کمپرسور

صفر تا 100 کمپرسور باد دوقلو

کمپرسور باد دوقلو یکی از انواع کمپرسور ها می باشد که کارایی منحصر به فرد خود را در صنعت دارد. برای اینکه کمپرسور باد دوقلو را نیز بشناسید کافی است که در ابتدا بدانید کمپرسور چیست در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته شده است.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور چیست؟

در تعریف بسیار ساده کمپرسور یک دستگاهی است که از آن جهت فشرده سازی هوا یا به بیانی بهتر کم کردن حجم هوا استفاده می شود. همین کاربرد کمپرسور سبب شده تا از آن تحت عنوان متراکم کننده یا فشرده کننده هوا نیز یاد شود.

کمپرسور به جهت فشرده سازی هوا از نیرو مکانیکی استفاده می کند . با استفاده از این انرژی مکانیکی هوا که ترکیبی از گاز های مختلف است را فشرده می کند. در ابتدا برای شروع کار با استفاده از نیرو مکانیکی با حجم و قدرت زیاد هوا را به درون خود می مکد. سپس درون دستگاه فرایند های خاص و از پیش تعیین شده ای رخ می دهد.

اجزای کمپرسور

کمپرسور یک وسیله پیچیده محسوب می شود. فشرده سازی هوا درون این دستگاه یک فرایند پیچیده است. پیچیده بودن این فرایند به این معنا می باشد که این دستگاه از اجزا و تجهیزات مختلف و متعددی ساخته شده که هر یک از آن ها کاربرد خاص و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. شما میتواند در ادامه با کارکرد کمپرسور باد آشنا شوید. اگر به دنبال خرید کمپرسور هستید، حتما راهنمای خرید کمپرسور را مطالعه نمایید.

کاربرد کمپرسور

کاربرد کمپرسور

کمپرسور یک وسیله کاربردی است که علاوه بر کاربرد های صنعتی دارای کاربرد های غیر صنعتی نیز می باشد. به بیانی بهتر از انواع کمپرسور به جهت انجام مصارف خانگی نیز استفاده می شود. از جمله کاربرد های کمپرسور برای مصارف خانگی می توان به این موارد اشاره کرد:

استفاده از کمپرسور برای باد کردن توپ، باد کردن تشک های بادی و… به طور کلی استفاده از کمپرسور برای مصارف صنعتی تنوع بیشتری دارد. جالب است بدانید کمپرسور در بیشتر صنایع از جمله صنایع خودرو سازی، پزشکی، صنایع چوب، مبلمان و… کاربرد دارد. در خصوص کاربرد کمپرسور در صنعت لازم به توضیح است که کاربرد های متنوعی دارد. در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص چند مورد از کاربرد های کمپرسور در صنعت می پردازیم.

تا این قسمت از مقاله به توضیح بیشتر در خصوص چند مورد از تجهیزات کمپرسور پرداختیم. بهتر است بدانید تعداد اجزای تشکیل دهنده کمپرسور زیاد است . از دیگر تجهیزات آن می توان به پیستون، یاتاقان، تسمه، تابلو برق و… اشاره کرد. میتوانید قطعات کمپرسور را در این مقاله ببینید.

انواع کمپرسور

کمپرسور انواع مختلفی دارد. از جمله انواع آن می توان به کمپرسور باد دو قلو اشاره کرد. به طور کلی تفاوت های موجود در کمپرسور های مختلف سبب شده تا امروزه شاهد انواع مختلف کمپرسور در بازار مصرف باشیم. معیار ها و ویژگی های مختلفی سبب تقسیم بندی کمپرسور به انواع مختلف می شود .

در ادامه قصد داریم تا به توضیح بیشتر در مورد انتقال انرژی در کمپرسور بپردازیم. لازم به توضیح است که بر اساس انتقال انرژی کمپرسو ر ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند. گروه اول کمپرسور دینامیکی هستند و از دسته دوم تحت عنوان کمپرسور جابجایی مثبت یاد می شود. این دو نوع کمپرسور ویژگی های متفاوتی دارند. تفاوت در ویژگی های هر یک از آن ها سبب شده تا دارای کاربرد های متفاوتی باشند.

به عنوان مثال کمپرسور دینامیک ویژگی هایی دارد که سبب شده تا برای استفاده در فشار های پایین مناسب باشد. علت این امر این است که در کمپرسور های دینامیک انرژی دائماً به سیالات تزریق می شود. شرایط برای Positive Displacement Compressor متفاوت است. در Positive Displacement Compressor انتقال انرژی دائمی نیست، بلکه به صورت متناوب انرژی انتقال پیدا می کند.

جالب است بدانید کمپرسور دینامیک خود نیز به انواع مختلفی تقسیم می شود. دو نوع کمپرسور دینامیکی عبارتند از کمپرسور گریز از مرکز و کمپرسور جریان محوری. کمپرسور جابجایی مثبت نیز دارای دو نوع است. کمپرسور های دورانی و کمپرسور های رفت و برگشتی دو نوع جابجایی مثبت هستند. در توضیح بیشتر این دو نوع کمپرسور بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که کمپرسور های مثبت در مقایسه با کمپرسور دینامیک به جهت فشرده سازی هوا قدرت و توان بیشتری دارند.

انواع کمپرسور بر اساس روان کاری

انواع کمپرسور بر اساس روان کاری

یکی از مواردی که در کمپرسور های مختلف با یکدیگر متفاوت است، همین روغن کاری می باشد. که از آن تحت عنوان روان کاری کمپرسور یاد می شود. بر اساس راوان کاری کمپرسور به دو دسته کلی تقسیم می شود.

دسته اول کمپرسور هایی که نیاز به روان کاری دارند و از آن ها تحت عنوان کمپرسور های با روغن یاد می شود. دسته دوم هم گروهی از کمپرسور ها هستند که نیاز به روان کاری ندارند و به اصطلاح کمپرسور های بدون روغن (کمپرسور اویل فری) هستند.

کمپرسور باد دوقلو چیست

کمپرسور باد دوقلو چیست

دانستید که کمپرسور بسیار پر کاربرد است. همین موضوع سبب شده تا انواع مختلف کمپرسور موجود باشد. به طور کلی طبق ویژگی های مختلف و زیادی کمپرسور را تقسیم بندی می کنند. یکی دیگر از انواع کمپرسور های موجود در بازار که به جهت استفاده در مصارف صنعتی و در برخی موارد مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، کمپرسور باد دوقلو است.

کمپرسور باد دوقلو عملکردی مشابه به دیگر انواع کمپرسور دارند. به این معنا که کار و وظیفه اصلی آن فشرده سازی هوا است. به کمک انرژی مکانیکی هوا را از یک سمت وارد کرده، سپس درون دستگاه فرایند های مختلفی صورت می گیرد که در نهایت سیب فشرده سازی هوا می شود.

این هوا فشرده کاربرد های زیادی دارد، به همین دلیل است که استفاده از انواع کمپرسور از جمله کمپرسور باد دوقلو رواج زیادی دارد. درون دستگاه کمپرسور فرایند های مختلفی صورت می گیرد، به همین دلیل این فرایند ها سبب افزایش دمای هوای درون کمپرسور می شود.

برای این مشکل نیز چاره اندیشی شده. در نهایت هوای فشرده شده به دمای مناسب می رسد و با فشار زیاد از دستگاه کمپرسور خارج می شود. در این قسمت بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که همانگونه که توضیح داده شد هوایی که درون دستگاه کمپرسور فشرده شده است، با فشار زیادی خارج می شود. این فشار زیاد خود سبب تولید انرژی جنشی می شود.

بهتر است بدانید این انرژی جنبشی تولید شده به واسطه خروج هوای متراکم از درون کمپرسور یک انرژی جنبشی مفید محسوب می شود. نکته ای که در خصوص انواع کمپرسور وجود دارد حجم محفظه آن ها است. همانگونه که می دانید حجم محفظه با میزان هوای متراکم شده تولید شده توسط کمپرسور رابطه مستقیم دارد.

در نتیجه اگر به جهت مصارف صنعتی از کمپرسور استفاده می کنید، بهتر است از کمپرسوری استفاده شود که دارای ابهاد بزرگتر و حجم بزرگتری باشد. هر چه ابعاد کمپرسور بیشتر باشد، هوای متراکم تولید شده توسط آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین برای در اختیار داشتن حجم بیشتری از هوای متراکم شده باید کمپرسوری را انتخاب کنید که ابعاد بزرگی داشته باشد و حجم محفظه آن نیز بیشتر است.

در این قسمت لازم به توضیح است که همواره بین حجم و توان تولیدی دستگاه با میزان هوای مورد نیاز باید تناسب وجود داشته باشد. اگر از کمپرسور با حجم و ابعاد کمتر میزان هوای متراکمی بیشتری بخواهید که متناسب با توان و قدرت آن نباشد، به موتور دستگاه فشار وارد می شود.

وارد شدن فشار به موتور هم یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود تا عمر مفید دستگاه کمپرسور کاهش پیدا کند. به طور کلی بهتر است متناسب با نیاز خود یعنی همان حجم هوای متراکم مورد انتظار نوع و ابعاد کمپرسور را انتخاب کنید تا بین ابعاد کمپرسور و هوای متراکم درخواستی تناسب وجود داشته باشد و در نتیجه از وارد شدن فشار بیشتر به آن جلوگیری شود.

خلاصه

یکی از انواع کمپرسور، کمپرسور باد دوقلو است. همانگونه که از نام این کمپرسور به راحتی قابل حدس است، این نوع کمپرسور دارای دو محفظه می باشد که سبب شده تا از آن تحت عنوان دوقلو یاد شود. دوقلو بودن محفظه کمپرسور به این معنا می باشد که حجم محفظه آن بیشتر است.

یشتر بودن حجم محفظه دستگاه هم با افزایش تولید هوای متراکم و فشرده شده رابطه مستقیم دارد. بنابراین اگر نیاز به حجم زیادی از هوای متراکم شده دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از کمپرسور باد دوقلو است.


کمپرسور باد دوقلو چیست؟

این نوع کمپرسور دارای محفظه دوقلو است و به همان نسبت که ابعاد بیشتری دارد، هوای متراکم بیشتری را نیز تولید می کند.

تفاوت کمپرسور باد قلو با دیگر کمپرسور ها چیست؟

یکی از تفاوت های کمپرسور ها با یکدیگر تفاوت در ابعاد آن ها است. برخی از کمپرسور ها ابعاد کوچکتری دارند، در نتیجه هوای کمتری را فشرده سازی می کنند. در مقابل کمپرسور هایی هم هستند که ابعاد و محفظه بزرگی دارند و در نتیجه آن حجم هوای متراکم تولید شده در آن ها بیشتر است.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا