بلاگ

چرا باید از لرزه گیر استفاده کرد؟

آپدیت شده در: 07 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

در اغلب فرآیند های صنعتی و تجهیزات به کار رفته در آن ها، به علت سرعت حرکت سیال یا افزایش ناگهانی دما و فشار، نوساناتی صورت می گیرد که این نوسانات می توانند سبب ایجاد حرکت های طولی و عرضی در تجهیزات صنعتی و اجزای داخلی آن ها شوند. که این نوسانات در پمپ باد نیز رخ می دهد.

افزایش این نوسانات می تواند صدمات جبران ناپذیری به تجهیزات صنعتی وارد نماید. جهت کاهش ارتعاشات و نوسانات ایجاد شده از لرزه گیر در خط لوله تجهیزات استفاده می شود. لرزه گیر یا همان ضد ارتعاش نوعی دستگاه می باشد که با تقسیم نمودن فشارهای داخل دستگاه سبب کاهش نوسانات می شود.

لرزه گیر چیست؟

لرزه گیر چیست؟

در اغلب فرآیند های صنعتی و تجهیزات به کار رفته در آن ها، به علت سرعت حرکت سیال یا افزایش ناگهانی دما و فشار، نوساناتی صورت می گیرد که این نوسانات می توانند سبب ایجاد حرکت های طولی و عرضی در تجهیزات صنعتی و اجزای داخلی آن ها شوند.

به عنوان مثال در سیستم های درایر تبریدی، کمپرسور از جمله دستگاه هایی به شمار می رود که از نوسانات بسیاری برخوردار می باشد و سر و صدای فراوانی تولید می نماید، افزایش این نوسانات در ساختمان کمپرسور می تواند بر روی حرکت سیال در خط لوله نیز اثر بگذارد و سبب شکستگی خط لوله و یا برگشت سیال در خط لوله شود. علاوه بر این نوسانات ایجاد شده به اجزای داخلی کمپرسور نیز صدماتی را وارد می نمایند. از جمله عوامل ایجاد کنندۀ نوسان و لرزش در فرآیند های صنعتی، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. جا به جایی های محوری در طول خط لوله و انحرافات جریان سیال
  2. استفاده از تجهیزات صنعتی مانند پمپ باد ها، توربین ها، کمپرسور ها و …
  3. افزایش و کاهش ناگهانی دما در سیستم های فرایندی و ایجاد انقباض و انبساط در خطوط لوله و دستگاه ها

که امروزه از تجهیزات ضد ارتعاش یا همان لرزه گیر جهت کاهش نوسانات داخلی و خارجی تجهیزات صنعتی استفاده می شود. نصب این قطعه بر روی دستگاه های صنعتی سبب کاهش یا حذف نیرو های نوسانگر و افزایش عمر دستگاه و خط لوله می شود. علاوه بر این با به کارگیری سیستم های ضد ارتعاش می توان خسارات احتمالی در خط لوله را کاهش داد.

چرا باید از لرزه گیر استفاده کرد؟

لرزه گیر با ابعاد متفاوت

لرزه گیر ها ابزار هایی هستند که به کارگیری آن ها در خط لوله از جمله موارد ضروری به شمار می رود چرا که بدون آن ها اتصالات از تحمل پایینتری برخوردار می باشد که در نهایت سبب خستگی در خط اتفاق می شود، این امر نه تنها باعث نشتی در خطوط بلکه موجب بهم ریخته شدن اطلاعات دریافتی از دستگاه های اندازه گیری و ابزار دقیق نیز می شود، ابزارهایی مانند ترانسمیتر فشار، فلومتر و سایر ابزار آلاتی از این قبیل، از این ابزار جهت جلوگیری از suction و discharge پشت پمپ ها به کار می روند.

ساکشن (suction) به عمل مکش پمپ گفته می شود به نوعی عمل تقسیم نمودن فشار حرکت های موجی شکل بر لوله ها بر روی بدنه و اتصالات خود پمپ ساکشن نامیده می شود. discharge یک پمپ همان خالی کردن ناگهانی می باشد که پس از قطع شدن فشار پمپ اتفاق می افتد. ابزار آلاتی مانند لرزه گیر ها می توانند این فشار را تقسیم نمایند.

بخوانید: کمپرسور گریز ار مرکز

انواع لرزه گیر

انواع ضد ارتعاش

این دستگاه در انواع متفاوت لاستیکی، آکاردئونی و خرطومی تولید و به بازار عرضه می شوند که هر یک مزیت و کارایی خاص خودش را دارد. که در ادامه به توضیح مختصری هریک از آنها پرداخته شده است.

لرزه گیرهای لاستیکی

لرزه گیر های لاستیکی از بدنه (Tube)، پوشش(Cover)، فلنج (Flanges) و میل مهار( Control rod) ساخته شده اند. اتصال جذب و کاستن شوک های داخلی در خط لوله، کاهش سر و صدا، جذب ارتعاشات، رفع جابجایی های خطوط لوله و جذب جابجایی در اثر نوسانات دما از جمله وظایف این نوع لرزه گیر به شمار می روند.

بخوانید: کمپرسور باد اسکرو

لرزه گیرهای خرطومی – فلزی

در طراحی خطوط لوله علاوه بر استفاده از انواع لرزه گیر های آکاردئونی و یا لاستیکی، همچنین می توان از لوله های خرطومی فلزی نیز بهره برد. امروزه استفاده از خطوط لوله خرطومی، به دلیل انعطاف بالایی که دارند رواج یافته است. از جمله مزیت های لوله های خرطومی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کاهش میزان لرزش های سیستم
  • کاهش فضای مورد نیاز جهت نصب خط لوله
  • می توان از آن ها به صورت مستقیم، وی شکل و یا زوایای دیگر بهره برد.
  • برای حذف لرزش ها و کاهش ارتعاشات سیستم دیگر نیازی به تجهیزات تقویت کننده و پشتیبان نخواهد بود.

طراحی اتصالات لوله خرطومی معمولاً به صورت یک لایه و یا دو لایه صورت می گیرد. نقش لایۀ حفاظتی بلوز لوله خرطومی، محافظت از آن در برابر فشارهای درونی خط لوله می باشد. همچنین این لایه از خط لوله خرطومی در برابر شرایط محیطی نیز محفاظت می نمایند. برقراری اتصالات بین خطوط لوله و اتصالات خرطومی با به کار گیری فلنج ها و یا جوش صورت می گیرد.

لرزه گیرهای آکاردئونی

از ضد ارتعاش های آکاردئونی نیز می توان در سیستم های فرایندی استفاده نمود. این اتصالات بسته به نوع طراحی که در آن ها به کار رفته می توانند سبب کاهش ارتعاشات زاویه ای، محوری و همچنین جانبی در خطوط لوله شوند. مقاومت بالا در برابر دماها و فشارهای بالا از جمله مزیت های ضد ارتعاشات آکاردئونی به شمار می رود. جهت نصب این اتصالات اغلب از فلنج و پیچ و مهره استفاده می شود.

بلوز مهم ترین جزء در طراحی ضد ارتعاشات آکاردئونی محسوب می شود. جنس بلوز، میزان انعطاف آن، ضخامت، شکل بلوز و تعداد پره های آن متغییر می باشد و روی کارایی این قطعه تأثیر به سزایی می گذارد. از انواع اتصالات آکاردئونی می توان به اتصالات منفرد، دو تایی، گاردانی، لولایی، نوسانی و … اشاره نمود.

بخوانید: فیلتر درایر

کاربرد های لرزه گیر

کاربرد های لرزه گیر

از جمله کاربرد های لرزه گیر می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ضربه گیر اسکله
  • بست های درز انبساط پل
  • ضربه گیر های زیر سری پل
  • ضربه گیر های زیر آسانسور
  • پمپ باد، پمپ آب، کمپرسور
  • استفاده به عنوان رطوبت گیر
  • ضربه گیر های سکوی سرد خانه ها
  • آسیاب ها –لیفربار – شل پلیت – هد پلیت
  • ضربه گیر های سکوی کارخانجات شیر پاستوریزه

نتیجه گیری

همان طور که در مطلب بالا گفته شد در فرایندهای صنعتی به دلیل استفاده از تجهیزات دینامیک، جاری شدن سیال با سرعت های بالا و همچنین شرایط محیطی مثل دما و فشار، معمولاً ارتعاشات و لرزش هایی در سیستم ایجاد می شود. برای حذف یا کاهش این ارتعاش ها باید از سیستم های ضد ارتعاش استفاده نمود. لرزه گیر ها در انواع و اشکال متفاوت تولید و به بازار عرضه می شوند.

لرزه گیر های لاستیکی، آکاردئونی و خرطومی از جمله مهم ترین لرزه گیر های مورد استفاده در صنعت به شمار می روند که هر یک طراحی، کارایی و مزیت خاص خودش را دارا می باشد. به عنوان مثال طراحی اتصالات لوله خرطومی معمولاً به صورت یک لایه و یا دو لایه صورت می گیرد.

برای خرید لرزه گیر در سایت ایران کمپرسور و استفاده از آن در تجهیزات متفاوت باید بسته به نوع دستگاهی که میخواهید از لرزه گیر جهت کاهش ارتعاشات در آن استفاده نمایید لرزه گیر مورد نیاز را خریداری نمایید. جهت انجام این امر بهتر است در هنگام خرید از فروشنده درباره نوع و کارکرد هریک از لرزه گیر ها سوال نمایید تا بتوانید ضدارتعاش مورد نیاز خود را با بهترین کارایی و کیفیت خریداری نمایید.


لرزه گیر چیست؟

لرزه گیر یا همان ضد ارتعاش نوعی دستگاه می باشد که با تقسیم نمودن فشارهای داخل دستگاه سبب کاهش نوسانات می شود.

انواع لرزه گیر

این دستگاه در انواع متفاوت لاستیکی، آکاردئونی و خرطومی تولید و به بازار عرضه می شوند که هر یک مزیت و کارایی خاص خودش را دارد. که در ادامه به توضیح مختصری هریک از آنها پرداخته شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا