کمپرسور

خشک کن تبریدی چیست؟

آپدیت شده در: 09 آذر 1402
5/5 - (1 امتیاز)

خشک کن تبریدی در مقابل کمپرسور‌ها می‌توان از ورود رطوبت به محیط جلوگیری کرد. وجود هوایی بدون رطوبت و آب، یکی از لازمه‌های کسب و کار‌های صنعتی است که این مهم را می‌توان به وسیله‌ی درایر تبریدی به دست آورد. به طور کلی درایر‌ها دارای کاربرد‌های مختلفی هستند که حال در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خشک کن تبریدی و نحوه عملکرد آن

خشک کن تبریدی و نحوه عملکرد آن

کمپرسور‌ها تجهیزاتی هستند که معمولا هوا را تا حدود هفت برابر یا بیش از آن فشرده می‌کنند. هوای محیط دارای ذرات معلق مختلفی است که بخار آب نیز در لابه‌لای آن‌ها نیز دیده می‌شود. اما هنگامی فشرده سازی هوا توسط یک کمپرسور، مشکل وجود دارد؛ اینکه هوا قابلیت فشرده شدن دارد، اما مایعات و بخار آب موجود در هوا فشرده نمی‌شوند و بر اثر فشرده شدن هوا، بخار موجود در آن به مایع تبدیل می‌شود.

به طور کلی هوایی که دارای مقدار زیادی، رطوبت و آب باشد را نمی‌توان در صنعت مورد استفاده قرار داد چرا که می‌تواند مشکلات و آسیب‌های مختلفی را به وجود آورد. از جمله آسیب‌های ناشی از وجود آب در دستگا‌ه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد رسوب و خوردگی
  • افزایش هزینه‌های اضافی برای تعمیر دستگاه‌های مختلف

هر چقدر که دمای یک محیط افزایش یابد، احتمال افزایش یافتن بخار و رطوبت در هوا نیز بیشتر می‌شود. از این رو برای آن که بتوان رطوبت را کاهش داد، باید دمای هوا را کم کرد؛ بنابراین هوا دیگر نمی‌تواند رطوبت را در خود نگه دارد و به راحت‌ترین شکل ممکن آب از هوا جدا می‌شود.

یکی از بهترین دستگاه‌هایی که می‌توان با کاهش دما سبب جدا شدن آب از هوا شود، خشک کن تبریدی است.دمایی که در آن شاهد تبدیل بخار آب به مایع هستیم را نقطه شبنم می‌نامند. نقطه‌ی شبنم در درایر تبریدی حدود 3 درجه سانتی گراد است.

به طور کلی درایر تبریدی با بهره گیری از لوله‌های مسی که در آن‌ها قرار گرفته است، دمای هوای فشرده را تا 3 درجه سانتی گراد پایین می‌آورند. از این رو بخار آب در هوای فشرده به مایع تبدیل شده و از طریق شیر‌های تخلیه خارج می‌شوند. پس از انجام این مرحله هوا فشرده را گرم می‌کنند تا هم‌دمای محیط شود و به صورت کاملا خشک وارد لوله‌های اصلی شود.

بخوانید: درایر کمپرسور باد

انواع خشک کن تبریدی

درایر‌های تبریدی به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند که برند و مارک‌های مختلفی آن را تولید و روانه بازار می‌کنند. این دو نوع درایر تبریدی شامل:

  • درایر گردشی
  • درایر غیر گردشی

درایر گردشی

درایر گردشی یا همان Cycling با توجه به مزیت های بسیاری که دارد باعث شده تا افراد بسیاری برای کسب و کار خود از این مدل استفاده کنند. این نوع درایر‌ها می‌توانند میزان سردکنندگی را بر حسب نیاز شما کم یا زیاد کنند. این موضوع تا حد زیادی می‌تواند در کاهش مصرف انرژی برق کمک کننده باشد، همچنین درایر گردشی سبب بهبود کیفیت کار‌ها نیز می‌شود.

بخوانید: بهینه کردن مصرف برق کمپرسور هوا

درایر غیر گردشی

درایر غیر گردشی از دیگر انواع درایر تبریدی است که استفاده از آن‌ را می‌توانیم در کسب و کار‌های مختلف صنعتی مشاهده کنیم. اما به طور کلی باید گفت که این نوع درایر از نظر کیفیت به نسبت مدل گردشی، کیفیت کمتری دارد. اما از نظر قیمت، می‌توان آن‌ها را درایر‌های ارزان قیمتی معرفی کرد. همچنین هزینه نگهداری و تعمیر آن‌ها نیز بسیار مناسب و به صرفه است.

اجزای مهم درایر تبریدی

درایر تبریدی از بخش ها و قطعات مختلفی تشکیل شده است و برای آن که بتوان عملکرد و کیفیت دستگاه‌ را افزایش داد باید بیش از پیش به این قطعات توجه کرد. از جمله مهم‌ترین اجزای درایر‌های تبریدی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کمپرسور درایر تبریدی
  • کندانسور
  • مبدل گرمایی (Heat Exchanger)
  • رسیور (Receiver)
  • شیر گازی مبدل گرمایی
  • لوله مویی

هر کدام از این موارد وظیفه‌ی خاصی را در درایر‌ها دارند و عملکرد خوب و صحیح آن‌ها در نهایت سبب بهبود عملکرد درایر‌ها می‌شود.

ویژگی های خشک کن تبریدی

ویژگی های خشک کن تبریدی

وجود ویژگی و مزیت‌های مختلف سبب افزایش کارایی این محصول شده است و از این رو بسیاری از کسب و کار‌های صنعتی از آن‌ استفاده می‌کنند. حال در ادامه با برخی از ویژگی‌های این محصول بیش از پیش آشنا می‌شویم:

  • بزرگ‌ترین ویژگی که درایر‌های تبریدی دارند را می‌توان از بین بردن رطوبت هوا موجود در محیط معرفی کرد. این موضوع می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی برای ابزارآلات و ماشین آلات مختلفی که کسب و کار‌های صنعتی از آن‌ها بهره می‌گیرند، داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از خشک کن تبریدی از زنگ زدگی و پوسیدگی‌ ماشین آلات صنعتی جلوگیری کرده و از این رو می‌تواند عملکرد و کارایی آن‌ها را افزایش داده و به طبع آن سبب افزایش طول عمر دستگا‌ه‌های مختلف شود.
  • معمولا نقطه شبنم این محصول همانطور که گفته شد 3 درجه سانتی گراد است که این عدد می‌تواند بین دو تا 5 درجه متغییر باشد.
  • در خشک کن تبریدی از دو میکرو فیلتر اولیه و ثانویه استفاده شده، که این موضوع در افزایش بهبود عملکرد دستگاه نقش بسیار زیادی داشته است.
  • این که وجود درایر هوا را خشک و سرد می‌کند برای بسیاری از صنایع کاربردی و مفید است، اما در بین این نوع مشاغل می‌توان صنایع دارویی و غذایی را نام برد که استفاده‌های زیادی از این محصول در کسب و کار خود می‌برند. به نوعی با استفاده از درایر تبریدی نگهداری و مراقبت از محصولات را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.
  • درایر تبریدی فضای کمتری از درایر جذبی به خود اختصاص می‌دهد و از این رو می‌تواند انتخاب بهتر و مناسب‌تری برای کارگاه‌های کوچک باشد.
  • خشک کن تبریدی را می‌توان یک محصول مقرون به صرفه و ارزان معرفی کرد که کیفیت آن به نسبت قیمتش بسیارمناسب است. دلیل این موضوع را می‌توان وجود گاز فریون در آن دانست. چرا که در درایر جذبی از مواد خشک کن استفاده می‌کنند،که این نوع مواد در افزایش قیمت تاثیر بسیار زیادی دارند.

ببینید: فیلتر هوای کمپرسور باد

معایب استفاده نکردن از درایر تبریدی

استفاده نکردن از درایر تبریدی مشکلاتی را به وجود می اورد که از وجود این مشکلات میتوان به موارد های زیر اشاره کرد:

  • عدم وجود درایر تبریدی، سبب خوردگی لوله‌های هوای فشرده می‌شود.
  • عملکرد دستگاه را کاهش می‌دهد.
  • با توجه به خوردگی لوله‌ها، شاهد نشست هوای فشرده هستیم.

مزایای درایر تبریدی

علاوه بر وجود ضروری خشک کن تبریدی در کنار کمپرسورها، این وسیله مزایای بسیار خوب دیگری هم دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین مزیتی که باید به آن اشاره کرد، گرفتن رطوبت هوا توسط این دستگاه است. بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات به دلیل رطوبت موجود در محیط پس از مدتی کار، دچار نقص و خرابی می‌شوند، که در بسیاری از موارد دلیل این خرابی زنگ زدن قطعات داخلی دستگاه‌ها است. از این رو با استفاده از درایر تبریدی می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.
  • یکی دیگر از مزیت‌هایی که با استفاده از درایر تبریدی می‌توان به آن دست یافت، جدا شدن ذرات ریز موجود در هوا است. به طور کلی در ذرات هوا، ذرات ریز جامدی نیز وجود دارد که با ورود آن به دستگاه احتمال خرابی یا آسیب رسیدن به تجهیزات و ماشین آلات را افزایش می‌دهد. همچنین وجود آلودگی در هوا نیز می‌تواند عملکرد دستگاه‌ها را مختل کند، از این رو با بهره گیری از درایر تبریدی می‌توان این معضل را نیز برطرف کرد.

در چه صنایعی از خشک کن تبریدی استفاده می‌کنند؟

در چه صنایعی از خشک کن تبریدی استفاده می‌کنند؟

درایر تبریدی با فشرده کردن هوا و جداسازی آب از هوای فشرده در بسیاری از صنایع کاربرد دارد که از عمده ترین کاربردهای درایر تبریدی در یخچال ها است. اما به طورکلی در مکان ها و کارهایی که در آن از کمپرسور استفاده می شود وجود درایر تبریدی ضروری است. از جمله صنایعی که در آن درایر تبریدی کاربرد فراوانی دارد می توان موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه‌های بزرگ تولید فلزات از جمله صنایع مهم و حساس در کشور هستند که در آن‌ها کاهش دما بسیار ضروری و بااهمیت است. از این رو این دست از صنایع از درایر تبریدی برای کاهش دما استفاده می‌کنند.
  • از دیگر مواردی که می‌توان خشک کن تبریدی را در آن‌ها مشاهده کرد می‌توان کارخانه‌های تولید محصولات فلزی را نام برد.
  • همانطور که گفته شد کارخانه‌های مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به هوای سرد و بدون رطوبت نیاز دارند، تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از محصولات خود محافظت کنند. از این رو استفاده از درایر تبریدی در کسب و کار آن‌ها رواج بسیار زیادی دارد.
  • به طور کلی سردخانه‌ها و انبار‌های نگهداری مواد غذایی و میوه‌ها برای سالم و تازه نگه داشتن محصولات از درایر‌ها استفاده می‌کنند.
  • صنایع پتروشیمی و شیمیایی
  • صنایع نساجی
  • صنایع چوبی
  • صنایع ساختمانی
  • صنایع بسته بندی

بخوانید: کمپرسور در صنایع غذایی و آشامیدنی

افزایش عمر و کارایی خشک کن تبریدی

افزایش عمر و کارایی خشک کن تبریدی

  • اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید، انتخاب ظرفیت خشک کن تبریدی متناسب با ظرفیت کمپرسور است.
  • توجه به محیط قرار گیری درایر یکی دیگر از موارد مهمی است که می‌تواند عمر و کارایی آن را افزایش دهد. این محیط باید بدون گرد و غبار باشد و همچنین نور خورشید نباید به طور مستقیم به درایر بتابد.
  • توجه به هوا خروجی و ظرفیت کمپرسور باد در هنگام لوله کشی بسیار اهمیت دارد.
  • درایر برای آن که عملکرد و کارایی‌اش افزایش یابد، باید در محیطی قرار گیرد که هم‌دمای محیط باشد.
  • خشک کن تبریدی به مانند هر دستگاه‌ صنعتی دیگری به سرویس دوره‌ای نیاز دارد. سرویس کردن آن عمر دستگاه را افزایش داده می‌تواند؛ همچنین کارایی آن را نیز تا حدودی افزایش دهد.

مهم‌ترین نکات هنگام خرید درایر تبریدی 

قبل از خرید پس از آن‌ که اطلاعات کاملی در مورد درایر تبریدی چیست به دست آوردید، باید به سراغ نکاتی بروید که به واسطه‌ی آن‌ها می توان یک درایر خوب و کاربردی را خریداری کنید. این نکات شامل:

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید توجه زیادی به آن داشته باشید، ظرفیت و میزان دبی است که به وسیله‌ی کمپرسور تولید می‌شود.
  • به طور کلی در انتخاب یک درایر تبریدی توجه به دمای محیط بسیار مهم و ضروری است چرا که برای خرید و انتخاب نوع درایر دمای محیط اهمیت بسیار زیادی دارد. از این رو برای خرید درایر باید به دمای محیط توجه داشته باشید و علاوه بر آن به میزان رطوبت موجود در اطراف کمپرسور نیز دقت کنید.
  • هوای فشرده‌ای که به وسیله‌ی کمپرسور به درایر وارد می‌شود نیز دارای دمای مشخصی است. به همین دلیل از دیگر نکاتی که در درایر تبریدی چیست باید به آن توجه کرد دمای ورودی هوای فشرده از کمپرسور به درایر است که می‌تواند عملکرد دستگاه‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.
  • فشار کاری کمپرسور نیز از دیگر عوامل مهمی است که در هنگام خرید کمپرسور باید به آن توجه کرد.

نتیجه گیری

وجود بخار و مایعات آب در هوای موجود برخی صنایع باعث ایجاد برخی مشکلات و یا حتی کیفیت کار می شود، که در اینجا وجود یک خشک کن تبریدی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

قبل از خرید خشک کن تبریدی باید با ویژگی ها و کاربرد های آن وبسیاری موارد دیگر آشنایی داشته باشیم که در این مقاله به این موارد پرداخته شد. پس در صورت خرید خشک کن تبریدی با کیفیت می توانید به فروشگاه ایران کمپرسور مراجعه و خریداری نمایید.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا