بلاگ

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو چیست؟

آپدیت شده در: 07 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در چیست ؟ ابتدا با این شروع می کنیم که کمپرسور در شرکت های صنعتی و سردخانه های بزرگ کاربرد گسترده و فراوانی دارد .در این صنایع از پمپ باد های اسکرال و اسکرو بیشتر از سایر کمپرسور ها استفاده می شود. کمپرسور اسکرال نوعی کمپرسور جابجایی مثبت می باشد که با حبس کردن گاز مبرد در میان دو اسکرال و چرخاندن اسکرال ها موجب تراکم گاز می شود و کمپرسور اسکرو به کمپرسوری گفته می شود که که با تجهیزات مارپیچی خود، کار فشرده سازی هوا را انجام می دهد.

جهت این‌ که بتوانید انتخاب درستی در میان کمپرسور اسکرال و اسکرو  داشته باشید باید از تفاوت میان آن ها اطلاع داشته باشید تا بتوانید از هریک از این کمپرسور ها، در مکانی مناسب استفاده کنید. جهت آشنایی بیشتر با تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو با این مقاله از ایران کمپرسور همراه باشید.

کمپرسور اسکرال چیست؟

کمپرسور اسکرال چیست؟

کمپرسور اسکرال یا اسکرول نوعی کمپرسور جابجایی مثبت می باشد که با حبس کردن گاز مبرد در میان دو اسکرال و چرخاندن اسکرال ها موجب تراکم گاز می شود. اغلب مصرف کنندگان کمپرسور اسکرال، صنایع تبریدی می باشند چرا که این کمپرسور می تواند نیرو های رفت و برگشتی را حذف نماید و صدای کمی در هنگام فعالیت برخوردار می باشد.

علاوه بر این به علت نبود سوپاپ در آن، امکان ایجاد مشکلاتی نظیر شکسته شدن و از بین رفتن انرژی در آن نمی باشد. اولین کمپرسور اسکرول خشک در سال 1992 تولید و به بازار عرضه شد، در حالی که از این کمپرسور ها برای تولید هوای فشرده بسیار کم استفاده می شود و در صورت استفاده برای کمپرسور های با توان پایین، میان 1تا 10 اسب بخار محدود می شود.

مزایای کمپرسور اسکرال چیست؟

مزایای کمپرسور اسکرال

از مزیت های کمپرسور اسکرال میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد :

  • بهبود بازدهی: کمپرسور اسکرول از بازدهی بالاتری برخوردار می باشد. افزایش بازدهی به علت حذف شیر تخلیه، مکش و عدم وجود فضای زائد در دستگاه رخ می دهد.
  • کاهش لرزه: در کمپرسور اسکرال از روغن کاری جهت کاهش میزان اصطکاک و آب بندی قطعات استفاده می شود و به علت قطعات کم دستگاه میزان لرزش کاهش می یابد.

معایب کمپرسور اسکرال

معایب کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال از معایبی نیز برخوردار می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ظرفیت پایین: در مقایسه با کمپرسور گریز از مرکز و اسکرو  بازده و ظرفیت کمپرسور اسکرال پایین تر است.
  • تعمیر و نگه داری: معمولاً تعمیر کمپرسور اسکرال شدنی نمی باشد، به همین علت در صورت خرابی باید با دستگاهی جدید جایگزین شوند.
  • مشکلات خرابی: علت اصلی خرابی این کمپرسور، عدم نصب صحیح، جابجایی فاز ها و حمل اشتباه می باشد. لازم به ذکر است این کمپرسور ها در صورت نصب اشتباه ضمن اینکه روشن می شوند، کار نیز می کنند اما پس از مدت کوتاهی می سوزند.

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسوری که در صنعت در مقیاس بسیار وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد و با هوای فشرده سر و کار دارد، کمپرسور اسکرو می باشد که به عنوان نوعی ماشین آلات بسیار کلیدی، کاربرد دارد و در کولر های گازی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

اسکرو در لغت به معنای پیچ می باشد و کمپرسور اسکرو جزو دسته کمپرسور هایی به شمار می رود که با تجهیزات مارپیچی خود، کار فشرده سازی هوا را بر انجام می دهد. این وسیله از اجزایی نظیر هواساز، آنلودر، رادیاتور، الکتروموتور، فن خنک کننده، مخزن و فیلتر سپراتور، فیلتر روغن، PLC و تابلو برق تشکیل شده است.

نحوه عملکرد کمپرسور اسکرو بدین صورت می باشد که با حرکت دادن هوا و یا گاز به کمک رتور های نصب شده در سیلندر فعالیت می‌کند. رتور های مدل کمپرسور اسکرو مانند مدل حلزونی و پیچ های چند راه می باشد که به صورت نر و ماده در داخل یک دیگر می چرخند و گاز را به سمت جلو به حرکت در می آورند.

همین امر سبب ایجاد خلا و ورود دائمی گاز به داخل کمپرسور کولر گازی شده و هر چه مقدار فاصله بین مولکول‌ های گاز کم شود، میزان فشار افزایش می یابد. به طور کلی هوای محیط اطراف به درون کمپرسور اسکرو کشیده شده و در آنجا در میان رتور ها به دام افتاده، سپس در برخورد با نر و مادگی رتور ها از حجم هوا کاسته شده و به صورت متراکم شده از دستگاه خارج می شود.

مزایای کمپرسور اسکرو چیست؟

مزایای کمپرسور اسکرو

برخی از مزایا کمپرسور باد اسکرو شامل موارد زیر می شود:

  • میزان لرزش و صدا در کمپرسور اسکرو به علت کاربرد هواساز بسیار پیشرفته بسیار کم می باشد.
  • اکثر قطعات به کار رفته در کمپرسور اسکرو استاتیک است به همین علت میزان استهلاک آن بسیار کم می باشد.
  • کمپرسور های اسکرو در واحد های بسیار جمع و جوری طراحی شده‌ اند و به همین علت فضای بسیار کمی را اشغال می‌ کنند.
  • به کمک تابلو سکوئنس می توان چندین کمپرسور اسکرو را با یک دیگر شبکه نمود و برای بهینه سازی مصرف انرژی از آن استفاده کرد.
  • امکان کنترل هوا و نصب اینورتر بر روی کمپرسور اسکرو کولر گازی بسیار راحت‌ می باشد و علاوه بر این به سادگی می توان از وضعیت دستگاه آگاه شد.
  • از مهم ترین مزایای کمپرسور اسکرو، کیفیت هوایی است که در اختیار مصرف کننده قرار می‌ دهد که این کیفیت مربوط به میزان دمای خروجی و مقدار روغن معلق در هوای خروجی است.

معایب کمپرسور اسکرو

معایب کمپرسور اسکرو

هر وسیله یا ماشین آلات در کنار مزایایی که دارد می‌ تواند معایبی را نیز شامل باشد. کمپرسور اسکرو به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده کولر گازی دارای معایبی نظیر موارد زیر می باشد.

  • قیمت بسیار بالای کمپرسورهای اسکرو در مقایسه با کمپرسوهای دیگری مانند کمپرسور پیستونی ممکن است یکی از معایب بسیار واضح آن باشد.
  • علاوه بر ارزش قیمتی بالای دستگاه اگر از این مدل کمپرسور در ظرفیت‌های پایین‌تر از ۲۰۰۰ لیتر در دقیقه استفاده شود هزینه نگهداری آن به مراتب بیشتر خواهد بود.
  • در صورت عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آن و یا استفاده از روغن‌های نامناسب و غیر استاندارد ممکن است کمپرسور دچار آسیب جدی شود.

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو چیست؟

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو چیست؟

از جمله تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو می توان به این مورد اشاره نمود که در کمپرسور اسکرال دو عدد تیغه مارپیچی وجود دارد که یکی ثابت و دیگری در حرکت می باشد، این نوع کمپرسور معمولا برای سیستم یخچال ، سردخانه ، کولر گازی و اسپیلت و همچنین چیلر مدولار مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که در کمپرسور اسکرو دو حلزونی نر و ماده در حال چرخش می باشد و عمل فشرده نمودن گاز را انجام می دهند.

علاوه بر این کمپرسور اسکرال از راندمان حجمی بالاتری نسبت به کمپرسور اسکرو برخوردار می باشد چرا که در کمپرسور اسکرال به دلیل نبود ارتباط مستقیم در میان رانش و مکش، نشتی گاز بین دو قسمت بسیار ناچیز می باشد.
نحوه آب بندی کمپرسور اسکرول نیز نسبت به اسکرو متفاوت می باشد. در واقع در اسکرو روغن نقش آب بندی را بر عهده دارد در صورتی که در کمپرسور اسکرول به علت سرعت کم اجزا نسبت به هم، تماش مستقیم عامل آب بندی می باشد.

کمپرسور های اسکرو اغلب در چیلر های یکپارچه ظرفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت کمپرسور های اسکرو با وجود دارا بودن طراحی حلزونی شکل، از مقاومت بیشتری نسبت به کمپرسور های اسکرال برخوردار می باشند. اما با وجود اینکه تولید گاز فشرده با ظرفیت نسبتاً بالا در کمپرسور های اسکرو امکان‌ پذیر است، از آن ها در ظرفیت پایین به دلیل بالا بودن هزینه طراحی استفاده نمی‌ شود.

نتیجه گیری

همان طور که در مطلب بالا در مورد تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو  گفته شد کمپرسور های اسکرو و اسکرال از جمله کمپرسور هایی می باشند که در صنعت نسبت به سایر کمپرسور ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. از کمپرسور های اسکرو اغلب در چیلر های یکپارچه ظرفیت بالا استفاده می‌شود. کمپرسور های اسکرو با وجود برخورداری از طراحی حلزونی شکل، نسبت به کمپرسور های اسکرال دارای مقاومت بیشتری می باشند.

اما با وجود اینکه تولید گاز فشرده با ظرفیت نسبتاً بالا در کمپرسور های اسکرو امکان‌ پذیر است، از این نوع از کمپرسور ها در ظرفیت پایین به دلیل بالا بودن هزینه طراحی استفاده نمی‌ شود.

تیم مجرب ایران کمپرسور توصیه می کند در هنگام خرید کمپرسور برای اینکه بتوانید در میان کمپرسور اسکرال و اسکرو انتخاب مناسبی داشته باشید و بهترین نوع کمپرسور را خریداری نمایید حتما از فروشنده درمورد تمامی مشخصات و ویژگی های کمپرسور مد نظر خود، سوال نمایید. شما می توانید نظر خود را در قسمت نظرات، با ایران کمپرسور و سایر افراد به اشتراک بگذارید.


مزایای کمپرسور اسکرال چیست؟

از مزیت های کمپرسور اسکرال میتوان به موارد همچون بهبود بازدهی: کمپرسور اسکرول از بازدهی بالاتری برخوردار می باشد. افزایش بازدهی به علت حذف شیر تخلیه، مکش و عدم وجود فضای زائد در دستگاه رخ می دهد، نیز اشاره کرد.

مزایای کمپرسور اسکرو چیست؟

برخی از مزایا کمپرسور باد اسکرو میتواند شامل : میزان لرزش و صدا در کمپرسور اسکرو به علت کاربرد هواساز بسیار پیشرفته بسیار کم می باشد، اکثر قطعات به کار رفته در کمپرسور اسکرو استاتیک است به همین علت میزان استهلاک آن بسیار کم می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا