بلاگ

کمپرسور کولر گازی و انواع آن

آپدیت شده در: 08 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

انواع مختلفی از کولر گازی ها و کمپرسور های آن در بازار موجود میباشد و این کمپرسورها یکی از پارامترهای لازم و ضروری برای انتخاب کولر گازی مناسب، نسبت موقعیت آب و هوایی و موارد مصرف ما را دارند. لازم به ذکر است که نوع کمپرسور باد در قیمت کولر گازی ها تاثیر بسیار بالایی دارند.

امروزه کولر های گازی جایگزین کولر های آبی شده است. کمپرسور کولر گازی هم بخشی از این دستگاه می باشد. حتی بعضی از این کمپرسورها در زمان تعمیر هم هزینه بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهند. لذا دانستن انواع کمپرسور کولر گازی که جزء ضروریات فرآیند خرید کولر گازی و تعمیر آن می باشد. در ادامه این مقاله تا اطلاعات دقیق درمورد انواع کمپرسور کولرگازی ، مزیت ها و معایب آن ها را به شما ارائه دهیم.

کمپرسور کولر گازی، بخشی مهم از کولر گازی

کمپرسور کولرگازی

در بازار کولر گازی ها، کولرها با انواع و اقسام کمپرسور ها به بازار عرضه می‌ شوند و بعضی از برندها برای کولر های گازی خود تنها یکی مدل از کمپرسور ها را استفاده می کنند. قبل از ادامه این مقاله اگر نمیدانید کمپرسور چیست و یا اطلاعات کاملی در این زمینه نیاز دارید می توانید به مقاله دیگر ایران کمپرسور نگاهی بیاندازید.

بعضی از برندهای دیگر، کولر گازی با انواع و اقسام دیگر کمپرسورها خود را به بازار معرفی می کنند. که همه موارد اشاره شده قابل تامل است و این موارد اشاره شده برای خرید مناسب و با کارکرد خوب برای یک کولر گازی مطلوب بسیار حائز اهمیت است.

بخوانید: روغن کمپرسور کولر

آشنایی با کمپرسور کولرگازی و انواع آن

کولر گازی به عنوان یک وسیله سرمایشی جدید و پر بازده که امروزه به عنوان یکی از ملزومات هر خانه ای قرار گرفته است. قطعا سوالات زیادی را در خصوص این کولر و کارکرد کمپرسور یاد کولر گازی برای ما ایجاد شده است. این کولرهای گازی که در اصل هم گرما و هم سرما تولید می کنند.

تبدیل به قسمتی از منزل های ما شده اند و ما همیشه آن ها را روشن می بینیم، چه در زمستان و چه در تابستان. حتی در بعضی از شهرهای ایران مانند شهرهای جنوبی کشورمان که هوا بسیار هوای گرمی است و بدون کولر گازی زندگی کردن بی منطق میشود. زیرا در بعضی از ساعات روز در تابستان گرمای هوا تا ۵۰ درجه سانتیگراد هم بالا می رود. و تحمل این گرمای طاقت فرسا برای ما سخت میشود. در مجموع کولر گازی به سه دسته اصلی کمپرسورها تشکیل می گردد:

  • کمپرسور پیستونی
  • کمپرسور روتاری
  • کمپرسور اسکرال یا مارپیچی

به صورت کلی کولر گازی ها به سه دسته از کمپرسور ها که در بالا اشاره شده است تقسیم بندی می شود. هر یک از این کمپرسورهای اشاره شده ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را دارند و در مکان‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی گوناگونی، با کاربری متفاوت استفاده می گردد.

 کمپرسور کولرگازی پیستونی

شاید با دیدن نام این کمپرسور به کارکرد آن و عملیات فیزیکی که انجام می دهد آشنا شوید. این کمپرسور کولر گازی که برای فشرده کردن گاز از پیستون ها و سیلندر ها کمک می گیرد. یکی از انواع کمپرسورهای کولر گازی می باشد. کمپرسور پیستونی عملیات فیزیکی مانند موتور خودرو را انجام می دهد.

عملیات تراکم در کمپرسور پیستونی

عملیات تراکم در کمپرسور پیستونی به صورتی می باشد که یک سیستم مکنده گاز را به داخل پیستون هدایت کرده و پیستون به سمت پایین حرکت کرده و گاز را متراکم می کند. این گاز با فشار بالا و تراکم بالا به سیستم کولر گازی وارد می شود. این مدل از کمپرسورها از جمله قدیمی ترین کمپرسورهایی می باشد که در  کولرهای گازی معمول است و  استفاده می شود. کاربرد این نوع از کمپرسور  بیشتر در مناطق جنوبی ایران و گرمسیر می باشد.

کمپرسورهای پیستونی از جمله کمپرسورهای می‌باشند که عمر بالایی دارند. اما یکی از عیب هایی که می‌توان به این نوع کمپرسور گرفت سر و صدای بالای آن در هنگام کار کردن است. این نوع از کمپرسور همانطور که عمر بالا و مصرف بسیار پایینی دارد اگر در نزدیکی محل استفاده ای ساکنین باشد.

قطعا آنها شما را مجبور خواهند کرد. تا دست به تغییر یا تعویض آن بزنید. اما اگر این کمپرسور یا به عبارتی کولر گازی در فضایی را نصب کنید که سر و صدای آن دیگران را آزار ندهد. قطعاً انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. در ادامه قصد داریم تا گوشه‌ای از مزایای و معایب این کمپرسور را اشاره بکنیم

 مزایای کمپرسور پیستونی

انواع کمپرسور کولرگازی

  • این کمپرسور از قیمت مناسبی برخوردار است.
  • به دلیل قدیمی بودن آن و آشنایی تعمیرکاران و  فروشندگان به عنوان یکی از از رایج ترین کمپرسورها شناخته می شود.
  • برای تعمیر این کمپرسور متخصصان زیادی در اطراف شما وجود دارد.

معایب کمپرسور پیستونی

  • کمپرسورهای پیستونی از جمله پرمصرف ترین کمپرسورها شناخته می شوند.
  • صدای بالا همانطور که در بالا اشاره شد.
  • کارایی پایین.

پمپ باد روتاری

از جمله دیگر کمپرسور هایی که بسیار متداول است و در کولر گازی ها استفاده می‌شود. کمپرسورهای مدل روتاری می‌باشد. کمپرسور روتاری سیستم های می باشند که تمام فرایند مکش مبرد و متراکم سازی گاز با استفاده از تیغه های خاصی صورت می گیرد. که این تیغه ها به شکل مدور در قسمت های مخصوص خود حرکت می کنند.

نحوه فعالیت و فرآیند فشرده سازی گاز در این نوع کمپرسور به شکلی است که گاز  از طریق یک ورودی به داخل کمپرسور وارد میشود و زمانی که این گاز وارد کمپرسور می شود. با سرعت به کمک تیغه هایی که در حال چرخش هستند فشرده شده و به سمت خروجی حرکت میکنند.

مزایای کمپرسور روتاری

  • این کولر گازی در مناطق سردسیر و مرطوب بهتر فعال است.
  • کمپرسور روتاری از صدای کمتری برخوردارند.
  • مصرف کمتری به نسبت کمپرسورهای پیستونی دارد.
  • راندمان این این کمپرسورها نسبت به  پیستونی بالاتر است.

معایب کمپرسور روتاری

  • از جمله معایبی که برای این نوع از کمپرسور می توان اشاره کرد که هزینه تعمیرات بالای آن است.

 کمپرسور کولرگازی اسکرال

مدل دیگری از کمپرسور ها که در کولر گازی استفاده میشود مدل مارپیچی یا اسکرول می باشد. یکی از جدیدترین و به روز ترین نوع از کمپرسور های کولر گازی کمپرسور های مارپیچی هستند. در این کمپرسورها دو مارپیچ وجود دارد که در خلاف یکدیگر می چرخند و گاز را فشرده می کنند و به سمت خروجی هدایت می کند. در صورت نیاز به اطلاعاذت بیشتر در مورد کمپرسور اسکرال می توانید مقاله کامل ایران کمپرسور را بخوانید.

مزایای کمپرسور مارپیچی

  • کارایی بالاتر.
  • عمر این مدل از کمپرسور نسبت به دیگر مدل ها بسیار بالاتر  می باشد.
  • این مدل از کمپرسور صدای کمتری را تولید میکند.
  • مصرف بهینه  و مطلوب تر نسبت به سایر کولر گازی ها را داراست.

معایب کمپرسور  مارپیچی

  • این کمپرسورها قیمت بالایی را دارند  و تنها در کولر گازی هایی که ظرفیت آنها بالاست نصب میگردد.

‌نتیجه گیری

کمپرسور کولر گازی همانطور که از نام آن پیدا است، در کولر گازی کاربرد دارد و 3 نوع از این کمپرسور را به شما معرفی کرده ایم. درباره مزایا و معایب کمپرسور کولر گازی سخن گفته ایم و در آخر هم به سوالات متداولی که طرح می شود پاسخ می دهیم. ایران کمپرسور با ارائه محصولات در زمینه انواع کمپرسور می تواند محلی امن و مطمعن جهت خرید شما باشد. همکاری با شما افتخار ماست.


کمپرسور کولر گازی چند نوع دارد؟

کمپرسور کولر گازی شامل 3 نوع می باشد. 1- کمپرسور پیستونی 2- کمپرسور روتاری 3- کمپرسور اسکرال (مارپیچی)

2 مزیت کمپرسور روتاری را نام ببرید.

1- در مناطق سردسیر کاربرد بیشتری دارد 2- مصرف کمتر نسبت به کمپرسور پیستونی

نمایش بیشتر

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا