بلاگ

پمپ باد تک سیلندر و کاربرد‌های فراوان آن

آپدیت شده در: 17 شهریور 1400
امتیاز شما به این مقاله:

کمپرسور‌های باد که آن‌ها را با نام پمپ باد نیز می‌شناسیم، استفاده و کاربرد‌های فروانی دارند و می‌توان گفت که هر نوع آن‌ها با توجه به ساختارش ویژگی و مزیت‌های مختلفی دارند. تنوع زیاد پمپ‌های باد سبب شده تا بتوان این محصول را از جهات مختلف دسته بندی کرد.

یکی از دسته بندی‌ها از نظر تعداد سیلندر بوده که می‌توان گفت که اکثر کمپرسور‌ها یا تک سیلندر و یا دو سیلندر هستند. کمپرسور‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده اند که مهم‌ترین آن واحد هوا ساز است.

واحد هوا ساز را سیلندر‌ها تشکیل می‌دهند که برای فشرده سازی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از این رو این بخش را می‌توان مهم ترین بخش کمپرسور به شمار آورد. در پمپ باد تک سیلندر و یا دو سیلندر اگر واحد هوا ساز به خوبی کار کند و ایرادی نداشه باشد صدا و لرزش دستگاه تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

در کمپرسور پیستونی از پمپ باد تک سیلندر استفاده می‌شود؟

کمپرسور پیستونی

کمپرسور‌ها دارای قسمت و بخش‌های مختلفی هستند که تمامی قسمت‌ها با کمک یک‌دیگر کار می‌کنند از این رو باید برای بهبود عملکرد دستگاه از قطعات با کیفیت و مناسب استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین قطعاتی که در کمپرسور وجود دارد می‌توان به سیلندر اشاره کرد که نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد دستگاه دارد. برخی از پمپ‌های باد را بر اساس تعداد سیلندر‌های آن می‌شناسند.

به عنوان مثال پمپ باد تک سیلندر از جمله پمپ‌های محبوب و پرطرفدار درون کشور است که بسیاری از مشاغل متناسب با نوع نیاز خود از آن‌ها بهره می‌گیرند و یک پمپ باد ارزان به حساب می‌آید. ایران کمپرسور سایتی قدیمی و معتبر در عرضه انواع مختلف پمپ‌های باد است و از این رو می‌توانید با استفاده از این سایت با انواع و اقسام کمپرسور‌های تک سیلندر آشنا شوید و بهترین آن‌ها را متناسب با کار خود انتخاب کنید.

از جمله کمپرسور‌های پرکاربرد در صنعت می‌توان به کمپرسور پیستونی اشاره کرد که شامل دو کمپرسور تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای است. کمپرسور‌های پیستونی کاربرد و مزیت‌های فروانی دارند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در مشاغل مختلف بهره گرفت. کارگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها و گاراژ‌ها و کار‌های عمرانی از جمله مواردی هستند که استفاده از کمپرسور پیستونی در آن‌ها رواج دارد. همچنین بسیاری از کسب وکار‌های کوچک نیز از این نوع کمپرسور‌ها استفاده می‌کنند.

به طور کلی سه نوع کمپرسور پیستونی تولید شده است که این موارد عبارت‌اند از:

  • کمپرسور تک مرحله‌ای
  • کمپرسور دو یا چند مرحله‌ای
  • کمپرسور دوبل

کمپرسور‌های دوبل

همانطور که گفته شد در این نوع از کمپرسور‌ها از دو هوا ساز استفاده شده که مزیت‌های زیادی را با خود به همراه دارد. به عنوان مثال اگر یکی از هواسازها دچار ایراد شده باشد و یا نیاز به سرویس کاری داشته باشد می‌توان از آن هوا ساز دیگر استفاده کرد و بدون وقفه کار را ادامه داد.

کمپرسور‌های دو یا چند مرحله‌ای

کمپرسور‌های دو مرحله دارای دو سیلندر هستند که یکی از این سیلندر‌‌ها، سیلندر کم فشار است که قطر به نسبت بزرگی دارد و دیگری سیلندر پر فشاری بوده که از قطر کوچکی برخوردار است.

کمپرسور تک مرحله‌ای

همانطور که از نام کمپرسور تک مرحله‌ای مشخص است، این دستگاه عملیات فشرده سازی گاز را در یک مرحله انجام می‌دهد. پمپ باد تک سیلندر هوای بیرون را به داخل سیلندر می‌کشد که این هوا با بالا رفتن پیستون فشرده شده و به داخل مخزن منتقل می‌شود. کمپرسور‌های تک مرحله‌ای همواره دارای یک سیلندر نیستند بلکه در آن‌ها گاها از دو سیلندر نیز استفاده می‌شود. از این رو می‌توانید متناسب با کسب وکار خود بهترین نوع آن را برگزینید.

در کمپرسور پیستونی پمپ باد تک سیلندر بیشتر رایج است یا دو سیلندر؟

در کمپرسور پیستونی پمپ باد تک سیلندر بیشتر رایج است یا دو سیلندر؟

کمپرسور‌های پیستونی را علاوه بر عملکرد موتور از لحاظ دیگری نیز می‌‌توان مورد ارزیابی قرار داد. مخزن کمپرسور‌های پیستونی دارای ابعاد مختلفی است که ظرفیت میزان گاز فشرده را مشخص می‌کند. کمپرسور‌های پیستونی از نظر میزان ظرفیت مخزن دارای انواع مختلفی هستند که این انواع شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کمپرسور پیستونی 250 لیتر
  • کمپرسور پیستونی 350 لیتر
  • کمپرسور پیستونی 500 لیتر
  • کمپرسور پیستونی 750 لیتر
  • کمپرسور پیستونی 1000 لیتر

تمامی این مدل‌ها دارای بخش هوا ساز هستند و در تمامی این هوا ساز‌ها سیلندر وظیفه‌ی فشرده سازی هوا را بر عهده دارد. همانطور که گفته شد کمپرسور‌های پیستونی دارای تک سیلندر و دو سیلندر هستند که در بیشتر مواقع از کمپرسور دو سیلندر به جای پمپ باد تک سیلندر استفاده می‌کنند.

موارد استفاده از پمپ باد تک سیلندر

موارد استفاده از پمپ باد تک سیلندر

معمولا بیشتر کمپرسور باد فندکی و برقی که در مقیاس‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر کارایی آن‌ها در زندگی روزمره مردم است معمولا شامل یک سیلندر می‌شوند. این نوع کمپرسور‌ها نیز قدرت بسیار بالایی دارند و حجم زیادی گاز را تولید می‌کنند. معمولا از آن‌ها برای باد کردن لاستیک‌ها استفاده می‌شود و همچنین می‌توان به وسیله پمپ باد بسیاری از محصولات بادی را باد کرد. از جمله استفاده‌های آن می‌توان به پمپ باد تشک‌های مواج اشاره کرد که این نوع کمپرسور‌ها از تجهیزات جانبی مهم و ضروری آن به حساب می‌آیند.

به طور کلی هدف از تولید این نوع از کمپرسور‌ها راحت کردن زندگی مردم است. با استفاده از آن‌ها می‌توان فعالیت نیروی انسانی را تا حد زیادی کاهش داد که این امر سبب افزایش سرعت انجام کار‌ها می‌شود. پمپ باد تک سیلندر با توجه به وزن و ابعاد کم قدرت بسیاری بالایی دارند که می‌توانند در حدود 1 دقیقه حدود 160 لیتر هوا را فشرده‌ کنند. مدل‌های برقی این نوع از کمپرسور‌ها، برق کمی مصرف می‌کنند و مدل‌های فندکی آن نیز فشار زیادی به باتری ماشین وارد نمی‌کنند.

نتیجه گیری

کمپرسور‌ها دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان آن ها را از جهات مختلف مانند ظرفیت مخزن و نوع عملکرد موتور تقسیم بندی کرد. در بازار معمولا با پمپ باد دو سیلندر و پمپ باد تک سیلندر سر و کار داریم که می‌توان گفت که استفاده از پمپ باد دو سیلندر کارایی بیشتری دارد. همچنین این کمپرسور ها و محصولات مشابه آن ها را می‌توانید در سایت ایران کمپرسور بازدید نمایید.

در کمپرسور‌های دو مرحله ای عملیات فشرده سازی هوا در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول هوا داخل سیلندر کم فشار با قطر بزرگ می‌شود و سپس این هوا وارد سیلندر پر فشار با قطر کم می‌شود. در پمپ‌های باد تک سیلندر عملیات فشرده سازی هوا در یک مرحله انجام می‌شود.


پمپ باد تک سیلندر چیست؟

تک سیلندر از جمله پمپ‌های محبوب و پرطرفدار درون کشور است که بسیاری از مشاغل متناسب با نوع نیاز خود از آن‌ها بهره می‌گیرند و یک پمپ باد ارزان به حساب می‌آید.

 

من متخصص و پژوهشگر در زمینه هوای فشرده و انواع کمپرسور باد هستم و سعی می کنم تا جدیدترین و کارامدترین اطلاعات را در خصوص صنعت هوای فشرده با شما به اشتراک بگذارم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا