل از کمپرسور صنعتی دو مارپیج دوار استفاده شده که روی هم کار می‌کنند. این دستگاه گاز‌ها را با فشار بسیار زیاد به یک محیط و فضای کوچک می‌فرستند. این دستگاه اکثر کاربرد‌های تجاری و صنعتی دارد.

دسته بندی کمپرسور صنعتی

توجه داشته باشید که کمپرسور صنعتی علاوه بر آنکه بر اساس نوع عملکرد آنها تقسیم بندی می شوند، بلکه می توان آنها را بر اساس سیستم روانکاری نیز دسته بندی کرد به از مهمترین این دسته بندی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کمپرسورهای صنعتی بدون روغن

کمپرسورهای صنعتی بدون روغن

کمپرسور صنعتی بدون روغن بدون استفاده از روغن مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ گونه پمپ روغنی نیز در آن مورد استفاده نشده و تمام قطعات و تجهیزات آن به وسیله هوا روانکاری شده و دیگر هیچ امکانی برای روغن کاری این محصولات وجود ندارد. از مهمترین صنایعی که از کمپرسور صنعتی اویل فری مورد استفاده قرار می گیرد می توان به صنعت مواد غذایی، خودروسازی و ساختمان سازی اشاره کرد.

کمپرسورهای صنعتی روغنی

این مدل از کمپرسورها با استفاده از روغن کار می کند که روغن مورد نیاز آن به مخزن تعبیه شده ریخته شده و از طریق پمپ به قسمت های مختلف انتقال داده  می شود. لازم است بدانید که در این مدل از کمپرسورها امکان روغن کاری قطعات و تجهیزات این محصول وجود داشته است و استفاده کنندگان می توانند با توجه به کارکرد کمپرسور خود، اقدام به روانکاری و روغن کاری قطعات این محصول بپردازند. البته در بسیار از مواقع پمپ روغن در این دستگاه تا کوچکترین قطعات را نیز مورد روغن کاری قرار می دهد.

قطعات کمپرسور صنعتی

کمپرسور صنعتی از کارکرد و کارایی بسیار بالایی برخوردار می باشد که هر صنعتی می تواند با توجه به مزایا و معایب استفاده از هریک از انواع این محصولات یکی از بهترین و بی نظیرترین آن را تهیه و مورد استفاده قرار دهد. از مهمترین و اصلی ترین قطعات کمپرسور صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد که آشنایی با هر یک از این قطعات بی شک می تواند شما را در نحوه ی نگهداری و استفاده از این محصول بیشتر یاری کند:

موتور کمپرسور باد

موتور کمپرسور باد با توجه به نیازتان و اینکه ایا نیاز به موتوری دارید که دائما کار کند و یا اینکه چند بار فشار باد نیاز دارید،موتور بدون روغن یا روغنی میخواهید،ایا برق سه فاز دارید یا برق تکفاز.این ها بخشی از سوالاتیست که قبل از خرید کمپرسور باید به انها پاسخ دهید.مثلا اگر کار حساسی دارید و نباید رطوبت داخل هوای فشرده باشد(مانند مواد غذایی) بهتر هست از موتور های بدون روغن استفاده نمایید.

مخزن کمپرسور

مخازن کمپرسور به شکلی طراحی شده اند که بتوانند حجم و مقدار بسیار بالایی از هوا را تحمل کرده و انفجاری نیز در این مخزن ها صورت نگیرد. به شکل طبیعی بایستی مخزن کمپرسور صنعتی بتواند میزان فشار ۸ تا ۱۳ بار را داشته باشد. شرکت های سازنده و طراحی این مخزن ها از مرغوب ترین و بهترین انواع آلیاژها برای ساخت این مخزن ها استفاده می کنند که بتواند از بالاترین میزان مقاومت برخوردار باشند.

شیر یکطرفه کمپرسور

شیر یکطرفه کمپرسور

از دیگر قطعات استفاده شده در ساخت کمپرسور صنعتی می توان شیر یکطرفه پمپ باد اشاره کرد که عملکرد این شیر به گونه ای است که هوای فشرده شده را به پشت شیر انتقال داده و با فشرده شدن فنرهای تعبیه شده در این دستگاه، هوای فشرده شده به درون مخزن راه پیدا می کنند.

سوپاپ اطمینان کمپرسور باد

سوپاپ اطمینان کمپرسور باد برای جلوگیری از ورود هوایی پر فشار اضافی و امنیت بیشتر مخزن در کمپرسور صنعتی استفاده شده است. در صورت بالا بودن فشار هوای فشرده شده در مخزن، سوپاپ اطمینان فعال شده و هوای اضافه را به سمت بیرون از کمپرسور صنعتی هدایت می کند.

سنسور حرارتی کمپرسور صنعتی

سنسورهای حرارتی در کمپرسور صنعتی می تواند بهترین گزینه برای ایجاد امنیت در این محصولات باشد چرا که در صورت بالا بودن دمای داخلی کمپرسور صنعتی، این سنسور فعال شده و هشدار لازم را به استفاده کنندگان می دهد و وقتی این گرما از میزان حد نرمال رد شود، دستگاه به شکل خودکار خاموش می شود.

گیج فشار

از مهمترین تجهیزات و قطعات مورد استفاده در کمپرسور صنعتی می توان به گیج فشار اشاره کرد که این قطعه برای اندازه گیری میزان فشار موجود در داخل مخزن مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که میزان فشار بیش از حد باشد، بایستی دستگاه را از برق جدا کرد و اجازه دهید تا هوا و فشار اضافه آن کاهش یابد.(با استفاده از سوپاپ اطمینان یا باز کردن شیر خروجی باد کمپرسور.)

فیلتر کمپرسور

فیلتر کمپرسور

فیلتر هوا در کمپرسور باد صنعتی همانند سایر کمپرسورهای باد باید وجود داشته باشد.وظیفه آن جلوگیری از زرود انواع ریزگردها و رطوبت به داخل موتور میباشد.در صورتیکه فیلتر هوا را حذف کنید احتمال ورود رطوبت و ذرات گردوغبار به داخل موتور افزایش پیدا کرده وباعث سوختن موتور کمپرسور باد صنعتی خواهد شد.

بهترین برند کمپرسور باد صنعتی چیست

کمپرسور باد صنعتی امروزه در برندها و انواع بسیار متنوعی در ویترین فروشگاه های حقیقی و مجازی واقع شده اند که شما می توانید با توجه به صنعتی که در آن مشغول هستید یکی از بهترین و مناسب ترین این برندها را تهیه و مورد استفاده قرار دهید. از بهترین و با کیفیت ترین برند کمپرسور صنعتی می توان به کمپرسور های صنعتی شرکت ایران کمپرسور اشاره نمود.

شرکت کمپرسور سازی ایران کمپرسور سعی بر آن دارد تا با استفاده از بهترین و مرغوب ترین قطعات مورد نیاز، یک محصول شگفت انگیز را طراحی و عرضه کند. شما نیز میتوانید برای اخذ راهنمایی و مشاوره های لازم در خصوص خرید بهترین کمپرسورباد صنعتی مورد نیازتان، با همکاران ما در تماس بوده و راهنمایی ها و مشاوره های لازم را دریافت کنید و یکی از بهترین کمپرسورهای باد صنعتی را تهیه و خریداری کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد راهنمای خرید کمپرسور باد صنعتی صحبت کنیم، چه کاربرد هایی دارد و چگونه کار می‌کند تا شما بیشتر با آن آشنا شوید. اگر شغل و حرفه شما به گونه‌ای است که می‌خواهید از این کمپرسور ها استفاده کنید حتما با دقت بیشتر مطالعه کنید تا بسته به نیازتان بهترین کمپرسور را از ایران کمپرسور خریداری نمایید.

امیدواریم این مقاله تا حدودی شما را در انتخاب و خرید شما نزدیک کرده باشد و بتوانید ابزار کار مناسبی برای خود در کارگاه و یا مکانی که در آن فعالیت صنعتی انجام می‌دهید، انتخاب کنید. ممنون که تا آخر این مقاله با ما بودید  و این مقاله را مطالعه کردید.


من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا