کمپرسور

کمپرسور جریان مختلط چیست؟

امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسور جریان مختلط نمونه ای از کمپرسورهای گریز از مرکز هستند که به ترتیب کمپرسور گریز از مرکز هم در دسته کمپرسورهای دینامیکی قرار دارند. برای آنکه بهتر بتوانیم درک کنیم کمپرسور جریان مختلط چیست باید در ابتدا بدانیم که در چه دسته ای از کمپرسور باد ها قرار دارد و عملکرد آنها چگونه است؛ که در نهایت به تعریف کلی از کمپرسور جریان مختلط خواهیم رسید. در ادامه با ما همراه باشید تا این موارد را بررسی کنیم.

درصورتی که شرایط مطالعه ندارید، پادکست مقاله کمپرسور دیافراگمی چیست را گوش دهید:

انواع پمپ ها

انواع پمپ ها 

کمپرسور‌ها دارای انواع و مدل های مختلفی هستند، این موضوع سبب می‌شود تا بتوان آن‌ها را برای موارد مختلفی دسته بندی کرد. اما به طور کلی کمپرسور‌ها از نظر عملکرد می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم بندی کرد. پمپ دینامیکی و جابه‌جایی مثبت، دو دسته کلی از پمپ‌ها هستند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

پمپ های دینامیکی

این نوع کمپرسور دارای ساختار و شکل خاص خود است که شکلی شبیه به حلزون دارد. در بخش دایره‌ای کمپرسور دینامیکی، پره‌ها قرار می‌گیرند که عملکرد این پره‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. با چرخش پره‌ها جریال سیال شروع به حرکت می‌کند و از این رو سیال از بخشی به بخش دیگر هدایت می‌شود. این نوع پمپ‌ها مقاومت و دوام بالایی در مقابل فشار بالا ندارند که این موضوع می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. به همین از این نوع کمپرسور فقط برای انتقال اولیه سیال استفاده می‌کنند. کمپرسور جریان مختلط نیز در این دسته قرار می‌گیرد و آن را می‌توان نمونه‌ای از پمپ‌های دینامیکی معرفی کرد.

پمپ‌های جابه‌جایی مثبت

به طور کلی شیوه‌ی ‌کار این نوع از پمپ‌ها بدین صورت است که ابتدا سیال را به یک محفظه ورودی رسانده و سپس آن برای تخلیه به یک خروجی می‌رسانند. این امر در پمپ‌های جابه‌جایی مثبت به سه صورت چرخش، متناوب یا دیافراگمی انجام می‌شود. پمپ‌های دینامیکی نظیر کمپرسور جریان مختلط نوعی از پمپ های جابه‌جایی منفی هستند. آن‌ها برای تکمیل فرایند، سرعت سیال را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند اما در صورتی که پمپ‌های جابه‌جایی مثبت سرعت ثابت و یکنواختی دارند. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت به دو نوع مختلف تقسیم بندی شده که شامل پمپ‌های رفت و برگشتی و پمپ‌های دوار می‌شوند.

انواع کمپرسور‌های گریز از مرکز

انواع کمپرسور‌های گریز از مرکز

کمپرسور های گریز از مرکز را با نام متراکم کننده سانتریفیوژ نیز می‌شناسند. معمولا از آن‌ها برای آن که سرعت فشرده سازی سیال را تا حد زیادی افزایش دهند استفاده می‌کنند. کمپرسور‌های گریز از مرکز دارای برحسب عملکرد  و نوع جریان دارای 3 دسته اصلی است که شامل موارد زیر می شود:

  • محوری
  • شعاعی
  • جریان مختلط

کمپرسور‌های محوری

یکی از رایج‌ترین کمپرسور‌های گریز از مرکز را می‌توان کمپرسور محوری نامید. این نوع از کمپرسور‌ها هوا را به طور کاملا موازی نسبت به محور عمود عبور می‌دهد و از دستگاه خارج می‌کند. معمولا از این دستگاه برای ایجاد فشار‌های زیاد و دبی‌های متوسط استفاده می‌کنند. در این نوع از کمپرسور از یک تیغه چرخان برای فشرده سازی هوا استفاده می‌‌کنند. تیغه‌هایی که به بدنه وصل هستند، این وظیفه را دارند که جریان روی پره‌های دیگر منتقل کنند. در کمپرسور‌های جریان محوری برای آن که عدد ماخ ثابت بماند، سطح گاز در مسیر کمپرسور کم می‌شود.

کمپرسور جریان مختلط

این کمپرسور نیز از دیگر انواع کمپرسور گریز از مرکز است که با توجه به ویژگی های که دارد می‌تواند معایب کمپرسور‌های گریز از مرکز را برطرف کند. این نوع از کمپرسور‌ها علاوه بر آن که می‌توانند سرعت محوری در خروجی روتور داشته باشند، دارای سرعت شعاعی نیز هستند.

کمپرسور‌های شعاعی

در کمپرسور‌ شعاعی شاهد آن هستیم که هوا به صورت عمود بر محور داخل شده و در هنگام خروج عمود بر محور خارج می‌گردد. از دستگاه‌ها نیز می‌توان در موارد مختلفی استفاده کرد و معمولا از آن در کار‌هایی بهره می‌گیرند که دبی کمی وجود داشته باشد. این نوع پمپ‌ها را می‌توان یکی از شایع‌ترین پمپ‌ها قلمداد کرد که برای فشار‌های بالا بسیار مناسب است.

کمپرسور جریان مختلط چیست؟

کمپرسور جریان مختلط چیست؟

همانطور که گفته شد کمپرسو‌رهای جریان مختلط نوعی از کمپرسور‌های دینامیکی هستند. این کمپرسور قابلیت و ویژگی‌های مختلفی دارد که این ویژگی میزان استفاده و بهره‌گیری از آن را بسیار افزایش داده است. این دستگاه‌ به نوعی مولفه‌های شعاعی و محوری را باکدیگر ترکیب می‌کند و از این رو قادر است تا جریان موردنظر را ایجاد کند. در این دستگاه زاویه ی خروجی مابین 0 تا 90 درجه متغییر بوده که این موضوع مزیت‌های مختلفی را برای آن‌ به وجود آورده است. به طور کلی نوع طراحی و مکانیزم این دستگاه سبب می‌شود تا از آن بتوان در کسب و کار‌های صنعتی مختلف استفاده کرد و سبب بهبود راندمان کاری شد. کمپرسورهای جریان مختلط در 2 مورد می تواند از معایب کلی کمپرسور گریز از مرکز را برطرف کرد که شامل:

  • کمپرسور‌های گریز از مرکز می‌توانند راندمان بسیار خوبی را برای موتور‌ها به وجود آورند، اما هنگامی که بخواهیم توسط آن‌ها راندمان را افزایش دهیم، قادر به انجام این کار نیستیم. از این رو کمپرسور جریان مختلط می‌تواند این مشکل را حل کند. تمایز ظاهری و هندسی این کمپرسور‌ها با حفظ سطح مقطع محدود می‌تواند میزان راندمان کاری را افزایش دهد.
  • همچنین از دیگر معایب کمپرسور‌های گریز از مرکز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این کمپرسور‌ها با وجود این که می‌توانند فشار نسبتا زیادی را در یک مرحله تولید کنند، اما کارایی آن‌ها به شدت افت کرده و دستگاه کارایی خوب خود را از دست می‌دهد. این مشکل را می‌توان با بهره گیری از کمپرسور جریان مختلط برای جابه‌جایی سیال در مرحله‌ی اول برطرف کرد.

به طور کلی کمپرسور‌های جریان مختلط می‌توانند کارایی و مزیت‌های مختلفی را در اختیار کسب و کار های صنعتی بگذارند و مشکل بسیاری از دستگاه‌های کمپرسور را برطرف کنند. از این رو امروزه شاهد افزایش استفاده از این دستگاه‌ها هستیم.

نتیجه گیری

برای خرید کمپرسور‌ها، نوع نیاز و نوع کسب و کار از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای تهیه یک دستگاه‌ کاربردی است. پس از مشخص شدن نوع نیاز باید به دنبال بهترین کمپرسور مورد نظرتان در بازار باشید. در این بین می‌توان گفت که کمپرسور جریان مختلط از جمله بهترین کمپرسور‌هایی است که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. شما می توانید بهترین کمپرسورهای موجود را از ایران کمپرسور تهیه کنید همچنین اگر برای اولین بار از اپلیکیشن ایران کمپرسور محصول خود را ثبت و خرید کنید، دارای تخفیف ویژه ای خواهید شد.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا