کمپرسور

معرفی 0 تا 100 کمپرسور کریر + انواع پمپ باد کریر

امتیاز شما به این مقاله:

یکی از مهم ترین اجزا و بخش های یک چیلر بدون شک کمپرسور و موتور آن است. کمپرسور کریر به عنوان یکی از بهترین و قدیمی ترین کمپرسورهای موجود در جهان شناخته می شود که می تواند وظیفه گردش مبرد در سیکل را به خوبی بر عهده گرفته و بهترین بازدهی و راندمان را برای ما به نمایش بگذارد. اگر نگاهی به تاریخچه کمپرسور بیاندازید، متوجه اهمیت چیلر و کمپرسور های قدیمی خواهید شد.

در این مطلب از سایت ایران کمپرسور سعی داریم با بیان این موضوع و توضیح در مورد اینکه کمپرسور کریر چیست و چه کاربردهای زیادی می تواند برای ما داشته باشد به شما کمک کنیم که در این راستا و در این بین از اطلاعات ارزشمند و دقیقی برخوردار شوید که به شما کمک می کند در هنگام خرید کمپرسور با آگاهی بیشتری عمل کنید.

کمپرسور کریر، قلب تپنده چیلر

همانطور که احتمالاً خودتان می دانید، کمپرسورهای موجود در بازار بر اساس نیازهای مختلف در اندازه ها و شکل های گوناگونی تولید می شود. در این راستا بر حسب نیاز شخصی که قرار است از چیلر استفاده کند، حجم گازی که باید در کمپرسور چیلر متراکم شود به درستی بر اساس میزان جابه جایی کمپرسور و توان موتور الکتریکی کمپرسور تعیین و ابعاد آن مشخص گردد.

به طور مثال کمپرسورهای باد در حجم هایی بین 10 تا 150 متغیر می باشد که یک نمونه مناسب برای اکثر امور به کمپرسورباد 25لیتری یخچالی اشاره کرد.

وظیفه کمپرسور کریر ایجاد جریان مبرد و ایجاد اختلاف فشار بین قسمت فشار بالا و فشار پایین است. (دقت داشته باشید که در فرایند ایجاد اختلاف فشار بین قسمت بالا و پایین، مایع از طریق شیر انبساط به اپراتور چیلر متصل می گردد.)

دسته بندی کمپرسورهای کریر به 4 دسته اصلی

کمپرسورهای کریر به 4 دسته اصلی قابل تقسیم بندی هستند که از جمله آن ها می توان به کمپرسور کریر چیلر پیستونی (رفت برگشتی) ،چرخشی (مارپیچی یا اسکرو)، گریز از مرکز (سانتریفیوژ) و اسکرال (حلزونی) اشاره کرد.

در ادامه سعی می کنیم هر یک از این 4 دسته بندی برای شما به صورت کامل شرح دهیم:

کمپرسور کریر پیستونی (رفت و برگشتی) چیست

کمپرسور کریر پیستونی

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین نوع کمپرسورها برای یخچال و فریزرهای خانگی، آب سردکن ها و موارد این چنینی کمپرسور باد پیستونی است. این نوع از کمپرسورها عملکردی مشابه با موتور ماشین دارند به صورتی که جریان مبرد یا سرد با پیستون در داخل سیلندر قرار گرفته و از طریق حرکت رفت و برگشتی می توانیم شاهد این باشیم که جریان هوا متراکم می شود. (در این نوع موتور نیرو لازم برای انجام کار از سوی موتور از طریق میل لنگ به شاتون و پیستون منتقل می شود!)

در این نوع از کمپرسور کریر دو قطعه اصلی و حیاتی وجود دارد که عبارت اند از:

  • سوپاپ ساکشن
  • دیس شارژ

هنگامی که کمپرسور رو به پایین حرکت می کند، مبرد وارد محفظه پیستون شده و هنگامی که به پایین ترین میزان خود برسد با حرکت به سمت بالا، گاز مبرد فشرده و در نهایت با باز شدن سوپاپ دیسشارژ مبرد از کمپرسور خارج شده و دوباره این حرکت به صورت متناوب و دائمی تکرار می گردد.

اگر بخواهیم کمی جدی تر و دقیق تر به انواع کمپرسور کریر پیستونی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که می توانیم این نوع موتور را به سه دسته بندی اصلی کمپرسور بسته، کمپرسور سمی هرمتیک و باز تقسیم بندی کنیم. با توجه به این که چه نوع مصرفی را می خواهیم از کمپرسور توقع داشته باشیم، نوعی که می خواهیم استفاده کنیم، می تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال برای مصارف خانگی از کمپرسورهای پیستونی بیشتر استفاده می شود و در مصارف صنعتی و تولیدی از کمپرسورهای باز و نیمه هرمتیک بیشتر استقبال می شود. همچنین اگر بطور تخصصی تر وارد شوید، کمپرسور باد صنعتی نمونه ای مناسب برای فعالیت های صنعتی می باشد.

ظرفیت کمپرسورهای پیستونی از 0.5 تن تا 150 تن می تواند متغیر باشد و افزایش پیدا کند. اگر کمپرسور ما از نوع چند سیلندر باشد، ما می توانیم با روشن و خاموش کردن سیلندرها ظرفیت کمپرسور را تغییر دهیم. (البته مشکل اصلی کمپرسورهای چند سیلندر در مقابل سایر کمپرسورها میزان سر و صدای تولیدی و مسائل روغن کاری است که باید با آن دست و پنجه نرم کنند!)

اگر به عنوان یک صنعتگر برای خود تولید خود می خواهید از کمپرسور کریر پیستونی استفاده کنید، باید این موضوع را در نظر بگیرید که استفاده از این نوع موتور در خطوط تولید می تواند بازدهی را تا حد زیادی کاهش داده و مشکلات جدی ایجاد کند. معمولاً توصیه می شود که برای کارهای صنعتی از سایر مدل های کمپرسورها استفاده شود.

مهم ترین مزیت و دلیلی که باعث می شود یک فرد به سمت خرید این نوع کمپرسور متمایل شود، قیمت پایین و تعمیرات آسان و بی دردسری است که کمپرسور پیستونی برای ما رقم می زند. (در واقع این نوع مزیت ها بیشتر برای مصارف خانگی مفید است.) همچنین نباید این نکته را هم در نظر نگرفت که استفاده از این نوع کمپرسور در مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب به دلیل قابلیت تحمل دما و فشار بالا می تواند گزینه جذابی باشد. اگر به صورت صحیح و اصولی از این نوع کمپرسور مراقبت کنید و آن را توسط یک فرد حرفه ای تعمیر کنید، می توانید انتظار عمر طولانی مدت از آن داشته باشید.

آشنایی با کمپرسور کریر اسکرو (مارپیچی یا چرخشی)

کمپرسور کریر اسکرو

نوع دیگری از کمپرسورهای کریر که این روزها طرفداران خاص خود را پیدا کرده است، کمپرسور مارپیچی است که ظرفیت آن در حدود 40 تا 1200 تن تبرید است. بازده این نوع موتور نسبت به موتورهای پیستونی به مراتب بیشتر بوده و طرفداران بیشتری هم دارد.

اگر نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتری از کمپرسور اسکرو دارید، می توانید به مقاله جامع راهنمای خرید کمپرسور اسکرو مراجعه فرمایید.

این نوع از موتور دارای دو روتور نر و ماده است که با چرخش آن ها مبرد متراکم می شود! این نوع موتور چرخشی با انواع مبرد HCFC و HFC برای چیلر می تواند سازگاری داشته باشد، پس نگرانی از این بابت نداریم.

سیستم راه اندازی اتوماتیک بی بار در حالت استارت کار قابل رقم خوردن است که می تواند سه فایده زیر را به همراه داشته باشد:

  • کاهش گشتاور راه اندازی کمپرسور کریر
  • کاهش تنش وارد شده به قطعات مکانیکی موجود در کمپرسور
  • کاهش بار برق مصرفی

افرادی که از این نوع کمپرسور استفاده می کنند، قابلیت انتخاب نسبت تراکم گاز با توجه به معیار مهمی همچون نوع منطقه ای که در آن زندگی می کنند را دارند که این موضوع می تواند در بازدهی دستگاه تأثیر زیادی بگذارد. البته این تمام ماجرا نیست و شاهد این هستیم که ضریب عملکرد این نوع دستگاه نسبت به کمپرسور کریر پیستونی در آزمایشات کاملاً به اثبات رسیده به طوری که مصرف برق پایین این نوع دستگاه مشهود است.

در نظر داشته باشید که کمپرسور اسکرو یا مارپیچی همچنین دارای ویژگی مقاومت در برابر بازگشت مایع نیز هست.

کمپرسور کریر اسکرال (حلزونی)

کمپرسور کریر اسکرال

برای خنک سازی آب در اندازه های کوچک (معمولاً هنگامی که ظرفیت کمتر از 200 تن باشد) از کمپرسورهای اسکرال استفاده می کنیم. ظرفیت این نوع از کمپرسورها معمولاً از 3 تن شروع می شود. اگر قصد داشته باشید که ظرفیت این نوع از کمپرسورها را افزایش دهید، باید حتماً تعداد کمپرسور را افزایش دهید. (این افزایش توان و حجم می تواند تا 500 تن باشد.)

نکته مهم و حائز اهمیت کمپرسور اسکرال این است که شما این قابلیت را دارید که میزان ظرفیت کاری آن ها را از 20 تا 100 درصد تنظیم کنید. اهمیت تنظیم کردن میزان ظرفیت کاری در این است که شما می توانید ظرفیت دلخواه و ایده آل متناسب با کارایی دستگاه خود را بدست آورید. البته این تنها کارایی و مزیت این موضوع نیست، بلکه خراب شدن یک کمپرسور در طول فرایند، نمی تواند باعث از کار افتادگی کل چیلر شود.

البته این را هم نباید فراموش کرد که کمپرسور کریر اسکرال فاقد سوپاپ دهش و مکش بوده  و از دو صفحه چرخشی متحرک و ثابت تشکیل شده است. پس از ورود گاز از دو طرف به این کمپرسور شاهد این هستیم که گاز به سمت مرکز هدایت و متراکم شده به نحوی که از وسط صفحه خارج می گردد. متأسفانه بزرگ ترین عیب این نوع کمپرسور عدم امکان تعمیر آن ها است.

به صورت خلاصه برخی از مهم ترین ویژگی های کمپرسور اسکرال عبارت است از:

  • ارتعاش کم قطعات متحرک
  • کارکرد آرام، بدون صدا و لرزش کمپرسور
  • داشتن جریان مبرد یکنواخت
  • قیمت پایین نسبت به سایر انواع کمپرسورها
  • بازدهی بالا نسبت به سایر انواع کمپرسور به خصوص پیستونی
  • طول عمر بالا
  • نگهداری آسان (بر اساس گزارشات این نوع کمپرسور دارای کمترین نرخ خرابی بوده چرا که گشتاور استارت به صورت اتوماتیک و بی بار است.)
  • وجود کمترین تعداد قطعات متحرک در دستگاه
  • مقاومت بالا در برابر بازگشت مایع
  • و …

کمپرسور کریر سانتریفیوژ (گریز از مرکز)

کمپرسور گریز از مرکز کریر

آخرین نوع از کمپرسور کریر که خوب است در مورد آن اطلاعات لازم را کسب کنید تا در هنگام خرید بهترین تصمیم گیری را داشته باشید، کمپرسور کریر گریز از مرکز است. این نوع از کمپرسور که به گریز از مرکز هم معروف است از دو دمنده یا پروانه استفاده می کند می تواند حجم زیادی از گاز را برای شما با توجه به کارایی تان فشرده کند.

بر اساس دسته بندی کمپرسورها ما می توانیم کمپرسور کریر سانتریفیوژ را در دسته بندی کمپرسورهای دینامیکی محسوب کنیم چرا که کار آن ها، تغییر انرژی جنبشی و فرایندی که انجام می دهد بر اساس تغییر انرژی جنبشی گاز است.

و در انتها هم همیشه احتمال خرابی در کمپرسور وجود دارد. بد نیست اطلاعاتی در ارتباط با تعمیر پمپ باد خود بدست آورید.

جمع بندی

نکته حائز اهمیت این کمپرسور این است که می تواند گاز و انرژی جنبشی را به فشار استاتیکی یا انرژی پتانسیل تبدیل کند. دقت داشته باشید که با استفاده از پره های ورودی می توان ظرفیت این نوع از کمپرسور را تغییر داد. همچنین می توان از یک درایو فرکانس متغیر (VFD) برای ایجاد تغییراتی در سرعت حرکت پروانه کمپرسور ایجاد کرد. (دلیل اصلی انجام تمامی این فرایندها این است که قادر باشیم، ظرفیت کمپرسور را افزایش یا کاهش دهیم!)

اگر در محیطی کار می کنید که در آن چیلر مجبور می شود در تمام ساعت کارکرد خود را با حداکثر توان و انرژی انجام دهد، می توانید بهترین کارایی و کارکرد را طلب کنید.

در این مطلب از ایران کمپرسور سعی کردیم صفر تا 100 کمپرسور کریر و انواع آن را برای شما شرح دهیم تا هیچ ابهامی در این زمینه برای شما وجود نداشته باشد. نظر شما در رابطه با این نوع کمپرسور چیست؟ نظرات خود را در این رابطه می توانید در بخش نظرات با ما و سایر علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

دسته بندی کمپرسورهای کریر به چه صورتی می باشد؟

کمپرسورهای کریر به 4 دسته اصلی قابل تقسیم بندی هستند که از جمله آن ها می توان به کمپرسور کریر چیلر پیستونی (رفت برگشتی) ،چرخشی (مارپیچی یا اسکرو)، گریز از مرکز (سانتریفیوژ) و اسکرال (حلزونی) اشاره کرد.

کمپرسور کریر اسکرو مناسب چه افرادی است؟

افرادی که از این نوع کمپرسور استفاده می کنند، قابلیت انتخاب نسبت تراکم گاز با توجه به معیار مهمی همچون نوع منطقه ای که در آن زندگی می کنند را دارند که این موضوع می تواند در بازدهی دستگاه تأثیر زیادی بگذارد.

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا