بلاگ

آشنایی کامل با انواع پمپ باد (نکات مهم در هنگام خرید)

آپدیت شده در: 15 مرداد 1402
5/5 - (3 امتیاز)

اگر شما هم به فکر خرید کمپرسور  هوا هستید، باید با انواع پمپ باد و نحوه عملکرد آن ها آشنایی داشته باشید، تا با اطلاعات کامل با توجه به نیازتان بهترین انتخاب را داشته باشید. کمپرسور باد بر اساس کارکرد و نیاز به سه دسته اصلی کمپرسور پیستونی، اسکرو و گریز از مرکز تقسیم می شود.

معرفی انواع پمپ باد

انواع کمپرسور باد بر حسب نیاز و کار کرد طراحی و ساخته شده اند. کمپرسور بر حسب کارکرد به سه دسته اصلی زیر تقسیم می شوند:

  1. کمپرسور پیستونی 
  2. کمپرسور پیچ دوار یا اسکرو
  3. کمپرسور گریز از مرکز

البته انواع کمپرسور باد بر اساس فاکتورهای دیگری نیز تقسیم بندی می شود که از این موارد می توان به تعداد مراحل فشرده سازی هوا (کمپرسور های تک مرحله ای و دو مرحله ای)، روش های خنک شدن (روغن، آب و یا هوا)، نوع محرک (موتور ، موتور IC و غیره) و نوع روغن کاری (روغنی یا بدون روغن) می توان اشاره کرد.

کمپرسور باد رفت و برگشتی (پیستونی)

کمپرسور باد رفت و برگشتی (پیستونی)

یکی از مهم ترین انواع کمپرسور باد، کمپرسور های پیستونی هستند. کمپرسور های پیستونی نوعی کمپرسور با جابجایی مثبت است. در این کمپرسور ها یک میل لنگ داخل پیستون حرکت می کند و هوا را فشرده می کند. کمپرسورهای پیستونی اغلب بدون روغن هستند و برای خطوطی که نیاز است، کمپرسور به صورت مداوم کار کند و فشار بالایی تامین شود از آنها بهره گرفته می شود.

جدا از معرفی انواع کمپرسور های باد اگر قصد خرید و یا حتی راهنمایی ویژه دارید، می توانید به مقاله راهنمای خرید کمپرسور باد مراجعه کنید.

در بین انواع کمپرسور این نوع کمپرسور رقیب سرسخت و شناخته شده ای با نام کمپرسور روتاری دارد. کاربرد اصلی این کمپرسور ها در خطوط انتقال گاز، کارخانه های فرآوری گازهای مهم صنعتی مثل کربن و اکسیژن و پالایشگاه های نفت می باشد. البته در صنایع پلاستیک نیز از انواع کمپرسور باد پیستونی برای فرم دهی ظروف به روش دمیدن، خصوصا بطری ها نیز استفاده می شود. به دلیل ایجاد گرمای کمتر مصرف برق این نوع کمپرسور 20 درصد کمتر و عمر آن 10 درصد بیشتر است.

کمپرسور باد پیچ دوار یا اسکرو

کمپرسور باد پیچ دوار یا اسکرو

از سایر انواع کمپرسور باد ،کمپرسور پیچ دوار یا اسکرو می باشد. این نوع از کمپرسور جانشین کمپرسور باد پیستونی هستند. این مدل کمپرسور را با نام های اسکرو و پیچ روتاری نیز می شناسند. این کمپرسور باد، از دو پیچ مشبک بزرگ به وجود آمده اند. دقت کنید که کیفیت روغن کمپرسور باد در سالم ماندن و خراب نشدن آن تاثیر بسزایی دارد.

این کمپرسور به دلیل نشست کمتر در مقیاس صنعتی و عملی بودن، به جای روتاری معمولی به کار بسته می شود. کاربرد این نوع کمپرسور هوا در صنایع غذایی، جک چکش ها، آچار ضربه ای باد و کمپرسور مته های پزشکی می باشد. دارای انواع روغنی و اویل فری است.

کمپرسور باد گریز از مرکز

در بین انواع کمپرسور باد یکی از شناخته شده ترین ها کمپرسور باد گریز از مرکز یا شعاعی می باشد، کارکرد این کمپرسور ها بسیار متفاوت از دو نوع قبلی است و بیشتر برای هواپیما ها استفاده می شود. این نوع از توربین ها با توجه به قوانین دینامیک سیال و اصول برنولی، با افزودن انرژی به سرعت جنبشی به جریان مداوم به افزایش فشار دست می یابند.

کمپرسور های گریز از مرکز یکی از گرانترین انواع کمپرسور باد است، که برعکس دو نوع قبلی در حال رشد و تغییرات عمده می باشد. تنها طی چند دهه گذشته انواع متفاوتی از توربین های شعاعی برای هواپیما های گوناگون طراحی شده است. اگر دوست دارید یکی از این کمپرسور ها را بینید، به زیر بال یک هواپیما نگاه کنید.

از معروف ترین انواع پمپ باد کدام است؟

معروف ترین نوع کمپرسور باد

در بین انواع کمپرسور باد که در بالا ذکر شده است، کمپرسور پیچ روتاری یا اسکرو معروف ترین نوع کمپرسور است، که به صورت عمده در طراحی و ساخت انواع کمپرسور باد صنعتی به کار رفته است. در این نوع از کمپرسور باد دو روتور به طور همزمان می چرخند و در نتیجه این عمل، هوا در داخل محفظه فشرده سازی فشرده و از پورت خروجی خارج می شود. انواع کمپرسور باد روتاری به دلایلی که در زیر آورده ایم، مورد توجه صنایع واقع شده است:

  1. اغلب بدون روغن یا اویل فری هستند و از این رو کیفیت هوای خروجی بسیار بهتر است.
  2. طول عمر بیشتری دارند.
  3. تولید حرارتی کمی دارند.(به دلیل وجود خنک کننده ها)
  4. می توانند به صورت مداوم و شبانه روزی کار کنند.
  5. در حداکثر فشار نیز به خوبیه حداقل فشار کار می کنند.
  6. به دلیل امکان تجهیز به اتوماسیون کنترل در مقایس های صنعتی کاملا ایمن هستند
  7. در مقیاس های کوچک با کمترین صدا کار می کنند.
  8. در طول کار بیست و چهار ساعته نوسان در فشار هوا وجود ندارد.

مدل های دیگری از انواع کمپرسور باد هم وجود دارند که بسیار پرمصرف هستند.مانند انواع کمپرسور باد اویل فری که از سایز 10 لیتر تا 1000 لیتر قابل انتخاب و تولید هستند.
این کمپرسور های باد به دلیل بدون صدا و بدون روغن بودن بسیار محبوب و پرطرفدار هستند.اگر در محیطی کار میکنید که کارگاهی نمیباشد،پیشنهاد میکنی حتما از مدل های سایلنت اویل فری استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

انواع کمپرسور باد روتاری

انواع کمپرسور باد روتاری

انواع متعددی از کمپرسور باد روتاری یا اسکرو در بازار وجود دارد، که مهمترین آنها اویل اینجکت و اویل فری است. انواع کمپرسور باد روغنی در صنایع نفت و گاز که در ان ها ارتباط مستقیم روغن با هوا مضر نباشد، استفاده می شود. این نوع کمپرسور های روتاری ارزانتر هستند و عموما قابلیت اطمینان خوبی دارند. در صورت استفاده از این فیلتر ها در صنایع دارویی و غذایی باید، روی پورت ورودی و خروجی فیلتر هوا گذاشته شود.

نوع دوم از انواع کمپرسور باد روتاری کمپرسور باد خشک یا بدون روغن است که در آنها قطعات به صورت غیر مستقیم روغنکاری و خنک می شوند، به همین علت هم تنها نیاز این نوع کمپرسور، میکروفیلتردر خروجی محفظه ی فشرده سازی است. این مدل از کمپرسور نسبت به نمونه های روغنی گرانتر هستند و تنها در پرت ورودی به فیلتر نیاز دارند. عمر آنها نسب به بسیاری از سایر انواع کمپرسور باد طولانی تر است. افزایش کیفیت هوای فشرده شده در این نوع کمپرسور باد دلیل استفاده از این کمپرسورها در صنایع غذایی و دارویی است.

انواع کمپرسور باد صنعتی با غیر صنعتی

به طور کلی می توان گفت کمپرسورهایی باد صنعتی حداقل دارای مخزن 150 لیتر به بالا است و توانایی تولید هوای فشرده از 8 بار تا 20 بار را دارند. استفاده بیشتر این کمپرسورها در کارگاه ها و کارخانه ها است. کمپرسور باد صنعتی با برق 3 فاز کا می کنند. همچنین این کمپرسورها روغنی هستند و در حین کار صدای زیادی تولید می کنند. اپراتورها باید برای کار کردن با این کمپرسورها باید اطلاعات لازم را داشته باشند.

اما کمپرسورهای غیر صنعتی یا انواع کمپرسور باد کوچک، حجم مخزن کمتر از 150 لیتر دارند و نمی توانند دائمی کار کنند به علت این که حجم بسیار زیادی از هوا نمی توانند تولید کنند.  فشار هوای تولید کمپرسور غیر صنعتی 8 بار است و برق مورد نیاز آت ها تک فاز است. پس باید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید کمپرسور باد صنعتی یا غیر صنعتی کنید.

نکات مهم در هنگام خرید انواع کمپرسور هوا

در هنگام خرید و انتخاب کمپرسور باد پس از بودجه، توجه به میزان نیاز و توقع از کارکرد کمپرسور باد یک مسئله ی مهم است. انتخاب بدون توجه به نیازهای کار می تواند مشکلات عدیده ای را به وجود آورد. برای خیلی از خریداران، صدای کم، راندمان بیشتر، عمر طولانی تر، نشت هوای کمتر و تولید حرارت کمتر یک مسئله ی مهم است، و این مسائل انتخاب های متعددی را پیش روی کاربر می گذارد.

در این زمان شناخت کافی و دقیق از مشخصات کمپرسور، می تواند یک راهنمایی مفید برای شما باشد. مثلا اگر برای شما تهویه و حرارت کمتر دارای اهمیت است، باید کمپرسور های پیستونی را که راندمان 75 درصدی دارند؛ را امتحان کنید، و یا اگر نیاز به کمپرسوری دارید، که بتواند موتور محرکه دستگاه های پنوماتیکی شما شود، مجبور به انتخاب اسکرو ها خواهید شد.در هر صورت مشاورین مجموعه ایران کمپرسور آماده هستند تا به شما در خصوص انتخاب انواع کمپرسور باد مشورت دهند.

در پایان آشنایی با انواع پمپ باد

قبل از خرید پمپ باد باید با انواع آن آشنایی لازم را داشته باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. انواع پمپ باد به صورت کلی به سه دسته اصلی کمپرسور پیستونی، کمپرسور پیچ دوار یا اسکرو و کمپرسور گریز از مرکز تقسیم می شود.  اگر در انتخاب خود برای خرید کمپرسور باد شک دارید برای راهنمایی کامل تر می توانید با کارشناسان سایت ایران کمپرسور در تماس باشید یا می توانید با شماره5138543311  تماس بگیرید.


سوالات متداول

معروف ترین نوع کمپرسور کدام است؟

در بین انواع کمپرسور باد که در بالا ذکر شده است، کمپرسور پیچ روتاری یا اسکرو معروف ترین نوع کمپرسور است، که به صورت عمده در طراحی و ساخت انواع کمپرسور باد صنعتی به کار رفته است.

انواع پمپ باد را نام ببرید؟ چه مدل هایی دارند؟

انواع کمپرسور باد بر حسب نیاز و کار کرد طراحی و ساخته شده اند. کمپرسور بر حسب کارکرد به سه دسته اصلی زیر تقسیم می شوند: کمپرسور پیستونی، کمپرسور پیچ دوار یا اسکرو، کمپرسور گریز از مرکز البته انواع کمپرسور باد بر اساس فاکتورهای دیگری نیز تقسیم بندی می شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. با سلام
    لطفا راهنمایی خود را جهت خرید یک دستگاه کمپرسور برای خط مجموعه سازی خودرو که در آن 4 عدد آچار بادی به طور مداوم درحال کار میباشد به اینجانب مبذول به عمل آورید.
    با تشکر امیری
    شکت نور ایستا خراسان

  2. سلام.مقالتونو مطالعه کردم و اطلاعات جالبی بدست اوردم.ایا شرکت شما انواع پمپ باد رو تولید میکنه؟ایا طراحی و تولید اختصاصی هم دارید؟

    1. سلام دوست عزیز.ممنونم بابت نظرتون.شرکت ایران کمپرسور به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع کمپرسور باد بدون صدا و بدون روغن فعالیت میکنه.چنانچه مدل خاصی نیاز داشته باشید امکان طراحی و تولید محصول وجود داره که میتونید با پشتیبانی تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا